بوکان؛

افزایش نرخ باروری در بوکان

اولین جلسه کمیته سلامت، باروری و جمعیت در شهرستان بوکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛سرپرست مرکز بهداشت بوکان طی سخنانی در مورد اهداف این جلسه گفت: در راستای اجرای سیاستهای جدید جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری و به منظور برنامه ریزی برای تحکیم بنیاد خانواده برنامه ها و وظایفی برای ادارات مرتبط تعریف شده است.

دکترشادی قادری افزود: تا سال 1390 نرخ باروری در شهرستان بوکان کمتر از 2 بود که در شش ماهه اول سالجاری به 2.3 رسیده است.

وی ادامه داد: کاهش مرگ و میرکودکان و نوزادان، کاهش موارد سقط جنین، ارتقای کیفیت باروی سالم، اجرای برنامه مناسبتر حمایتی از زوج های نابارور باعث ارتقای شاخص باروری شده است.

سرپرست مرکز بهداشت بوکان در بخش دیگری از سخنانش به آمار خانواوارهای تک فرزند و بی فرزند اشاره کرد و اظهار داشت:20 درصد خانوارهای شهری و 13.8 درصد خانوارهای روستایی تک فرزند هستند و 3.9 درصد خانوارهای شهری و 3 درصد خانوارهای روستای بی فرزندند.

قادری در مورد برنامه های پیش بینی شده برای تحکیم خانواده گفت: آموزش جوانان، مشاوره باخانواده،برگزاری کلاسهای آموزشی برای جوانانیکه به سن ازدواج رسیده اند، آموزش به روزجهای جوان به منظور کاهش پدیده طلاق و ... از جمله برنامه های ابلاغی هستند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان بوکان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهداء در سخنانی اظهار داشت: هدف از اجرای این کمیته مشارکت و همفکری در اجرای سیاستهای جدید با رویکرد آگاهانه ،آزادانه و مسئولانه خانواده ها برای فرزند آوری در راستای افزایش میزان باروری کلی با حفظ و ارتقای شاخصهای سلامت مادر و فرزند می باشد.

ایوب آذین پور گفت: جمعیت جوان در پویندگی و بالندگی کشور نقش اساسی دارد بنابراین افزایش نرخ رشد باروری بمنظور جلوگیری از ساختار پیرجمعیتی کشور از الزامات مهم بشمار می رود.

وی گفت: فرهنگ سازي و افزایش دانش جامعه درباره سياست هاي جمعيتي، جمعیت مطلوب، خانواده و فرزند آوری سالم و صالح از مهمترين محورهاي واحد جمعيت خواهد بود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان بوکان اذعان داشت : دولت تلاش های زیادی در راستای فراهم ساختن امنیت شغلی در دوران بارداری، در نظر گرفتن مرخصی های زایمان و اختصاص ساعت های شیردهی را برای تشویق مادران در نظر گرفته است.

آذین پور افزود: شکل گیری کمیته سلامت باروری به عنوان یکی از کمیته های حوزه زنان و خانواده با همکاری دستگاه های اجرایی می تواند گام های بلندی را در مسیر افزایش اعتماد خانواده ها و همراهی زنان و جوانان در مسیر افزایش نرخ باروری داشته باشد.

وی گفت: ترویج مفاهیم آموزشی در خصوص اهمیت ازدواج در سنین مناسب و اهمیت فرزند آوری سالم، تلاش در جهت ارتقای آگاهی زوجین در ابتدای زندگی زناشویی با هدف ارتقای رضایتمندی از زندگی زناشویی بسیار مؤثر است .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.