گالف‌نیوز: بازار ایران، چشم‌اندازی روشن برای شرکت‌های خرده‌فروشی خارجی است

پایگاه اینترنتی گالف‌نیوز در گزارشی، از بازار ایران به عنوان فرصتی دست‌نخورده برای شرکت‌های خرده‌فروشی بین‌المللی یاد کرد.

گالف‌نیوز: بازار ایران، چشم‌اندازی روشن برای شرکت‌های خرده‌فروشی خارجی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی گالف‌نیوز در گزارشی اقدام به ارائه طرحی کلی برای ورود به فضای خرده فروشی ایران کرد.

در این گزارش آمده است: از ماه ژانویه -زمانی که تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده بر ایران برداشته شدند- تهران فرصت‌های زیادی در زمینه بازاریابی و بخش خرده‌فروشی ایجاد کرد. 

سِر مارتین سورِل، مدیر اجرایی شرکت دبلیو‌پی‌پی، اخیرا در مطلبی ایران را «یکی از آخرین فرصت های دست نخورده برای جامعه تجاری جهانی» توصیف کرد. امارات عربی متحده با توجه به مجاورت با ایران و ارتباطات تجاری تاریخی اش با این کشور، نقش یک پایگاه را ایفا می کند که شرکت‌های چند ملیتی از طریق آن می‌توانند وارد این بازار شوند.

موسسه واحد اطلاعات اقتصادی تخمین می زند که ارزش بازار کالاهای مصرفی در ایران 95  میلیارد دلار است. این موسسه همچنین پیش‌بینی می کند که این بازار رشد خواهد کرد و ارزش آن تا سال دو هزار و بیست به صد و شصت و شش میلیارد دلار خواهد رسید. تخمین زده می شود که مواد غذایی و نوشیدنی ها کمتر از 50 درصد از ارزش این بازار را تشکیل می دهند، بخشی که تحت استیلای برندهای محلی قرار دارد.

با این حال، بر خلاف امارات عربی متحده، ساختار خرده فروشی در ایران تحت استیلای تجارت سنتی قرار دارد که بیش از نود درصد از ارزش فروش را در این بخش تشکیل می دهد. 

گالف نیوز نوشت: همچنین، بخش خرده فروشی به سبب بزرگتر بودن (نوزده برابر حجم امارات عربی متحده است) و توزیع جمعیتی گسترده‌تر، می‌تواند در ارتباط با پوشش و توزیع با چالش‌هایی مواجه شود. از این حیث، چگونه خرده‌فروشان و بازاریابان بین‌المللی باید وارد این بازار شوند؟ چه اطلاعاتی به تعریف راهبرد برای ورود به بازار ایران کمک می کند؟

در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم: در حالی که این بازار همچنان تحت کنترل تجارت سنتی قرار دارد، فعالیت‌های زیادی  در زمینه توسعه یک زیرساخت مدرن خرده فروشی در حال انجام است. همان گونه که برخی تخمین می زنند، 400 فروشگاه در این کشور در دست ساخت است که 65 درصد آنها تنها در تهران قرار دارد.

سیتی سنتر اصفهان -که با هزینه ای معادل یک میلیارد دلار- دومین فروشگاه بزرگ در خاورمیانه پس از فروشگاه دبی محسوب خواهد شد. این فروشگاه قرار است اواخر امسال افتتاح شود. از این رو، برای خرده‌فروشان اهمیت دارد تا بتوانند به درک عمیقی در زمینه خرده‌فروشی و تحولات آتی دست یابند تا بتوانند با آگاهی تصمیماتی در ارتباط با سرمایه گذاری اتخاذ کنند. 

با توجه به این که بیشتر برندهای آمریکایی، اروپایی نمی توانند به صورت قانونی در ایران فعالیت کنند، برندهای کره‌ای و چینی این شکاف را به ویژه در بخش های الکترونیک، خودروسازی و پوشاک پر کرده اند. 

علاوه بر این، با وجود اعمال تحریم ها،‌ بسیاری از برندهای غربی به صورت غیرقانونی وارد این بازار می شوند.

از این رو، برای آن که یک برند جدید بتواند وارد این بازار شود، ارائه یک ارزیابی درباره شدت رقابت، این که چه شرکتی در این رقابت حضور دارد، سهم بازار و الگوهای تجاری مهم است. 

همانگونه که همه خرده‌فروشان می دانند، موفقیت هر بخش خرده‌فروشی به مکان آن بستگی دارد. این موضوع در ارتباط با ایران نیز صدق می کند، جایی که میزان جمعیت از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر می تواند متفاوت باشد. 

با توجه به پیچیدگی حجم و توزیع جمعیتی، روش انتخاب الگوی بازار نقشی کلیدی در راهبرد خرده‌فروشی ایفا می کند. از نظر تاریخی، برندها از الگوی توزیع کلی یا الگوهای توزیع شخص ثالث استفاده می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: همانند هر بازاری، همه راهبردهای بازار و بخش خرده‌فروشی به یک ابزار دیجیتال نیاز دارد. این موضوع در ارتباط با ایران نیز صدق می کند، اما مهم است ماهیت منحصربفرد فضای دیجیتال را در این بازار درک کنیم؛ زیرا در این کشور بسیاری از سایت های آنلاین محبوب مسدود هستند و بازار رسانه‌های اجتماعی خاص خود را پرورش داده است.

سایت‌هایی خرید اینترنتی به سبب نبود رقابت بین‌المللی توانسته‌اند سهمی مناسب را از بازار تجارت الکترونیک در ایران از آن خود کنند. 

از این رو، رسیدن به درکی در اینباره که مصرف‌‎کننده ایران چگونه با فضای دیجیتال تعامل دارد سبب می شود خرده‌فروشان بتوانند از رسانه های اجتماعی و تجارت الکترونیکی استفاده کنند.

در انتهای این گزارش آمده است: در حالی تردیدی نیست که ایران یک چشم انداز جالب محسوب می‌شود، سطح سرمایه‌گذاری بین‌المللی هنوز به درجه‌ای نرسیده است که در اوایل سال 2016 پیش‌بینی می شد؛ به ویژه به سبب تحریم‌های باقی مانده وزارت خزانه‌داری آمریکا بر بخش مراودات مالی. قبل از برداشته شدن این مانع، فرصت خوبی فراهم شده است تا تجار امارات عربی متحده بتوانند این بازار را کشف و راهبردهای خود را برای ورود به آن آماده کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار