مشهد؛

شیوع هپاتیت B در کشور به کمتر از دو درصد رسیده است

ريیس شبکه هپاتیت ایران گفت: شیوع هپاتیت B در کشور به کمتر از دو درصد رسیده است.

شیوع هپاتیت B در کشور به کمتر از دو درصد رسیده استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر موید علویان در همایش عفونت مخفی هپاتیت B که با حضور پزشکان و متخصصان در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، افزود: از سال ۱۳۷۳ تمامی نوزادان و افراد پرخطر در کشور نسبت به بیماری هپاتیت B واکسینه شدند و اکنون ابتلا به هپاتیت در کشور به نسبت کنترل شده است.

دکتر علویان تصریح کرد: تاکنون ۳۰ میلیون ایرانی نسبت به هپاتیت B واکسینه شده اند و این امر موجب شده که شیوع این نوع هپاتیت در ایران نسبت به اکثر کشورهای خاورمیانه کم باشد، به طوری که اکنون شیوع هپاتیت B در افغانستان بیش از شش و نیم درصد و در عراق چهار درصد گزارش شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار مبتلا به هپاتیت B در کشور شناسایی شده اند.

ريیس شبکه هپاتیت ایران افزود: واکسن هپاتیت در ۲۴ ساعت اول تولد نوزادان در ایران تزریق می‌شود و۹۰ درصد نوزادان ایرانی در هنگام تولد واکسن هپاتیت تزریق می‌کنند، درحالیکه پوشش واکسن هپاتیت در منطقه ۴۰ درصد است.

موید علویان گفت: : قمه زنی از عوامل اصلی ابتلا به هپاتیت B و C محسوب می‌شود و این موضوع در کشورهای عراق و لبنان نیز گزارش شده است و افرادی که اقدام به قمه‌ زنی می‌کنند، حتما باید در پرونده بهداشتی آنان ثبت شود و این افراد از اهدای خون منع گردند.

وی افزود: در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری هپاتیت B وجود ندارد و تنها راه کنترل این بیماری واکسیناسیون و پیشگیری است و تمامی خدمات درمانی، شناسایی و آزمایشگاهی آن تحت پوشش بیمه قرار دارند.

ريیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه حدود ۲۳۰ هزار نفر در کشور اکنون مبتلا به هپاتیت C هستند ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موانع درمان هپاتیت C در کشور، عدم مراجعه افراد به پزشک است، درحالیکه امکانات و ظرفیت‌های لازم برای شناسایی و درمان این بیماری در کشور وجود دارد.

موید علویان گفت:اکنون داروهای هپاتیت B و C در ایران تولید می شود و این داروها تحت پوشش بیمه قرار دارند و با کیفیتی معادل داروهای خارجی به مردم عرضه می شوند.

وی تصریح کرد: شیوع هپاتیت C در کشور کمتر از نیم درصد است که این آمار نشان‌دهنده موفقیت بزرگ ایران نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه در این زمینه است و راههای انتقال هپاتیت C از طریق خالکوبی و تاتو، حجامت غیربهداشتی و سابقه زندان ایجاد می شود.

دبیر اجرایی همایش عفونت مخفی هپاتیت B نیزدر این مراسم افزود: محورهای همایش عفونت مخفی هپاتیت B را شامل همه گیرشناسی(اپیدمیولوژی)، مکانیسم‌های بروز عفونت هپاتیت، اهمیت هپاتیت B از نظر بالینی و سلامت عمومی و تشخیص آزمایشگاهی و درمان و پیشگیری است.

دکتر محمد رضا هدایتی مقدم ادامه داد: این همایش دارای امتیاز بازآموزی است و با اخذ مجوز مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مدت یک روزبرگزار شد.

انتهای پیام // ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار