شعر گفتن برای اهل بیت علیهم السلام یک وظیفه است!

اگر شاعر به جای انجام وظیفه در قبال اهل بیت علیهم السلام برای جوایز، نشان ها و رتبه ها شعر بگوید، نیاز به مراقبه و محاکمات درونی داشته تا از نیت الهی خود دور نشود.

سید حسین متولیان شاعر آیینی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون برگزاری جشنواره ها و مسابقات ادبی که با محوریت محرم و عاشورا برگزار می شود، گفت: مسابقات عموما شان تشويق و هدايت دارند و بسيار زيباست كه فراخوان ها توجه شاعران را به مضامين متعالی جلب نمايند. برای مثال شب شعر عاشورايی شيراز يكی از نمونه های درخشانِ كنگره های عاشورايی است؛ زیرا پيش از اين شب شعر؛ بسياری از موضوعات در حيطه شعر عاشورايی مغفول مانده بود. مثلا اگر می خواستی شعری در وصف «حضرت فاطمه صغری»ٰ و... پيدا كنی٬ به سختی می افتادی؛ اما اين شب شعر رسالت خود در حوزه هدايتگری را در سی و يک دوره برگزاری به درستی انجام داد و باعث شد بسياری از موضوعات مغفول مانده در این حوزه احيا شوند.
 
وی افزود: ساير جشنواره ها هم باید به همين سمت و سو بروند، يعنی با پشتوانه تحقيق و مطالعه؛ عرصه های بكر و دست نخورده شعر عاشوراي ی را استخراج كرده و آن را برای طبع آزمايی و خلق آثار به اهالی شعر و ادب معرفی نمايند. از دیگر مشخصه های كنگره ها و مسابقات ویژگی تشويقی آن هاست كه برای جوان ترها جذابیت بیشتری دارد و شايد شاعری را كه تا به امروز با مفاهيم اهل بيت غريبه بوده به صف شاعران اهل بيت پيوند زند که اين اتفاق بزرگ و مباركی است. البته این كنگره ها (غير از شب شعر عاشورا كه در واقع يك هيات و روضه ملی شاعرانه تلقی می شود) يک ویژگی بد هم داشته و آن اينكه گاهی شاعران را از وظيفه شناسی دور می سازند و این در حالی است که اگر كسی به جای انجام وظيفه در قبال اهل بيت ، برای جوايز، نشان ها و رتبه ها شعر بگويد نياز به مراقبه و محاکمات درونی داشته تا از نيت الهی خود دور نشود.
 
این شاعر در بخش دیگری از سخنانش پیرامون مولفه های شعر عاشورایی اظهار داشت: شعر ساحت های متفاوتی دارد. گاهی هدف گيری شعر تحريک احساس مخاطب است، گاهی انتقال معانی و مفاهيم و گاهی روايت كردن يک واقعه! اما در شعر عاشورايی ساحت مكتوب و غير مكتوب قابل تفكيک است. گاهی شاعران اثری را خلق کرده كه در تكيه ها، روضه ها و مرثيه خوانی ها مورد استفاده قرار می گيرد که در اين گونه از شعر عاشورايی مولفه «احساس» در صدر قرار دارد. در واقع اين شعر بايد قابل فهم برای عموم مردم بوده، قلب ها را تكان داده و احساس ها را به سوز، درد و ستمی كه بر حضرات اهل بيت علیهم السلام وارد شده، معطوف کند.  
 
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر گاهی شاعر می خواهد یک مقتل منظوم داشته و یا به مدح و منقبت حضرات اهل بیت علیهم السلام بپردازد. در اينجا الزامی نیست که زبان او به زبان توده مردم نزديك بوده و همه فهم باشد؛ بلكه اولويت او مضمون، مفهوم و دقت در روايت است و تنها باید سعی كند که حوادث را به طور دقیق و بدون كم و كاست روايت كند. نکته قابل توجه در همه حيطه های مذكور مراقبت از حفظ شان و جايگاه والای اهل بيت علیهم السلام و پرهيز از تعبيراتی است كه موجب تخفيف شان خاندان رسول خدا (ص) می شود. اما به عقيده بنده شعر عالی در حوزه شعر عاشورايی آن است كه در همه حيطه های فوق قابل ارائه باشد. به طوری که هم بتوان آن را در روضه‌ها خواند تا ساده ترين و عامی‌ترين مردم آن را درك كنند؛ و هم مبتنی و وفادار به متون صحيح السند و مقاتل معتبر و روايات محكم باشد و از همه مهمتر شان و منزلت حضرات اهل بيت علیهم السلام در آن مراعات شده باشد.  
 
متولیان در پایان در خصوص آثار ارائه شده خود در حوزه عاشورا خاطرنشان کرد: خوانندگانی مثل اميرحسين مدرس، حامد زمانی، نيما نور محمدی ، رضا صادقی و مداحان محترم اهل بيت علیهم السلام آثاری از بنده را در سالهای مختلف اجرا كرده اند كه به عنوان مثال مي توان به ٤ ترانه ساخته شده براي مراسم بزرگ شيرخوارگان حسينی اشاره كرد. غير از اين آثار در سال ١٣٩١ به همت نشر اقليما سومين كتاب بنده با محوريت اشعار عاشورايی با عنوان «از اوج نی» روانه بازار نشر شد. اين روزها هم مشغول آماده سازی مجموعه شعر جديدی به نام «عقل مُركّب» با محوريت اشعار آيينی هستم كه طبق توافق صورت گرفته توسط نشر جمهوری به چاپ خواهد رسيد.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار