در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

رای به ترامپ یک رای اعتراضی به سیستم حاکمیت آمریکا بود/ ترامپ تفسیر سختگیرانه‌ای از برجام خواهد داشت

دو تن از اساتید دانشگاه کشور باحضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به بررسی موضوع «نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا » پرداختند.

رای به ترامپ یک رای اعتراضی به سیستم حاکمیت آمریکا بود/  ترامپ تفسیر سختگیرانه ای از برجام خواهد داشتبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ "فواد ایزدی" و "ناصر هادیان" از اساتید دانشگاه کشور باحضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به بررسی موضوع «نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا » پرداختند.

در ابتدای این برنامه هادیان درباره این که چرا پیش بینی ها در بحث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا غلط از آب درآمد و ترامپ برنده این انتخابات شد گفت: تنها مبنای پبش بینی ها نظر سنجی ها هستند که خود این نظر سنجی ها نیز سه اشکال اساسی دارند که اولین مسئله مشکل نمونه گیری است به این معنی که به طور مثال ۲۰۰۰ نفر به صورت تصادفی نمونه گیری می شوند و سپس نظر این تعداد از افراد، ممکن است به یک جامعه آماری یک میلیون و چهارصد هزار نفری تعمیم داده شود. 

وی ادامه داد: مسئله دوم این است که ممکن است در نظر سنجی ها افراد اعلام کنند که به فلان کاندیدا رای می دهند اما در نهایت در روز رای گیری به هر دلیلی در انتخابات شرکت نمی کنند و مسئله سوم عامل شرمندگی است به این معنی که برخی افراد در ظاهر از اینکه بگویند می خواهند به فلان کاندیدا رای بدهند ابا دارند و آن را به زبان نمی آورند ولی در برگه اخذ رای خود به نامزد دلخواه خود رای خواهند داد.

رای به ترامپ یک رای اعتراضی به سیستم حاکمیت آمریکا بود

ایزدی نیز در همین رابطه اظهار داشت: اکثر نخبگان سیاسی و اقتصادی آمریکا مخالف ترامپ بودند و خیلی هم سعی کردند که او رای نیاورد اما در نهایت اتفاقی که افتاد این بود که ترامپ توانست آرای لازم را کسب کند و رای به وی یک رای اعتراضی به سیستم حاکم بر این کشور بود .

وی اضافه کرد: گرچه ممکن است ترامپ شخصیت قابل احترامی نداشته باشد و خیلی هم قابل اعتماد نباشد اما برخی رای دهندگان تنها به خاطر دعوایی که با سیستم دارند به او رای دادند تا به نوعی از وی استفاده کنند.

ایزدی یادآور شد: در حوزه سیاست خارجی ترامپ مخالف جنگ عراق بود و معتقد است هزینه های جنگ افروزی باید در کشور خرج شود و در حوزه سیاست داخلی نیز عنوان می کرد که واشنگتن فاسد است و سیاستمداران توسط میلیاردرها خرید و فروش می شوند و خود او نیز زمانی این کار را می کرده لذا عنوان می کرد چون سیستم را می شناسد می تواند آن را اصلاح کند.

در بخش دیگری از این بحث هادیان نیز درباره این سوال که علی رغم اقبال جمهوری خواهان از ترامپ وی چگونه توانست بدون حمایت قوی ساختار حزبی، پیروز کارزار انتخاباتی شود بیان داشت: اگر ترامپ به عنوان یک نامزد مستقل وارد صحنه انتخابات می شد رای نمی آورد بنابراین خود را در ریل حزب جمهوری خواهان قرار داد و در چارچوب قواعد حزب مبارزه کرد و از ریل، منابع  و امکانات حزب استفاده کرد تا توانست علی رغم میل سران حزب کاندیداتوری حزب را بگیرد و رقبای خود را شکست دهد. 

وی همچنین اظهار داشت: کلینتون به فرض اینکه رئیس جمهور خواهد شد در شعارهای انتخاباتی خود خیلی با احتیاط عمل می کرد و هر وعده ای را عنوان نمی کرد در حالیکه ترامپ با فرض اینکه رئیس جمهور نخواهد شد در شعارهای انتخاباتی اش وعده هایی را مطرح کرد که بر این اساس خیلی از شعارهای او عملیاتی نخواهد بود.

شاهد افول آمریکا هستیم

ایزدی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، اگر در آمریکا انتخابات برگزار نمی شود کسی نمی توانست بگويد که چرا خلاف قانون اساسی عمل شده گفت: در این کشور احزاب به گونه ای طراحی شده که دو حزب بر سرکار باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا در دوران چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ می توان شاهد افول جایگاه آمریکا در نظام بین الملل بود افزود: در آمریکا 42 میلیون نفر گرسنه هستند به طوری که این کشور 20 تریلیون بدهی دارد و از هر ۳ زن یک نفر مورد تجاوز قرار گرفته است بنابراین شاهد افول آمریکا هستیم.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه، آمریکای دیروز با آمریکای امروزی تفاوت کرده است اظهار داشت: ترامپ خوی معامله گری دارد واز سوی دیگر قابل پیش بینی نیست.

مقامات اروپا به دسته دلواپسان پیوسته اند

وی با اشاره به اینکه، در این رابطه نمی توان نگاه سیاه و سفید داشت بلکه این نگاه خاکستری است گفت: مقامات اروپا به دسته دلواپسان پیوسته اند لذا آنها نگران اوضاع هستند.

ایزدی، آمدن ترامپ را به عرصه خفیه الهی دانست و عنوان کرد: سخت است اگر کسی بخواهد شیفته چهره ترامپ شود.

هادیان در ادامه با اشاره به اینکه، افول آمریکا از سال 1967 شروع شده است لذا باید اذعان داشت که آمریکا تا 25-30 سال آینده چالش جدی را مقابل خود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه، رییس جمهور آمریکا با پنج محدودیت روبرو است گفت: روسای جمهور آمریکا به لحاظ ساختار پخش قدرت، ساختار بوروکراتيک، فرهنگی و ارزشی، اقتصادی با محدودیت روبرو هستند.

 ترامپ تفسیر سختگیرانه ای از برجام خواهد داشت

وی با بیان اینکه، ترامپ تفسیر سختگیرانه ای از برجام خواهد داشت اظهار کرد: وی نمی تواند قرار داد برجام را پاره کند لذا اگر متن برجام را نقض نکند روح آن را نیز نقض خواهد کرد از همین رو احتمال اینکه اقداماتی علیه متن برجام انجام دهد ضعیف است اما به نظر می آید روش های دیگری را برای عمل نکردن به برجام مثل تصویب قوانین داخلی در آمریکا انتخاب کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۵
مگر برجام چه داشت که نبودش نگرانمان کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۵
برجام در دوره ترامپ بهتر از دوره اوباما اجرا خواهد شد چون ترامپ معامله گر است و ایران براحتی میتونه باهاش کنار بیاد.
آخرین اخبار