کمالوندی در نشست خبری:

تولید آب سنگین به میزان 20 تن در سال ادامه دارد/ اطمینان‌دهی آژانس به ایران درمورد درز اطلاعات هسته‌ای

برگزاری نشست خبری سخنگوی سازمان انرژی اتمی
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری پیرامون توانمندی‌های هسته‌ای کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری که بمناسبت هفته دولت در محل این سازمان برگزار شد پیرامون توانمندی‌های هسته‌ای کشور توضیحاتی ارائه کرد.

کمالوندی با بیان اینکه در خصوص رادیوداروها هم کار تشخیصی و هم کار درمانی کردیم، اظهارداشت: چهل نوع رادیوداروداریم که از این میزان به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی صادر کردیم و دو رادیوی ایتریوم پلاس و رنیوم188 که در انحصار کشورهای خاصی هستند در  دستور کار تولید ما قرار دارد.

وی به بی خطرسازی زباله های بیمارستانی با استفاده از سیستم های پرتو دهی اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که در این زمینه انجام خواهیم داد درصدد کاهش آثار سوء این موضوع هستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اهم برنامه های حوزه چرخه سوخت در سال 1395 بیان داشت: ادامه عملیات اکتشاف سراسری اورانیوم در وسعت کل کشور را در دستور اقدام داریم و برنامه ریزی هایی برای تامین زیرساخت های مورد نیاز چرخه سوخت هسته ای کشور انجام شده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون تولید آب سنگین در کشور به میزان 20 تن در سال در جریان است و قرار است کیفیت آن تا حد 99/9 درصد افزایش یابد که در سطح جهانی کیفیت قابل توجهی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: تاسیس بیمارستان هسته ای که اتفاقی نادر در سطح جهانی است در حال گذر از مرحله اول است و امیدواریم ضمن بهره برداری از این پروژه بتوانیم درمان های ضربتی را در محل بیمارستان شاهد باشیم.
 
وی مشکل اصلی پیش روی بهره برداری از نیروگاههای هسته ای را بحث اعتبارات دانست.

کمالوندی در خصوص همکاری با آژانس گفت: ما بیش از هر کشور دیگری و بصورت غیر عادلانه تحت مراقبت های آژانس بودیم.

وی ادامه داد: اجلاس کنفرانس عمومی آژانس بین المللی با حضور رییس سازمان انرژی اتمی برگزار خواهد شد و امسال در حوزه آب سنگین توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد که امیدواریم با اقبال مواجه شود. امسال طرح مقابله با سرطان از سوی ایران در آژانس بعنوان طرحی موفق مطرح خواهد شد.

سخنگوی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص بدعهدی و زیاده خواهی های طرف مقابل در مسئله برجام گفت: ما بدعهدی نداشتیم بلکه در جزییات، آنان(طرف مقابل) خواسته هایی را داشتند که ما مقاومت کردیم و اکنون یکی دو مورد کوچک از درخواستهای آنان باقی مانده که ما در چارچوب برجام انجام نخواهیم داد. به دلیل اینکه ما مواضع قوی و مستدلی داریم میگوییم براساس برجام قرار نیست ذره ای امتیاز دهیم و فرمایشات مقام معظم رهبری نصب العين ما بوده و اجازه پیشروی فراتر از توافقات نخواهیم داد و با این رویکرد پیش رفتیم.

کمالوندی در خصوص درز اطلاعات هسته ای اظهار داشت: یک یادداشت به آژانس ارائه کردیم و به نماینده ایران پس از مذاکرات با آژانس این اطمینان داده شد که اطلاعات از سوی آنها درز نکرده است. ما فکر می کنیم با هدفی سیاسی جناحی از داخل خود آمریکا این اتفاق افتاد و حتی در داخل ایالات متحده شاهد فشار جناح های سیاسی بر دولت از جمله در بحث خرید آب سنگین هستیم و باید دید در اینگونه اتفاقها چه کسانی منتفع و چه کسانی متضرر میشوند. بنا نداشتیم آژانس را مورد فشار بیشتر قرار بدهیم از این رو همین اندازه کفایت میکرد که نامه ای بدهیم و پاسخی بگیریم.

وی در رابطه با حذف برخی رشته های مرتبط با انرژی اتمی از لیست وزارت علوم گفت: مدیریت منابع انسانی پزشکی هسته ای با ما نیست و با وزارت بهداشت بوده و اگر مازاد نیرو هم دارند بر عهده ما نیست.

کمالوندی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره بحث بازگشت پذیری به شرایط پیش از برجام گفت: رسیدن به ظرفیت غنی‌سازی قبل از برجام یعنی 9000 سانتریفیوژ در چند ماه انجام می شود و با ماشینهایی با ظرفیت چند برابر، کار به سرعت انجام می شود.
 
سخنگوی انرژی اتمی گفت: اما اگر بخواهیم ظرفیت را خیلی بالاببریم که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در مدت یک سال و نیم بازگشت به صدهزار سو انجام می شود که این میزان یعنی دوازده برابر قبل از برجام، که این یک تصمیم سیاسی است نه فنی. 

وی تصریح کرد: اگر ضرورتها را در نظر بگیریم با همین برنامه ای که داریم در طول ده تا پانزده سال به یک ظرفیت صنعتی می رسیم، اگر برجام هم نبود همین برنامه را داشتیم اما فرقش این است که آن موقع ما فقط استانداردهای خودمان را داشتیم اما اکنون از استانداردهای بین‌المللی هم استفاده می کنیم.

کمالوندی گفت: از مزایای پروتکل الحاقی ،صادر شدن گزارشی از سمت آژانس است که بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران صحه می گذارد و ضرورت دارد ما هرچه زودتر به این گزارش جامع برسیم که البته مسائل سیاسی می تواند آن را به تعویق بیندازد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: پرونده باز پی ام دی جمهوری اسلامی ایران با برجام بسته شد، لذا ایده آل ما رسیدگی هر چه زودتر به گزارش مذکور است.

کمالوندی افزود: یکی از مسائلی که ما قربانی آن شدیم، مسئله خرابکاری صنعتی بود چراکه آنها متوجه خرید ما از بازار آزاد شده بودند، آنها کانال های ما را پیدا می کردند و تجهیزات ما را معیوب می کردند، خرابکاری صنعتی یا جاسوسی صنعتی در همه دنیا هست و ما هم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتیم.

وی عنوان داشت: همیشه باید مراقب خرابکاری هایی در این زمینه باشیم اما خداروشکر تا کنون هیچ آسیبی از این ناحیه به ما وارد نشده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما بیست تن آب سنگین تولید می کنیم اما یک تن هم مصرف نداریم.

کمالوندی در ادامه گفت: برجام روابط بین الملل را باز کرده و این دستاوردها ریشه بیست ساله دارد، ما باید آنچه بدست آوردیم حفظ کنیم، ما درقبال هشت تن مواد، سه برابر اورانیوم طبیعی دریافت کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره شهرام امیری و شایعات جاسوسی وی از سازمان گفت: ساحت این سازمان از چنین قضایایی پاک بوده و این آدم هیچ ارتباطی با سازمان نداشت.

وی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی مراقبت های بسیاری در قالب معاونت حفاظت و امنیت دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی همکاری‌های ایران و روسیه برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار بیان داشت: در آینده نزدیک در این زمینه تجربه‌های خوبی خواهیم داشت و مقرر شده که در بحث فنی آبشارهای 348 به ماشین‌های ایزوتوپ‌ پایدار  تبدیل شوند.

کمالوندی با اشاره به امضا پیش‌نویس قرارداد با روس‌ها تصریح کرد: اکنون در آستانه اتمام این مذاکرات هستیم و بحث‌های فنی انجام شده و تنها بحث‌های حقوقی باقیمانده است.

وی با بیان اینکه تولید ایزوتوپ پایدار اکنون در انتظار آمریکا و روسیه قرار دارد، گفت: ما نیز قادر خواهیم بود بخشی از این تولید را تقبل کنیم و بدین ترتیب جایگاه بین‌المللی ویژه ای در این عرصه خواهیم داشت.

شایان ذکر است در جریان این نشست خبری "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی در مکالمه ای تلفنی با کمالوندی از تامین مالی نیروگاههای هسته ای جدید خبر داد و گفت: کلنگ زنی دو نیروگاه جدید به زودی انجام خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار