چاووش اوغلو: سفير آمريکا در ترکيه نبايد خود را استاندار تصور کند

وزیر امور خارجه ترکیه در جدیدترین مصاحبه خود به انتقاد از موضع سفارت آمریکا در این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت؛ وزیر امور خارجه ترکیه دیروز بار دیگر از موضع سفارت آمریکا در این کشور، درباره انتصاب سرپرست برای شهرداری هایی که شهردارانشان به اتهام حمایت از  گروه های تروریستی برکنار شده اند، انتقاد کرد.

مولود چاووش اوغلو در سخنانی در آنتالیا با اشاره به بیانیه سفارت آمریکا که از تنش ها در ترکیه پس از انتصاب سرپرست هایی برای شهرداری های 28 شهر این کشور ابراز نگرانی کرده بود، گفت: اظهارات مقامات دولت هایی که متحدان ما هستند درباره چنین مسائلی ما را هم متاسف و هم عصبانی می کند. 

وی افزود: ما با تروریسم مبارزه می کنیم. اگر فردی منتخب،‌ یک شهردار، ‌نماینده مجلس و یا شورایار از تروریسم حمایت کند ، نمی تواند از مصونیت برخوردار باشد. ‌وظیفه این افراد خدمت به مردم است. اگر آنان به بمب گذاری تروریست ها کمک کنند، چنین اقدامی به مفهوم هزینه کردن پول مردم برای تروریست ها است. 

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما درباره وقایع بسیاری از کشورها ناراحتی خود را بیان می کنیم. برای مثال ما از تشدید نژاد پرستی در آمریکا و یا اسلام ستیزی انتقاد می کنیم. افراد زیادی در آمریکا توسط پلیس کشته شدند اما من هیچگاه از سفیر ترکیه در آمریکا نخواسته ام که بیانیه ای در این باره صادر کند. ما نگرانی ها خود را درباره چنین مسائلی مستقیما به مخاطبان آمریکایی اعلام می کنیم. 

چاووش اوغلو اظهار داشت: رئیس جمهور ترکیه می تواند این موضوع را به اوباما و من نیز به جان کری گوشزد کنم. ما از مسائل دیگری نیز ناراحتیم اما زمانی که آن را بیان می کنیم،‌ سخنان ما را مداخله در امور داخلی ارزیابی می کنند. به رغم آن برای خود این حق را قائلند که درباره هر موضوعی سخن بگویند. 

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: هیچیک از شما ارباب ترکیه نیستید. ترکیه یک کشور درجه دو نیست. اگر مایلید مانند آدم به روابط خود با ترکیه ادامه دهید باید ترکیه را شریکی بدانید که با شما برابر است. 

وی گفت:‌ سفیران شما در ترکیه استاندار نیستند باید به عنوان سفیر مانند آدم کار خود را انجام دهند. 

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه سفیران باید در چارچوب معاهده وین وظایف خود را انجام دهند، افزود: اجازه نمی دهیم هیچ سفیری در ترکیه مانند استاندار رفتار کند. همه باید حد و حدود خود، قوانین و وظایف خود را بخوبی بدانند. 

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: آمریکا باید پیش از هر چیزی تروریست هایی را که در این کشور بسر می برند به ما تحویل دهد. ما درخواست بازداشت فوری فتح الله گولن را با ارسال مدارک و ادلّه آن به آمریکا ارسال کردیم. ما انتظار داریم وی هر چه زودتر بازداشت و از انتشار پیام های وی جلوگیری شود. 

وی فتح الله گولن را خائن و تروریست توصیف کرد و گفت: ما پس از آن نیز انتظار داریم با توجه به اسناد و مدارکی که به آمریکا تحویل داده شده و در آینده نیز تحویل داده خواهد شد، گولن به ترکیه بازگردانده شود. 

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به فرار شماری از عاملان کودتای 15 ژوییه به یونان گفت: این موضوع را نیز از نزدیک دنبال می کنیم. در این خصوص یک روند قانونی وجود دارد که باید سپری شود اما امیدواریم آنان نیز به ترکیه تحویل داده شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
آقااجازه! راست میگه، خوب نفهم وقتی رئیس جمهوری، چرا خودتو تاحد استاندارپایین میاری؟!!!!
آخرین اخبار