اصفهان؛

کاشان در تدارک آیین باشکوه قالیشویان مشهد اردهال

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان از آمادگی و تدارک دستگاهها و سازمان های اجرایی این شهرستان برای آیین باشکوه قالیشویان شهید اردهال در منطقه فرهنگی کاشان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباسعلی قپانی‌پور، در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم قالیشویان با حضور مدیران اجرایی در سالن جلسات فرمانداری کاشان گفت: این مراسم مذهبی که قدمت تاریخی دارد برگزاری شایسته آن برای کشور حائز اهمیت و ضروری است.

وی،هماهنگی را مهم‌ترین مولفه در برگزاری مطلوب این مراسم دانست و گفت:

دستگاهها و سازمان‌های اجرایی هر کدام در حوزه تخصصی تدارکات لازم برای ارائه خدمات را به زائرین تمهید کردند.

به‌گفته‌وی، نتایج ارزشمند خدمات به مردم منطقه و زائرین آقا حضرت سلطان علی بن محمد باقر علیه السلام را منوط به هماهنگی‌های لازم بین همه اجزای دستگاهها تاکیدکرد و گفت:به حول و قوه الهی با پیگیری‌های انجام گرفته مشکل آب شرب منطقه نیز به‌زودی برطرف می‌شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان،با تاکید بر کنارگذاشتن منیت‌ها در انجام کار افزود: منیت‌ها علاوه بر اینکه کار را خراب می‌کند ارزش و اجر معنوی عاملین آن را نیز از بین می‌برد و زیان‌دیده دنیا و آخرت می‌کند.

قپانی‌پور، اظهار داشت: نگاه تخصصی و مرور با دقت همه ادارات بر اجرای اقدامات دستگاه‌ها در منطقه برای مردم و زائرین را خواستارشد و گفت:همه عوامل اجرایی با آمادگی کامل، داشتن نقشه راه و سناریوی مشخص در مراسم حاضر شوند.

وی، نظارت کامل و بادقت رفت و آمدها توسط نیروی نظامی و انتظامی برای رفع شلوغی و ترافیک بالای مراسم را نیز خواستارشد و گفت: کنترل ترافیکی عبور و مرور زائرین و تردد وسایل نقلیه به خوبی و بدون عیب و نقص یکی از تمهیدات لازم در اجرای مطلوب مراسم و توجه به مباحث امنیتی است.

به‌گفته‌وی، توجه به مباحث امنیتی در برگزاری امنیت کامل و با شکوه مراسم از اهمیت بالایی برخوردار است.

بخشدار نیاسر نیز در پایان جلسه،به تشریح اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: کمیته های ده‌گانه آمادگی دارند تا با هماهنگی بیش از پیش مراسم قالیشویان امسال را با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار کنند.

حسینعلی معظمی، افزود: حضور مقام معظم رهبری چندی قبل در منطقه مشهد اردهال و زیارت آقا و دیگر امامزاده های منطقه از اتفاقات خوب این منطقه بود که نشان از توجه ویژه آقای به این منطقه دارد.

شایان ذ کر است:آیین سنتی مذهبی قالیشویان تنها مراسم مذهبی کشور است که در یادبود شهادت سلطانعلی بن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان هر سال دومین جمعه از ماه مهر به تاریخ شمسی با حضور یکی از مقامات رسمی کشور به عنوان سخنران برگزار می‌شود.

امسال این مراسم 9 مهرماه دومین جمعه از این ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام رییس تو لیت محترم آستان قدس رضوی در مشهد برگزار می‌شود.

حضرت سلطانعلی (ع) فرزند بلافصل امام باقر (ع) و برادر بزرگوار امام صادق (ع) و ابوالزوجه امام کاظم (ع) می باشد در سنه دوم هجری قمری مردم فین و کاشان و چهل حصاراننماینده ای به نام عامر بین ناصر را همراه با هدایای زیادی و تعدادی افراد دیگر روانه مدینه ساخته و از امام باقر (ع) تقاضای پیشوا و مبلغ برای هدایت و راهنمایی نمودند. این گروه بعد از گذشت هفته ها در راه به خدمت امام باقر (ع) رسیدند. امام باقر (ع) از آنها استقبال گرمی نمود و فرمودند که به من اجازه دهید تا فردا با خدای خود در مورد تقاضای شما مشورت نمایم. فردا امام باقر (ع) فرمودند آنچه جدم به تو فرموده (عامربن ناصر ) من هم مامور به آن میباشم و فرزندم علی را به همراه شما برای تبلیغ دین به آن دیار میفرستم .پس از دیدن این خواب امام باقر (ع) دستور می دهد که سفر فرزندشسلطانعلی (ع) را مهیا نمایند و تا دروازه مدینه این گروه را همراهی می نماید. چند کیلومتری مانده به فین بشیر بر مردم کاشان و چهل حصاران و فین مژده می دهد که امام باقر (ع) نور چشمش حضرت سلطانعلی (ع) را برای راهنمایی و ارشاد همه مردم به این منطقه روانه ساخته است در آن زمان (سنه دوم هجری قمری) قریب به 3000 نفر گرداگرد حضرت سلطانعلی (ع) جمع شدند و مقدمش را به منطقه گرامی داشتند. او مدتی در فین و کاشان و به مدت 3 سال در مشهد اردهال «40 کیلومتری غرب کاشان» به تبلیغ دین مبین اسلام مشغول بود و روزهای جمعه در منطقه اقامه نماز جمعه می نموده است.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.