ساخت بیمارستان امن برای مقابله با تهدیدهای زیستی

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ساخت بیمارستان های امن راهکاری مناسب برای مقابله با تهدید های زیستی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری مشترک با مسئولان پدافند غیرعامل در ساختمان مرکزی این ستاد با اشاره به تکلیف عمده وزارت بهداشت در زمینه پدافند غیر عامل اظهار داشت: ما به همان اندازه که در برابر تهدیدهای زیستی کاملا هوشیار هستیم، باید برای حفظ ارامش روانی و اعتماد مردم و سرمایه های اجتماعی تلاش ویژه ای کنیم. 

وی بیان کرد: برهم زدن آرامش یکی از اهداف دشمن در جنگ نرم محسوب می شود و در شبانه روز ما باید آماده انتشار اخبار بی پایه و بی اساس باشیم. 

آقاجانی ادامه داد: وسایل حفاظت فردی ویژه تهدیدهای زیستی در بیمارستان‌های کشور وجود دارد که برای کارشناسان اورژانس پیش بیمارستانی اینگونه لباس‌ها طراحی شده است.

وی تصریح کرد: شیوع طبیعی و غیر طبیعی بیماری‌های تنفسی و با درجه بیماری‌زایی بالا و خطرناک نیازمند آی سی یو و برانکارد‌های فشار منفی بوده تا بیماران بدون خطر و ابتلا به سایرین به مراکز درمانی انتقال داده شوند و این نوع تجهیزات به وسیله تولید کنند‌گان داخلی انجام شده و در اختیار بیمارستان‌ها و اورژانس‌های پیش بیمارستانی قرار گرفته شده است.

آقا جانی ادامه داد: تیم‌های واکنش سریع در زمان تهدیدهای زیستی نقش مهمی را ایفا کرده و در حوزه غذا و دارو با دستور وزارت بهداشت همراه و همگام کارشناسان اورژانس‌های بیمارستانی و عوامل پد‌افند غیر عامل هستند.

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت مترو خود محلی برای انتقال مجروحان به مراکز درمانی بوده و آمایش‌های کافی در این زمینه صورت گرفته است.

مراکز درمانی در زمان حوادث شیمیایی و پرتوی باید در آمادگی کامل به سر ببرند و ما در کشور از لحاظ تجهیزات پزشکی ، ذخیره خون، دارو هیچ مشکلی نداریم.

آقا جانی اظهار داشت: اورژانس‌های چند منظو‌ره در زمان بحران‌های زیستی در بیمارستان‌ها در حال توسعه بوده تا در زمان بحران زیستی از این تجهیزات به نحو مطلوب استفاده شود.

وی گفت: شهر یزد به عنوان قطب مهارت آموزی در مقابله با بحران‌های زیستی آماده شده که این مرکز هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

آقاجانی ادامه داد: تعداد کتاب‌های چاپ شده ویژه بیمارستان ایمن در20 جلد تدوین شده که از این تعداد 12 جلد از آن در بیمارستان‌های کشور پخش شده است و 8 جلد دیگر در سال جاری منتشر شده و این کتاب‌ها مجموعه‌ای کامل از استانداردهای بیمارستان ایمن هستند که کمک بزرگی به طراحی و ساخت چنین بیمارستان‌هایی برای مقابله با تهدیدهای مختلف زیستی می‌کنند.

استخدام 3 هزار و 800 نفر در اورژانس پیش بیمارستانی کشور
در ادامه این مراسم کو‌لیوند رئیس اورژانس کشور گفت: در اورژانس کشور از نظر نرم افزاری، سخت افزاری و منابع انسانی برنامه های مفصلی را پیش رو داریم و اورژانس پیش بیمارستانی در کلانشهر‌هایی مثل تهران برای فرار از ترافیک موتور‌های آمبولانس را راهی خیابان می‌کنیم.

وی ادامه داد: با همکاری پلیس نا‌جا و شهرداری اورژانس هوایی توسعه پیدا کرده و به همین منظور 32 منطقه از شهر تهران شناسایی شده است و قرار است در آینده اورژانس هوایی و تجهیزات آن و تجهیزات پایگاه‌های اورژانس افزایش یابد.

کولیو‌ند یادآور شد: با انجام آزمون استخدامی 3 هزار و 800 نفر به تیم اورژانس پیش بیمارستانی اضافه می‌شود و برای بالا رفتن سطح آگاهی این افراد و عموم مردم کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود تا با خدمات اورژانس پیش بیمارستانی آشنا شوند.

ذخیره خون در کشور 7 برابر نیاز روزانه
در ادامه مراسم پور فتح الله رئیس سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون هر روز کار پایش و ذخیره خون را در کشور انجام می‌دهد و هم اکنون ذخیره سازی خون و فرآورده‌های آن در همه استان‌های کشور 7 برابر نیاز روز ذخیره داریم و ما با این کار یک بستر اطمینان بخشی را ایجاد کرده ایم.

وی ادامه داد: اهدا خون هیجانی یک بحران روحی و روانی در جامعه ایجاد می‌کند و ما تا به امروز چنین طراحی را در دستور کار خود نداشته ایم.

پور فتح الله ابراز داشت: یک و نیم میلیون عضو اهدا کننده در کشور داریم که به طور کلی دو میلیون و 100 هزار واحد خون به کشور هدیه می‌دهند.

وی ادامه داد: ذخیره بالای خون پاسخگوی زمان بحران در کشور بوده و هم اکنون در کشور 9 سامانه متحرک اهدا خون در حال ساماندهی است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته یک ساماندهی در سازمان انتقال خون انجام شد و سامانه ای به نام یاسین تحت عنوان داوطلبان همکاری با سازمان انتقال خون در زمان بحران به عنوان نیروی ذخیره استفاده می‌شوند.

وی گفت: جمعیت هلال احمر و نیروهای بازنشسته سازمان انتقال خون کمک حال ما در زمان وقوع تهدیدهای زیستی هستند.

راه اندازی آزمایشگاه تشخیصی سطح 3 در کشور
در ادامه مراسم جلالی رئیس سازمان پد‌افند غیر عامل گفت: سند راهبردی زیستی برای هر شش حوزه تعیین شده و این سند با هدف توسعه مقابله استان‌ها در برابر تهدیدهای زیستی تدوین شده است.

وی بیان کرد: تلاش‌ها برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان های ذیربط در حال انجام شدن است به طوریکه در زاهدان یک رز‌مایشی برای مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و دام تحت عنوان تب کنگو و بیماری CHS با حضور امدا‌دگران ، مسئولان انتظامی و امنیتی برگزار شد.

جلالی یادآور شد: یک رزمایش مشترکی در حوزه دام و انسان در استان قم برگزار می‌شود که دلیل اصلی برگزاری این همایش به این خاطر است که این استان دام اکثر نقاط کشور را تأمین می‌کند و ما باید در زمان‌های بحران در این حوزه از آمادگی کاملی برخوردار باشیم.

رئیس پد‌افند غیر عامل عنوان کرد: فراهم کردن زیر ساخت های تشخیصی و آزمایشگاهی یکی از اقدامات مهم این سازمان بوده و طی جلسه‌ای با مسئولان وزارت بهداشت و درمان در جهت ارتقای سطح ایمنی آزمایشگاه‌ها از سطح 2 به 3 هستیم و امسال اولین آزمایشگاه تخصصی سطح 3 در کشور راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: استفاده از ظرفیت‌های بیمارستان صحرایی در زمان وقوع بحران یکی از برنامه‌های اصلی سازمان پد‌افند غیر عامل است تا از سلامتی و جان مردم دفاع کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.