اصفهان؛

فرش کاشان زیر پای زائران حرم آسمانی نجف اشرف

فرش 100 متری با طرح و نقش اصیل کاشانی برای حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) در کاشان بافته و رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،احمد اصالت در مراسم رونمایی از فرش بافته‌ شده برای حرم امیرالمؤمنین (ع) در کاشان اظهار داشت: این فرش دست‌باف به طول 12.30 متر و عرض 8 متر که دقیقاً از درب ایوان طلا تا نرده‌های صحن حرم حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) است، توسط بافندگان کاشانی به حرم حضرت علی (ع) اهداشده است.

وی افزود: این فرش توسط 16 بافنده زن کاشانی در کارگاه شماره یک شهرستان کاشان در مدت 2 سال بافته‌ شده است.

مدیر فنی و اجرایی این پروژه گفت: طرح این فرش، ترنج و محراب کاشان که یکی از طرح‌های اصیل این منطقه است، بوده و جنس آن از پشم شانه شده است که خاصیت ارتجاعی دارد، یعنی با پا خوردن و راه رفتن دوباره فرش به حالت قبل برمی‌گردد.

وی ادامه داد: پشم استفاده‌شده در بافت این فرش اصطلاحاً تخته یا فشرده نمی‌شود و فرش حالت خود را از دست نمی‌دهد، این پشم طبیعی از بهترین پشم کرمانشاه و سیرجان تهیه‌شده و در کارخانه ریسندگی یزد شانه و ریسندگی شده است.

اصالت، در رابطه با رنگ این فرش دست‌بافت گفت: رنگ فرش از رنگ‌های طبیعی و گیاهی تهیه‌شده که در دیگ‌های صنعتی 200 کیلویی با فرمول یکسان رنگرزی شده تا رنگ‌ها در تمام فرش یکسان و یکدست باشد؛ رنگ قرمز استفاده‌ شده در این فرش مربوط به گیاهی در اتریش و اروگوئه بوده و ماندگاری زیادی دارد.

وی تصریح کرد: در هر متر از این فرش، 360 هزار ریشه به‌ کار رفته شده و بیش از 300 میلیون تومان برای بافت آن هزینه شده است و ارزش فرش پس از بافت حدود 2 تا 3 میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیر فنی و اجرایی پروژه گفت: این فرش همراه با چند فرش 50 متری و 5 تخته فرش مخصوص ایوان طلا شامل 15 متری و 12 متری که جمعاً 1200 متر فرش می‌شود، بعد از مراحل پرداخت فرش تا 20 روز آینده به نجف اشرف ارسال خواهد شد.

گفتنی است مراسم رونمایی از فرش بافته‌شده برای حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) پیش از ظهر امروز با حضور فرماندار، رئیس شورای اسلامی شهر و سایر مسؤولان شهرستان کاشان در کارگاه بافت این فرش برگزار شد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.