تام کاتن: واشینگتن در خصوص کاهش تحریم‌های بانک سپه ایران پاسخگو باشد

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، پاسخگویی واشینگتن را درباره تصمیمش مبنی بر کاهش تحریم‌های بانک سپه ایران خواستار شده است.

تام کاتن: واشینگتن در خصوص کاهش تحریم‌های بانک سپه ایران پاسخگو باشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی سنای آمریکا در گزارشی نوشت: سناتور تام کاتن خواستار پاسخگویی دولت باراک اوباما درباره تصمیمش مبنی بر لغو تحریم‌های بانکی علیه بانک سپه ایران شده است. 

در این گزارش آمده است: سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن از آرکانزاس در تاریخ ششم اکتبر نامه‌ای به جان کری و جک لو، وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا، نوشت و در آن از دولت اوباما خواست همه ارزیابی‌های خود را در ارتباط با بانک سپه ایران و زیرشاخه آن -بانک بین المللی سپه- در پی برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده بر این بانک‌ها، به سنا ارائه کند. 

 این درخواست در واکنش به سخنان هفته گذشته معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مطرح شد که طی آن تأیید کرد وزارت امور خارجه یک ارزیابی داخلی از پیامدهای ناشی از برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده بر بانکی انجام داده است که وزارت خزانه‌داری آن را «رکن اصلی تأمین مالی شبکه تدارکات موشکی ایران» توصیف کرده است. 

سناتور کاتن در این نامه به سه «نگرانی» در ارتباط با بانک سپه در پی کاهش تحریم‌ها اشاره کرده است: 

- نخست اینکه، بانک سپه همواره تسهیل کننده مالی «تلاش‌های غیر قانونی ایران» در تهیه و تدارک موشک‌های بالستیک بوده است، برنامه‌ای که تنها هدفش ایجاد سامانه‌های انتقال برای تسلیحات هسته‌ای است. 

-دوم آنکه، کاهش تحریم‌ها ممکن است مبنای یکی از مولفه‌های اصلی در پرداخت «رشوه‌» ای بوده باشد که در ازای آزادی پنج گروگان آمریکایی در اوایل امسال به ایران پرداخت شد. 

-سوم آنکه، تصمیم به لغو این تحریم‌ها «نقض مستقیم توافق هسته‌ای ایران» بر اساس الحاقیه پنج برنامه جامع اقدام مشترک محسوب می‌شود. 

سناتور کاتن پس از اتهام‌زنی‌هایش، خواستار پاسخ فوری به این درخواست خود شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار