نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب افتتاح گردید

نمایشگاه مشترکی از آثار "هنر معاصر ایران و عرب" در موزه هنر‌های معاصر ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین گشایش نمایشگاه «دریای آونگان» که مجموعه‌ای از آثار هنرمندان مدرن ایران و عرب  است، روز سه شنبه 18 آبان ماه بعد از تأخیر همیشگی برنامه‌ها، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی ارشاد، مهدی حسینی نقاش و پژوهشگر، کریم سلطان نمایشگاه گردان بنیاد هنری برجیل، حسین محجوبی، غلامحسین نامی و صادق خرازی از جمله افرادی بودند که در این برنامه حضور داشتند.

علی مرادخانی در این مراسم اعلام کرد در حال حاضر صحبتی نخواهد کرد و پس از آن وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان چنین اقداماتی را جزو حرکات فرهنگی برای گسترش هرچه بیشتر فرهنگ و هنر ایرانی و آشنایی با هنر کشورهای دیگر خواند.

بعد از آن مجید ملانوروزی در خصوص این مجموعه عنوان کرد: در ایران جریان فرهنگ عرب در حوزه‌هایی چون شعر و ادب شناخته شده است اما در حوزه هنرهای تجسمی این شناخت کمتر بوده است.

وی افزود: از طرفی اسم ایران همواره با اکسپوها و حراج هایی که در برخی از مناطق خاورمیانه برگزار می‌شود گره خورده و جدا از آن کمتر این موضوع به چشم آمده است. حال این نمایشگاه بهانه و فرصتی برای شناخت قابلیت‌های منطقه، نگاه‌های مشترک ما و مواردی این چنینی در زمانی است که در فضای خاورمیانه راجع به روابط ما سیاه نمایی می‌شود.

مدیر موزه هنرهای معاصر خاطرنشان کرد: به دلایل مذکور می‌توان از این نمایشگاه به عنوان یک فرصت فرهنگی و هنری در راستای آشنایی هر چه بیشتر در حوزه فرهنگ بهره مند شویم.

پس از وی "کریم سلطان" کیوریتور (نمایشگاه گردان) بخش عرب ابتدا از طرف رئیس بنیاد هنری برجیل از موزه هنرهای معاصر و ملانوروزی بابت این رویداد تشکر کرد و افزود: باعث افتخار ما است که برای اولین بار هنر عرب در کنار اساتید ایرانی به نمایش درآمده است.

وی در خصوص بنیاد برجیل تصریح کرد: برجیل در سال 2010 با هدف نمایش آثار هنرمندان مدرن عرب در تمام کشورهای عربی و گسترش این اتفاق در کشورهای دیگر کار خود را آغاز کرد و همچنان این مسیر را ادامه می دهد. اما هدف اصلی ما در این مجموعه مقایسه مشترکاتمان با یکدیگر و گفتگو و نتیجه گیری در خصوص آن ها است.

کریم سلطان با اشاره به عنوان این مجموعه نیز بیان کرد: «دریای آونگان» برگرفته از شعر شاعر معروف عرب به اسم محمد درویش است که راجع به روح هنر صحبت کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های ما در برگزاری این نماشگاه انتخاب آثار گسترده و بسیار هنرمندان بود و در نهایت تصمیم گرفتیم تا کارهایی  را به نمایش بگذاریم که روایتی از کل مجموعه و هنر معاصر عرب را در برداشته باشند، به همین جهت از بین رسانه ها نقاشی را که در قرن بیستم گسترش بسیاری داشته است را انتخاب کردیم و آثار موجود از دهه 40 تا 90 میلادی را به جهت همگام شدن نگاه آن ها با هنر معاصر در زمان انقلاب صنعتی را در برمی گیرند.

در بخش دیگری مهدی حسینی از هنر معاصر ایران و تاریخ شکل گیری آن گفت و پس از آن صادق خرازی با اشاره به زوم گسترش ارتباطات فرهنگی و هنری گفت: با مقداری بررسی در میابیم که ایران موثرترین تاثیر را از حیث فرهنگ و هنر روی مناطق پیرامونش داشته است به همین جهت لازم است تا هر ازچندگاهی همچنان این تاثیرگذاری را با انجام اقداماتی این چنینی در معرض نمایش بگذارد.

وی افزود: حرکتی که در حال حاضر رخ داده گامی است برای دیالوگ فرهنگ ها، در راستای ضرورت بررسی نکات مشترک ما و اعراب.

در پایان این برنامه نیز از آثار موجود در این نمایشگاه رونمایی شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار