در نشست خبری مطرح شد؛

کشف بیش از 300 تن تریاک در 6 ماه گذشته/ 198هزار نفر در حوزه مواد مخدر بازداشت شدند/ زامبی در کشور وجود ندارد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در 6 ماه گذشته میزان کشفیات مواد مخدر 357تن بوده که 10درصد افزایش نشان می دهد.

کشف 357تن مواد مخدر در 6ماه ابتدای سالبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در نشست خبری که امروز (سه شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و بکارگیری تمام نهادها و سمن‌ها و تاکید مقام معظم رهبری در مبارزه با مواد مخدر نخستین همایش ستاد مبارزه با مواد مخدر در روزهای 13 و 14 آذر ماه با حضور 1000نفر از مدیران و دستگاه های حوزه کاهش تقاضا و ورزشکاران و رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

وی افزود: در 6 ماه گذشته میزان کشفیات مواد مخدر 357تن بوده که 10درصد افزایش نشان می دهد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: میزان کشفیات تریاک در 6ماهه ابتدای سال 288هزار و 785کلیو با 14درصد افزایش، حشیش با میزان کشف 408هزار و 905کیلو و یک درصد کاهش، هروئین و کراک با 10 هزار و 78 با 29درصد افزایش، مورفین با میزان کشفیات 10هزارکیلو و 133 درصد افزایش، شیشه با میزان کشفیات 899 کیلو و 25درصد افزایش و سایر مواد مخدر با میزان کشفیات هزار و 648 کیلو را داشتیم.

افشار با اشاره به اینکه رویکرد مصرف معتادان از شیشه به سمت سایر مواد مخدر تغییر کرده است، گفت: در مبارزه با پیش سازهای شیشه موفق عمل کرده ایم و این موضوع در ماه‌های گذشته باعت افزایش قیمت شیشه تا 120میلیون شد که در حال حاضر قیمت شیشه به علت کاهش تقاضا به 40 میلیون رسیده است.

وی با اشاره به سهم انواع مواد مخدر در کشفیات، افزود: سهم تریاک93درصد، هروئین 3درصد، مورفین1/7درصد و سایر مواد مخدر 1/7درصد بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با سهم دستگاه‌های مختلف در کشف مواد مخدر، گفت: سهم نیروی انتظامی در کشف مواد مخدر 90/7 درصد، وزارت اطلاعات6درصد، بسیج و گمرک و سازمان زندان ها هم در کشفیات مواد مخدر نقش بسزایی داشتند.

افشار بیان داشت: در 6 ماه ابتدای سال 11 درصد کاهش در عملیات های کشفیات مواد مخدر، 8درصد کاهش در انهدام باند ها از نظر تعداد، 17درصد افزایش در توقیف خودرو های قاچاقچیان داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه در این مدت تعداد 198هزار نفر دستگیر شده اند که 10درصد رشد را نشان می دهد، تصریح کرد: از این تعداد 71هزار نفر معتاد بوده اند که 39 درصد افزایش را نشان می دهد و در 6 ماه ابتدای سال 13هزار نفر معتاد متهاجر در سطح شهر تهران جمع آوری شده اند.

وی ادامه داد: در کمتر از یک ماه آینده جلسه ای با حضور سران سه قوه و نهاد های مرتبط با مبارزه با مواد مخدر جلسه‌ای با مقام معظم رهبری خواهند داشت و در این جلسه اطلاعاتی از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه ها برای ارائه به مقام معظم رهبری تهیه شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: به منظور مبارزه با مواد مخدر با دستگاه های دولتی از جمله وزارت ورزش و جوانان برای استفاده از اماکن ورزشی در حال همکاری هستیم. 

افشار بیان داشت: در امر ورزش با انجام بازرسی های مستمر از مراکز ورزشی سراسر کشور، مراکز ورزشی غیر مجاز پلمپ شدند تا در محیط های ورزشی هیچ گونه آلودگی از نظر مواد مخدر نداشته باشند زیرا در این مراکز با نام لاغری و تناسب اندام مواد مخدر توزیع می شود.

وی تصریح کرد: در حوزه رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با اولویت روی کار آمدن دستگاه های مختلف به 35دستگاه عضو در ستاد مبارزه با مواد مخدر ابلاغیه ارسال شده است و از آنها بازخوردهای ماهیانه دریافت می شود و تا کنون 130جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شده است و با قوه مقننه در زمینه تغییر قوانین وارد مذاکره شده ایم .

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به میزان مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در 5ماه ابتدای سال گفت: طبق گزارش پزشکی قانونی در 5ماه ابتدای سال 1295نفر به دلیل مسمویت حاد با مواد مخدر فوت کرده اند که 123نفر آنها یعنی 9/5درصد زن بوده اند.

افشار ادامه داد: مرگ و میر ناشی از مسمومیت حاد مواد مخدر در سال گذشته 30تا 40درصد افزایش داشته است و در مجموع 60درصد فوت معتادین به علت سوء مصرف مواد مخدر مانند بلع مواد برای انتقال است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در بیمارستان ها برای درمان مسمومیت حاد مواد مخدر از آمپول نالوکسان استفاده می شود اما در دیگر کشور های دنیا از اسپری هایی استفاده می شود که قیمت هر کدام از آنها در کشور بین 75تا 80 دلار است.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: 420نفر از فرمانداران کشور به عنوان روسای شورای ستاد مواد مخدر در استان ها آموزش دیده اند و 40هزار روحانی به منظور آگاهی بخشی به مردم تحت آموزش قرار گرفته اند.

افشار گفت: همچنین 10هزار نفر در محیط های نظامی کشور از جمله بسیج، ارتش و سپاه آموزش مقابله با مواد مخدر دیده اند و به منظور بهرمند از فضای مجازی در مبارزه با مواد مخدر به 3هزار نفر از کارکنان دولتی آموزش داده شده است.

افشار تاکید کرد: خوشبختانه شاهد افزایش 100درصدی نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده 15و 16هستیم و 17قرارداد جدید در امر پژوهش در ستاد مبارزه با مواد مخدر با سایر دستگاه ها امضا کرده ایم و تا کنون از 30پایان نامه در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد در زمینه مواد مخدر حمایت شده است.

وی تصریح کرد: با حمایت دادستانی و دادگستری استان قم و با حضور فعال خیران، افراد معتادی که هزینه درمان ندارند پذیرش و تحت درمان قرار می گیرند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: اعتقاد داریم آسیب هادر بستر جامعه ایجاد می شوند و باید در جامعه هم حل شوند به همین دلیل در ساماندهی معتادان متجاهر باید به اقدام به جمع آوری و درمان معتادا متجاهر واقعی کنیم.

افشار ادامه داد: معتاد متجاهر واقعی فردی کارتون خواب، بیکارو بی خانمان است که در مله عام اقدام به مصرف موار مخدر می کند اما در بین افراد کارتون خواب متکدیان، اتباع بیگانه، افرادی جویای کاری که از شهرستان ها به تهران آمده اند، بیماران مزمن روانی دیده می شوند که نباید با معتادات متجاهر اشتباه گرفته شوند و باید هر گروه بعد از جمع آوری به نهاد های مرتبط ارجاع شوند به عنوان مثال وظیفه نگهداری بیماران مزمن روانی با بهزیستی است.

وی تاکید کرد: جمع آوری معتادان متجاهر کار آسانی است اما مهم اتفاقی است که بعد از جمع آوری آنها رخ می دهد.قدم جدی بعد از جمع آوری معتادان وجود خدمات اجتماعی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در بهترین سرویس های درمانی دنیا درصد بهبود معتادین 35تا 40درصد است اما به دلیل امکانات کم در کشور ما میزان برگشت به اعتیاد افراد90درصد است.بضاعت ما برای نگهداری از معتادان در مراکز بین 5تا 6هزار نفر است .

افشار در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ورود ماده مخدر جدید زامبی به کشور گفت: با توجه به رصد های انجام شده در 6ماه گذشته ماده مخدر جدیدی به کشور نداشتیم و ماده مخدر زامبی در کشور های آمریکای شمالی رواج یافته است و هیچ موردی اعم از ورود تجاری و غیر تجاری ماده مخدر زامبی در کشور گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: در 6ماه گذشته هیچ گونه ماده مخدر جدیدی به کشور گزارش نشده است و فقط گزارش هایی درمورد مصرف ماده کتامین که در بیهوشی استفاده می شود داشته ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با فروش و آموزش تهیه و کشت مواد مخدر در فضای مجازی گفت:رصد فضای مجازی بسیار مهم است و در طول یک هفته گذشته جلسه ای با پلیس سایبری نیروی انتظامی داشته ایم و لینک های مربوط به فروش و آموزش کشت مواد مخدر به پلیس ارجاع شده است اما این پدیده به شدت از سوی قاچاقچیان مواد مخدر پیگیری می شود.

افشار در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با متولی برخورد با مصرف مشروبات الکلی در کشور گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در حبطه برخورد با مشروبات الکلی مسئولیتی ندارد.

وی در رابطه با میزان شیوع مواد مخدر در بین ورزشکاران و دانش آموزان گفت: آماری رسمی در رابطه با شیوع مواد مخدر در بین ورزشکاران وجود ندارد و فقط آمارهای به صورت موردی از سوی فدراسیون ها ارسال می شود که قابل اعتنا نیستند و در این زمینه مشکل جدی وجود ندارد.

وی در رابطه با شیوع مواد مخدر در بین دانش آموزان بیان داشت: در سال 80حدود نیم درصد دانش آموزان تجربه مصرف مواد مخدر داشتند که این رقم در سال 90 به یک و نیم درصد یعنی 45هزار نفر رسید که این موضوع به معنی اعتیاد دانش آموزان نیست.

وی همچنین با اشاره به میزان شیوع اعتیاد در بین دانشجویان افزود: وضعیت مصرف در بین تمام  دانشجویان براساس طرح سوء مصرف مواد مخدر 1/6 و در بین دانشجویان زیر مجموعه وزارت علوم 2/3درصد ارزیابی شده است ولی عمده مصرف مواد مخدر در بین گروه های زیر دیپلم مشاهده شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با متولی برخورد با مصرف قلیان و سیگار در کشور گفت: متولی برخورد و مقابله با مصرف سیگار و قلیان وزارت بهداشت و کمیته ملی دخانیات است اما ما اعتقاد داریم دروازه ورود به مصرف مواد مخدر سیگار و قلیان است.

افشار در پاسخ به سوالی در رابطه با نیمه کاره باقی ماندن طرح مشترک شهرداری و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای جمع آوری معتادان بیان داشت: هیچ طرحی نیمه کاره رها نشده است و کسانی که در این طرح جمع آوری شده اند طی مدت 3ماه در اختیار مراکز نگهداری قرار گرفته اند و بعد از سه ماه این افراد به خانواده ها و یا مراکز بهاران ارجاع شده اند و این طرح همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: طی این طرح قرار است 6هزار نفر از معتادان شهر تهران جمع آوری شوند که مسئول جمع آوری 2هزار نفر با شهرداری و 2هزار نفر با استانداری است و قرار شده معتادینی که از سوی شهرداری جمع آوری می شوند مصرف شیشه داشته باشند تا نیازی به متادون درمانی نداشته باشند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به میزان شیوع مواد مخدر درکشور بیان داشت: آمار های موجود در رابطه با شیوع مواد مخدر در کشور به دلیل اینکه از سوی چندین نهاد به دست آمده است هنوز خام هستند و با هم اختلاف دارند و درنظر داریم این آمار ها برای یکسان سازی در اختیار گروه کارشناس قرار بگیرد و درصورت عدم یکسان سازی لازم است مجدد کار مطالعاتی انجام شود.

افشار در پاسخ به سوالی مبنی براشتغالزایی معتادان گفت: در سال 93و 94 بیشتر تمرکز ستاد بر روی اشتغالزایی بود که ما علاوه بر وزارت کار شروع به کار اجرایی کردیم و تا کنون 2جلسه با کمیته امداد برگزار کرده ایم که کمیته امداد صندوقی برای اشتغالزایی در نظر گرفته است.

وی در رابطه با بیمه معتادان تاکید کرد: در سال های گذشته آیین نامه بیمه معتادان در پایان سال تهیه می شد اما امسال این آیین نامه در اواسط سال تهیه شده است  و کار بیمه معتادان به بیمه سلامت با اولویت مراکز دولتی گذاشته شده که در این طرح معتادان بی بضاعت بیمه می شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سال 95 حدود 32میلیارد تومان برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده است که در نظر داریم در بودجه آن را به 64میلیارد برسانیم زیرا تا پوشش همگانی بیمه فاصله زیادی داریم.

افشار تاکید کرد: بیشترین تاکید ما پیشگیری اولیه از اعتیاد زنان با مشارکت وزارت بهداشت و وزارت ورزش است و در این رابطه به زوجین در بدو ازدواج آموزش داده می شود.

وی افزود: در زمینه زنان معتاد بهبود یافته دیتا بانکی تهیه شده است و برای توانمندسازی آنها در حال کار هستیم زیرا زنان آسیب دیده علارقم تمام محدودیت ها در اولویت کاری ما قرار دارد و حتی اگر منابع مالی وجود نداشته باشد 2 گروه زنان و کودکان باید تحت حمایت قرار بگیرند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مهم ترین چالش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: علی‌رغم تمام ساز و کارهایی که در دنیا انجام می شود خطر مواد مخدر وجود دارد و زمانی که بیش از 450 نوع ماده مخدر در دنیا تولید می شود مبارزه با آن مشکل می شود. متاسفانه پیش ساز های مواد مخدر برای کارهای کشاورزی و صنعتی در دسترس مردم قرار دارد و در نهایت به تولید مواد مخدر منجر می شود و باید مکانیزمی فراهم شود که بدون ضربه زدن به صنعت پیش سازهای مواد از دسترس مردم خارج شود.

وی ادامه داد: زنانه شدن اعتیاد از دیگر چالش های پیش روی است و متاسفانه در سال 80 اعتیاد در بین زنان 5درصد بود که درسال 90 به 9 درصد افزایش پیدا کرده است که اگر این روند ادامه پیدا کند اعتیاد در بین زنان که قشر آسیب پذیر جامعه هستند گسترش پیدا می کند و ضربه اصلی آن به کانون خانواده ها وارد می شود.

وی در پایان تاکید کرد: در نظر داریم مبارزه با مواد مخدر اجتماعی شود و با جلسه که با خیران برگزار کرده ایم قصد داریم خیرین را مجاب کنیم که در زمینه بهبود معتادان مشارکت داشته باشند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۲ دی ۱۳۹۹
درود
آخرین اخبار