سی‌ان‌بی‌سی: بهای نفت به 50 دلار نزدیک شد، به 60 دلار هم می‌رسد

کارشناس شبکه سی‌ان‌بی‌سی پیش‌بینی کرد بهای جهانی نفت قابلیت رسیدن به 60 دلار در هر بشکه را دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی نوشت: "هلیما کرافت،" کارشناس ارشد رویال بانک کانادا، با حضور در برنامه "فیوچرز ناو" نسبت به شنیدن اخبار مثبت از بهای آتی نفت ابراز خوشبینی کرد و اظهار داشت: بهای نفت به 50 دلار در هر بشکه نزدیک شده است و می‌تواند به 60 دلار هم برسد. با توجه به نرمش عربستان برای کاهش تولیدات نفتی انتظار می‌رود برای طلای سیاه در معاملات آتی رشد کند و رونق دوباره‌ای به بازارهای جهانی ببخشد.

این کارشناس برجسته در ادامه افزود: این موضوع حقیقت دارد که بهای پایین نفت، خسارات زیادی را متوجه اقتصاد عربستان کرده است. تولیدکنندگان بزرگ نفتی در نشست الجزایر به توافق رسیدند تولیدات خود را محدود سازند. عربستان به دلیل مواجه شدن با مشکلات عمیق  اقتصادی ناچار به پذیرفتن خواسته‌های مطرح شده از سوی ایران شد و نتوانست این کشور را مجاب کند سطح تولیدات نفتی خود را به کمتر از دوران پیش از تحریم‌های اقتصادی برساند. در حقیقت نشست الجزایر نتایجی فراتر از فریز نفتی به همراه داشت. در این نشست از کاهش سطح تولیدات سخن به میان آمد.

این توافق ضمنی در حقیقت نخستین توافق اعضای اوپک بر سر کاهش سقف تولیدات از سال 2008 محسوب می‌شود. همین توافق ضمنی نیز موجب شد بهای نفت 5 درصد در بازارهای جهانی رشد کند و به 48 دلار در هر بشکه رسید. کارشناسانی که بهای 50 دلاری نفت را تا پایان سال 2016 پیش‌بینی می‌کردند به تایید سخنان خود نزدیک شدند.

هلیما کرافت در ادامه افزود: نمی‌توان انتظار داشت بهای نفت تا پایان سال 2016 به بیش از 50 دلار در هر بشکه برسد؛ اما می‌توان به بهای 60 دلاری برای سال آتی میلادی امیدوار بود.

عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاستگذاری‌های این سازمان دارد. این کشور امیدوار است به موجب طرح فریز نفتی، حجم تولیدات اوپک به 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. نتیجه نهایی این طرح در نشست عادی ماه نوامبر مشخص خواهد شد و اوپک قصد دارد روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت را از تولیدات خود کم کند.

کرافت معتقد است عربستان سعودی به دلیل نیاز مبرمی که به پول دارد، این بار بر سر راه کاهش تولیدات نفتی سنگ‌اندازی نخواهد کرد تا طلای سیاه بتواند در بازارهای جهانی به بهای اصلی خود نزدیک شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار