قم؛

برگزیدگان دومین جشنواره نمادهای شهری رضوی تجلیل شدند

مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی برگزار و از برگزیدگان این جشنواره در قم تجلیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی به عنوان یکی از بخش‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه السلام) با حضور آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(علیهم السلام)، مدیران استان و جمعی از هنرمندان کشوری در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد.
 
 مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(علیه السلام) در این مراسم با اشاره به برگزاری ۱۴ دوره جشنواره امام رضا در کشور گفت: یکی از بخش‌های این جشنواره بین‌المللی، جشنواره نمادهای رضوی است که برای دومین سال با حمایت شهرداری و شورای شهر قم اجرایی شده است.
 
سیدجواد جعفری گفت: امروز به دلیل اینکه نمادها این قابلیت را دارند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیام‌های متعددی را منتقل کنند بسیاری از شهرها به سمت گسترش نمادها رفته‌اند.
 
وی تصریح کرد: البته شهرها عمدتاً متناسب با سلایق و تصمیمات خود به سراغ این کار رفته‌اند و به همین خاطر بسیاری از نمادها سطحی بوده و پیام‌های عالیه از آن‌ها منتقل نمی‌شود؛ البته باید بپذیریم که دست آن‌ها از نمادهای غنی نیز خالی است و باید شرایطی برای تولید محتوا از سوی نهادهای متولی صورت گیرد.
 
دبیر جشنواره نمادهای شهری رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه این جشنواره قرار است آثاری الگو را به کشور ارائه کنند، گفت: واقعیت این است که ما اگر بنا است هدف بزرگی را نشانه رویم و به غایت مقدسی فکر کنیم نیازمند این هستیم که در رفتار، مطالعه و عمل با جشنواره‌های دیگر متفاوت باشیم.
 
مرتضی گودرزی دیباج خاطرنشان کرد: اگر قرار است این آثار به شهرها رفته و الگو باشند هنرمندان باید جدی‌تر وارد شده و با مطالعه و عزم جدی‌تر به جشنواره وارد شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه به اندازه‌ای که شعار می‌دهیم باید امکانات فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: امکانات این جشنواره اگر در سطح دیگر جشنواره‌ها است باید به همان اندازه نیز از آن انتظار داشت.
 
رئیس شورای اسلامی شهر قم هم در بخشی از این مراسم با بیان اینکه در جامعه نیاز به کار فرهنگی داریم، گفت: بخشی از کار شهرداری امروز در حوزه فرهنگی است و سازمانی با همین عنوان در زمینه‌های مختلف فرهنگی فعالیت می‌کند و باید متکی به فرهنگ اصیل اسلامی باشیم.
 
ولی‌الله بیاتی با تاکید بر اینکه نمادهای اسلامی باید در تمام امورات زندگی جاری باشد، گفت: در ساخت و سازها و امورات مختلف اجتماعی باید از الگوهای اسلامی استفاده کنیم.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) در پایان این مراسم تصریح کرد: تناسب بین ساختمان‌ها در هیچ منظری رعایت نمی‌شود در حالی که در دین به این مسائل سفارش شده است.
 
آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی با تأکید بر نهی اسلام در خصوص بلندمرتبه سازی گفت: باید برنامه جامع در این حوزه تدوین شود؛ اینکه مهندسان المانی دینی را در جایی قرار دهند که ساختمان‌های اطرافش متضاد آن باشد این اثر ارزش خود را از دست می‌دهد.
 
وی با اشاره به اهداف نمادسازی گفت: شهر باید طوری ساخته شود که کسی که در آن قدم می زند به حماسه‌ها، اصالت‌ها و فرهنگ آن شهر پی برد.
 
در پایان این مراسم از برگزیدگان دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی و همچنین داوران این جشنواره تقدیر و به پنج نفر از شرکت‌کنندگان به قید قرعه سفر مشهد مقدس اهدا شد.

انتهای پیام/ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار