بان کی مون: کشتار غیر نظامیان یمنی غیر قابل قبول است

دبیرکل سازمان ملل کشتار غیرنظامیان در حملات وحشیانه عربستان سعودی را غیرقابل قبول دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ دبیر کل سازمان ملل در نشست خبری در این سازمان گفت: بمباران اخیر و کشتار غیر نظامیان در یمن اقدامی محکوم و غیر قابل قبول است.

بان کی مون افزود:امروز می خواستم درباره دو موضوع چالشی صحبت کنم؛ اوضاع در هائیتی و یمن. ابتدا درباره هائیتی، می خواستم همدردی خود را با مردم هائیتی ابراز کنم که از طوفان متیو آسیب دیده اند.

وی در ادامه گفت:صدها نفر جان خود را از دست داده اند و دست کم یک میلیون و چهارصد هزار نفر در حال حاضر نیاز به کمک دارند. برخی از روستاها و شهرها به صورت کامل از میان رفته اند، ذخایر غذایی از بین رفته است و دست کم سیصد مدرسه آسیب دیده اند و با دسترسی به مناطق آسیب دیده بیشتر، بر این شمار نیز افزوده می شود.

تنش ها نیز همزمان با انتظار مردم برای رسیدن کمک، در حال افزایش است. به واکنشی گسترده برای کمک رسانی نیاز است و گروه های سازمان ملل با مقامات محلی همکاری می کنند تا به افراد نیازمند کمک رسانی شود.

دبیر کل سازمان ملل گفت: ما توانستیم نزدیک به پنج میلیون دلار از صندوق واکنش اضطراری سازمان ملل اختصاص دهیم. امروز نیز صد و بیست میلیون دلار دیگر نیز در خواست کردیم تا پوشش دهنده تلاش های سازمان ملل تا سه ماه آینده باشد. پیامدهای طوفان شامل خطر افزایش بیماری هایی با منشاء آب مانند وبا باشد.

وی با اشاره به برخی اقدامات سازمان ملل و مقامات محلی برای مقابله با پیامدهای طوفان متیو گفت: من از همه اعضای جامعه جهانی می خواهم همدلی و سخاوت به خرج دهند و به صورتی موثر با یکدیگر برای واکنش به این وضع اضطراری اقدام کنند.

بان کی مون درباره اوضاع یمن گفت: حمله به مراسم عزاداری اقدامی بیرحمانه در حمله به غیر نظامیان و نقض آشکار قوانین انساندوستانه بین المللی است. این مرکزی عمومی و شناخته شده برای همه بود که در آن خانواده ها و کودکان حضور داشنتد.

حمله به تجمعی که عزادار فردی از دست رفته بود، اقدامی محکوم است. حمله هوایی ائتلاف سعودی به یمن باعث ویرانی، از میان رفتن بخش عمده ای از تاسیسات درمانی و دیگر زیرساخت های اصلی دیگر این کشور شده است.

بان کی مون گفت: گزارش های اولیه از محل نشان می دهد این حمله، اقدامی از جانب نیروهای ائتلاف سعودی بود. با توجه به الگوی خشونت در سراسر این کشور، جایی برای بهانه جویی باقی نمی ماند و فاجعه ای که عامل انسانی دارد، در برابر چشم ما ایجاد شده است.

مصونیت (از پاسخگویی در برابر اقدامات انجام شده) باعث رنج شده است. با وجود افزایش جرائم طرفین این درگیری ها، همچنان در انتظار شروع تحقیقاتی جدی در این خصوص هستیم. این حادثه تکان دهنده مستلزم تحقیقاتی کامل است.

برای همین هم کمسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل به درستی خواستار تشکیل گروه مستقل بین المللی برای اجرای تحقیقاتی جامع درباره نقض های ادعایی قوانین بین المللی انساندوستانه شده است. من از شورای حقوق بشر می خواهم به وظیفه خود عمل و در این خصوص اقدام کند.

در حال حاضر بیست میلیون یمنی یعنی هشتاد درصد از جمعیت این کشور نیازمند کمک های انساندوستانه است. من از جامعه جهانی می خواهم حمایت های خود را افزایش دهند. نیمی از تازه ترین درخواست سازمان ملل در این خصوص تامین شده است.

کمک های انساندوستانه جایی برای اقدام سیاسی ندارد و من خواستار ترک مخاصمه به عنوان تنها راه برای حفظ جان غیر نظامیان و از سرگیری گفتگوهای سیاسی به عنوان تنها راه برای پایان دادن به خشونت ها هستم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۵
یه مشت دلار خواهی گرفت و بعدا خواهی گفت که کشتار مردم بیگناه برای یک مشت دلار نه تنها قابل قبوله که خیلی هم لازمه
آخرین اخبار