غرب به تعهداتش عمل نکرده است

تعهدات کاغذی؛ وعده‌هایی در ابهام

رئیس سازمان انرژی اتمی که خود در بطن قضیه برجام بود از عمل نکردن غرب به تعهداتش در جریان برجام سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سیاست‌ خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیش از یک سال و نیم از مذاکرات اخیر کشورمان با کشورهای 5+1 به جمع‌بندی نهایی رسیده و حکم جاری شدن برجام صادر شده است. به طبع این موضوع موجی از خوش‌باوری به سیاست‌های آمریکا نیز شکل گرفت غافل از اینکه تاریخ چیز دیگری از آمریکایی‌ها می‌گوید.

اجرای برجام از 27 مهرماه 1394 با اقدامات عملی دولت آغاز شد. این اقدامات (شامل 11 بند از کل 12 بند) تا دی ماه به پایان و در تاریخ 27 دی ماه 1394 به تایید آژانس رسید. از این تاریخ زمان اجرای عملی تعهدات طرف غربی آغاز شد. براساس آنچه در متن برجام در خصوص زمان‌بندی رفع تحریم‌ها درج شده بود (ضمیمه 5 برجام) از این تاریخ می‌بایست بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده کشور آزاد می‌شد، سوئیفت متصل می‌شد و امکان گشایش ال.سی و امکان انجام مبادلات مالی بین‌المللی فراهم می‌گردید، خدمات بیمه‌ای و مالی از طرف کشورها و شرکت‌های اروپایی ارائه می‌گردید ... به همراه برخی اقدامات دیگر.

آمریکا و بدعهدی‌هایی به گستره تاریخ

اما آنچه در عمل طی 8 ماه پس از اعلام روز اجرای برجام اتفاق افتاد، فارغ از گفته‌های منتقدان (در ارتباط با عدم برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی، درج تحریم‌های جدید توسط آمریکا از جمله تحریم ویزا و تحریم‌های مالی، قرار گرفتن افراد و شرکت‌های داخلی و خارجی در لیست تحریم‌ها، عدم بازگشت منابعی که می‌بایست آزاد می‌شد و ...) باعث اظهارنظرهایی از سوی مقامات سیاسی و اقتصادی کشور شد که نشان از گلایه شدید آنها از طرف غربی و آمریکا دارد.

تاریخ جهان مملو از شواهدی است كه بازگو كننده بدعهدی آمریكا به سایر كشورها است و شواهد تاریخی به خوبی نشان می‌دهد كه ایالات متحده هیچ التزامی نسبت به انجام تعهدات خود ندارد و خود را مقید به وفای به عهد حتی نسبت به متحدانش نمی‌بیند.

صالحی: غرب به تعهداتش عمل نکرده است

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور ایران که خود در بطن مذاکرات برجام بود در گفت‌وگو با روزنامه گاردین با بیان این‌که غرب به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده است، گفت که اگر قرار باشد این توافق برقرار بماند، دو طرف باید به تعهدات‌شان پایبند باشند.

وی افزود: همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار داده است، ایران کماکان به تعهدات خود عمل می‌کند، در حالی که دیگر بر کسی پوشیده و محرمانه نیست که غرب به معنای واقعی به تعهداتش عمل نکرده است؛ این‌که تحریم‌ها رفع شود و تعاملات بانکی به حالت عادی بازگردد، تجارت به سرعت رشد کند و روابط اقتصادی افزایش یابد. این‌ها در حدی که انتظارش را داشتیم محقق نشده‌اند.

صالحی هشدار داد: «اشاره‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه ممکن است توافق را ترک کنند و یا دوباره بنویسند. از سوی دیگر نظارت‌ها و زیاده‌خواهی‌های بیشتری را مطرح کنند تا ایران دلسرد شود و در نهایت از توافق کناره‌گیری کند. رهبر معظم ما [آیت الله سید علی خامنه‌ای] گفته است «جمهوری اسلامی ابتدا توافق را نقض نخواهد کرد،» اما در عین حال من تهدیدهایی را که ممکن است توافق را در معرض خطر قرار دهد، رد نمی‌کنم.»

آمریکا و بدعهدی‌هایی به گستره تاریخ

صالحی در ادامه با بیان این‌که روابط خوبی با هاموند دارد، افزود: هاموند در این دیدار رویکرد مثبتی داشت و گفت که این مسئله در دستور کار آنها است. آنها مسئله را به طور جدی پیگیری کرده‌اند و در تلاش هستند تا به نحوی موانعی را که در مسیر همکاری‌های بانکی با ایران وجود دارد، رفع کنند.

این مقام ایرانی هم‌چنین گفت: توافق هسته‌ای می‌تواند یک چارچوب سیاسی دیپلماتیک برای حل بحران‌های بزرگ بین‌المللی باشد، بنابراین دو طرف موظف‌اند تمام تلاش خود را به کار گیرند تا این توافق پا برجا نگه داشته شود و نگذارند از هم بپاشد. وی تاکید که توافق هسته‌ای به نفع ایران و طرف غربی است و در صورت نابود شدن، تاسف برانگیز خواهد بود.


آمریکا و بدعهدی‌هایی به گستره تاریخ

دستاویز آمریکا برای بدعهدی

بعد از رزمایش موشکی ایران اسلامی، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که جان کری، وزیر خارجه این کشور با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران تلفنی صحبت کرده و مراتب اعتراضش را به این مقام ایرانی اعلام کرده است؛ در مقابل این ادعا یک خبرگزاری در مطلبی به نقل از یک منبع مطلع که نخواست نامش منتسر شود، این ادعای آمریکایی‌ها را رد کرد.

بلافاصله بعد از این شلیک‌ها مقامات آمریکایی علیه رزمایش موشکی ایران موضع‌گیری کردند. هرچند واشنگتن اذعان دارد که شلیک موشک‌های بالستیک از سوی ایران نقض برنامه جامع اقدام مشترک نیست، اما مدعی است که این رزمایش می‌تواند ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل باشد.

سامانتا پاور نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در اظهاراتی درباره فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی تاکید کرد: ما رزمایش موشکی اخیر ایران را در شورای امنیت مطرح می کنیم. این مقام ارشد آمریکایی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: ایران در رزمایش موشکی خود شلیک‌های خطرناکی انجام داده و ما این مسئله را در جلسه شورای امنیت خواستار شده‌ایم. ما از شورای امنیت خواسته‌ایم به مسئله رسیدگی کند.

آمریکا و بدعهدی‌هایی به گستره تاریخ

به نظر می‌رسد آمریکا هر بار به دنبال بهانه جدیدی برای نقض برجام و فشار به جمهوری اسلامی برای منفعل کردن دولت و ملت است.

ظریف: با دولت آمریکا مواجه هستیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در رابطه با بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای برجام گفت: همان‌طور که قبلا اعلام کردم ما با دولت آمریکا به‌عنوان نماینده کل آمریکا مواجه هستیم و کاری به کنگره و قوانین آن نداریم. دولت آمریکا وظایف مشخصی را براساس مقررات بین‌الملل، حقوق بین‌الملل و ضوابطی که بین دولت‌ها وجود دارد، بر عهده دارد.»

وی اضافه کرد: «خود دولت آمریکا باید مشکلات داخلی‌اش را به روش‌هایی که خودش می‌داند حل کند و این قاعده روابط بین‌المللی است. تصمیم‌گیری داخلی نمی‌تواند هیچ دولتی را از تعهدات بین‌المللی مصون کند یا تعهدات بین‌المللی را از دوش یک دولت بردارد؛ این توقعی است که ما از دولت آمریکا داریم.»

آمریکا و بدعهدی‌هایی به گستره تاریخ

وی با اشاره به اینکه نامه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه قابل‌توجه است، افزود: «وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا رسما اعلام کرده که اجازه نخواهد داد قانون جدید مانعی در جهت اجرای برجام باشد و از امکاناتی که در خود این قانون وجود دارد از جمله، امکان عدم اجرای قانون یا امکاناتی که خارج از قانون وجود دارد، استفاده خواهند کرد.» «این یک اعلام سیاست توسط دولت آمریکا است، ما باید ببینیم که این سیاست چگونه اجرا می‌شود، نحوه اجرای این سیاست و اینکه آیا ایالات‌متحده در ارائه ویزا تبعیضی قائل می‌شود و این مساله تعیین‌کننده خواهد بود که نقضی صورت گرفته است یا نه.»


خیانتی که دوست و دشمن نمی‌شناسد

16 شاهد تاریخی از خیانت آمریکا به هم‌پیمانانش

1. بدعهدی آمریکا به انگلیس در جنگ جهانی دوم
2. پیمان شکنی آمریکا در بحران سوئز
3. تهاجم به یکی از مستعمره‌های انگلیس
4. فریب انگلیس توسط آمریکا در کودتای 28 مرداد
5. خیانت آمریکا به روسیه
6. رویارویی آمریکا با انقلاب بلشویکی در شوروی
7. فعالیت جاسوسی آمریکا در شوروی
8. وقوع انقلاب‌های رنگین در جمهوری‌های شوروی با حمایت آمریکا
9. طرح آمریکا برای استقرار موشک در لهستان
10. بدعهدی آمریکا به چین
11. حمایت آمریکا از ژاپن در مقابل چین
12. دخالت آمریکا در جنگ داخلی چین
13. تجاوز نظامی آمریکا به چین
14. خیانت‌های آمریکا به فرانسه
15. فعالیت‌های جاسوسی آمریکا علیه فرانسه
16. مشارکت آمریکا در طرح قتل رئیس جمهور فرانسه

آمریکا و بدعهدی‌هایی به گستره تاریخ

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار