گزارش/

مسافر آلمانی با اظهاراتی مداخله‎جویانه

معاون صدراعظم آلمان پیش از سفر به تهران، با اظهارات مداخله‎جویانه و نامربوط خود حاشیه ساز شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "زیگمار گابریل"، معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد آلمان ، در آستانه سفر به تهران، با اظهارات مداخله‎جویانه و نامربوط خود نسبت به مسایل داخلی جمهوری اسلامی حاشیه ساز شد. 

این وزیر آلمانی نیز باری دیگر، اظهارات پایه و بی‎اساس مقامات برلین را تکرار کرده و گفته است: "ایران فقط زمانی می‎تواند روابط عادی و دوستانه‎ای با آلمان داشته باشد که اسراییل را به رسمیت بشناسد."!

مسافر برلین

وی در مصاحبه‎ای با نشریه اشپیگل آلمان اظهار داشته: تاکید می‎کنم که روابط دوستانه با آلمان تنها از طریق به رسمیت شناختن اسراییل ممکن است!؟ بر اساس گزارشی از رویترز؛ معاون صدر اعظم آلمان بنا دارد با مقامات تهران پیرامون مباحث حقوق بشری، تروریسم و سوریه نیز بحث و تبادل نظر کند.


واکنش تهران بر زیاده گویی‎های مسافر آلمانی

مسافر برلین

 "محمد جواد ظریف" رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به مواضع خلاف واقع این مقام آلمانی ابراز داشت: هیچ کشوری نمی‎تواند برای روابط با ایران شرط تعیین کند. وی افزود: کشور ما کشور اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه است؛ کشوری که در برابر فشارهای ناروا 37 سال ایستادگی کرده‌است. ظریف تأکید کرد:"سیاست‌های ما مشخص است و کشورهای مختلف با علم به سیاست‌های ایران که سازنده است، به این کشور سفر می‌کنند."

در همین ارتباط "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت خارجه؛ در واکنش به اظهارات زیگمار گابریل،گفت: همانگونه که بارها تاکید کرده‌ایم مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آلمان بر پایه منافع و احترام متقابل بنا شده و در این رابطه هیچ‌گونه پیش شرطی پذیرفتنی نیست؛ علاوه بر آنکه در این ارتباط "دخالت هر گونه عامل ثالث را (در بهبود روابط) کاملاً مردود و مخلّ روابط دو جانبه می‌دانیم".

مسافر برلین

اما در تازه‎ترین واکنشها، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره بر شرط وزیر اقتصاد آلمان برای ایران، درباره به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی گفت: به نظر می‎رسد آلمان همچنان درگیر تبعات شکست در جنگ جهانی است. علی اکبر ولایتی به خبرگزاری صدا و سیما  می‎گوید: دولت آلمان پس از جنگ جهانی سیاست مستقلی نداشته و آنها برای خوشاید آمریکا و رژیم صهیونیستی چنین سخنانی می‎گویند. وی در پایان تأکید کرد، "ایران هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‎شناسد".

جلالی:از نظر ملت ایران و مسئولان نظام؛ محکوم و غیر قابل پذیرش است

مسافر برلین

"کاظم جلالی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، پیرامون اظهارات مداخله جویانه وزیر اقتصاد آلمان ، در گفت‎وگو با گروه باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور مستقلی بوده و لذا هزینه و بهای سنگینی هم برای استقلال پرداخته است و بدون تردید بر روی استقلال طلبی و عدم مداخله کشورهای دیگر در امور خویش بسیار تأکید دارد.

وی تصریح کرد: از این جهت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر چارچوب‎های تعین شده مطابق بر قانون اساسی اقدام می‎کند. معتقدیم کشورها باید بیشتر به مسایل داخلی خودشان بپردازند و اجازه اظهار نظر در مورد سایر کشورها را به خود ندهند.

جلالی با اشاره بر اینکه، کشورهایی که ادعا می‎کنند برقراری روابط  با ایران دارای الزاماتی است، افزود: یکی از مهمترین شروط، به رسمیت شناختن استقلال و عدم مداخله در امور داخلی  کشور مقصد است.

وی ابراز داشت: برهمین اساس هر گونه اظهار نظری که به نوعی دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی محسوب شود، از نظر ملت ایران و مسئولان نظام؛ محکوم و غیر قابل پذیرش است.

هانی زاده: سیاست خارجی، مسئله ملی است و ارتباطی به سایر کشورها ندارد

مسافر برلین

اما در همین ارتباط "حسن ‎هانی‎زاده" کارشناس سیاست خارجی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اظهارات وزیر اقتصادی صدراعظم آلمان در آستانه سفر به ایران، نوعی دخالت آشکار در مسایل داخلی ایران است. متأسفانه دستگاه دیپلماسی کشور به اظهارات "گستاخانه زیگمار گابیریل" پاسخ متناسبی نداده است.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه می‎افزاید: موضوع سیاست خارجی ایران یک مسئله ملی است و ارتباطی به آلمان و سایر کشورها ندارد. ضمن اینکه در تعریف روابط دیپلماتیک تهران با سایر دول، در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی تبیین می‎شود. بنابراین اینگونه اظهار نظرها دخالت آشکار در حوزه داخلی ایران تلقی می‎شود.

هانی زاده با اشاره بر اینکه از منظر جمهوری اسلامی؛ رژیم غاصب اسراییل یک دولت نامشروع است، می‎افزاید: رژیم اشغالگر قدس در کشتار مردم بی گناه منطقه و مردم مظلوم فلسطین نقش پررنگی را ایفا کرده، لذا نظام اسلامی ایران در چارچوب اصول و ارزشهای ملی خود با سیاستهای رژیم صهیونیستی همواره مخالفت کرده و در آینده نیز خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: با این تفاسیر آلمان و نه هیچ دولت دیگری، اجازه مداخله در سیاست خارجی ایران را در این زمینه و سایر موارد مانند حقوق بشر و غیره ندارد. از این رو ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی واکنش جدی تری نسبت به این موضوع از خود نشان دهد.


"حمیدرضاشیرزاد" استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد بین‎الملل پیرامون مصاحبه اخیر گابریل با نشریه اشپیگل به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‎گوید: در تعاملات بین‎المللی بویژه؛ معادلات اقتصادی شرط گذاری از طرف مقابل پیش از توافق امر متعارفی است.

اما تسری این موضوع به سایر حوزه‎های سیاسی یک کشور نتایج مداخله جویانه را در پی خواهد داشت. از این جهت اظهارات وزیر اقتصاد آلمان در رابطه با سیاست داخلی جمهوری اسلامی یک امر نکوهیده برآرود می‎شود.

وی تصریح کرد: بطور کلی در نظام بین‎الملل این گونه تعیین پیش شرطها مردود می‎باشد. مضاف براینکه آلمان یکی از طرفهای مذاکره با جمهوری اسلامی بوده و در اصل پس از حصول توافق برجام، تعیین شروط ثانویه از نظر مقررات بین المللی در حوزه اقتصادی وسیاسی قابل پذیرش نیست. بنابراین معتقدم این گونه اظهار نظرها توافق برجام را زیر سئوال خواهد برد.

سیاست  خارجی آلمان در آینه  نشریه اشپیگل

همان‎طور که در گزارش بدان پرداختیم، وزیر اقتصاد آلمان در آستانه ورود به تهران در مصاحبه با مجله پرفروش اشپیگل، در حمایت از رژیم صهیونیستی، تهران را به عادی سازی روابط با دولت جعلی اسراییل توصیه نمود. همان گونه که مقامات بلند پایه کشورمان نسبت به موضوع فلسطین و عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی تأکید داشتند.

باید گفت نه تنها آلمان بلکه هیچ کشوری توان ترسیم تصمیم‎گیری سیاسی را برای جمهوری اسلامی ایران ندارد و این موضوعی است که، جامعه جهانی در طول حیات 37 نظام اسلامی ایران بدان اذعان دارد.

گزارش از محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۵
اصلا چرا راهش میدن ؟
آخرین اخبار