سفير سابق آمريکا در دمشق: تعهد نظامی واشینگتن درباره سوريه بی‌پايان است

رابرت فورد گفت آمريکا درباره سوريه تعهد نظامی بی‌پايانی دارد و تا آخر جنگ داخلی این کشور ادامه خواهد داشت.

سفير سابق آمريکا در دمشق: تعهد نظامی واشینگتن درباره سوريه بی‌پايان استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان شبکه تلویزیونی سی ان ان، رابرت فورد، سفیر پیشین آمریکا در سوریه، در فاصله سال‌های 2010  تا 2014  که در حال حاضر استاد دانشگاه دارت ماوث است در گفتگو با این شبکه گفت:« درباره اقداماتی که در سوریه باید انجام شود، اجماع وجود ندارد. اینکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد به معنای آن نیست که درخصوص سوریه اجماع و اتفاق نظر وجود دارد. بسیاری از مفاد این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره مسائل مختلف از جمله دسترسی تأمین کنندگان کمک‌های بشردوستانه به سوریه بارها نقض شده است. 

وی افزود:  می‌بینیم که هیچ اتفاق نظری درباره سوریه وجود ندارد و آمریکا این اهرم را در اختیار ندارد که اجماع به وجود بیاورد. صادقانه باید بگویم که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای استفاده از این اهرم برای رسیدن به اجماع، کار چندانی انجام نمی دهد البته اگر بگوییم که اصلا کاری انجام می دهد.»

وی در ادامه افزود: دولت اوباما اقداماتش را صرفاً و صرفاً بر اقدام علیه داعش متمرکز کرده است. درست است که داعش مشکل ساز است، اما باید توجه داشت که این گروه ناشی از مشکل بزرگتری است که عبارتست از جنگ داخلی سوریه. نمی توان مشکل ناشی از این گروه را خارج از بافت مشکل بزرگتر یعنی جنگ داخلی سوریه حل کرد.

سفیر سابق آمریکا در ادامه گقت: به نظرمن، تنها تمرکز دولت اوباما بر داعش است و به جنگ داخلی سوریه که مشکل بزرگتر است توجهی نمی کند، گویی که او می خواهد با چکش نظامی، مشکل عمیق‌تر را در سوریه حل کند. علت دیگر مطرح در این خصوص، دولت اوباما به شدت نگران هرگونه اقدام نظامی در سوریه است. این رویکرد به نظر بسیاری از ما، عقلانی به نظر می رسد. آمریکا می تواند برای حل قضیه بزرگتر یعنی جنگ داخلی سوریه، می تواند از اهرمهای دیگری استفاده کند.

فورد گفت:« دولت اوباما نمی خواهد سیاستهایش را درباره سوریه تغییر بدهد. باید به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه احترام گذاشت، اما واقعیت این است که به این قطعنامه احترام گذاشته نمی شود. باید برای رعایت این قطعنامه به صورت عملی باشد. پنجاه و یک دیپلمات سابق و از مقامات سابق آمریکایی از دولت اوباما خواسته اند برای مسئله سوریه، اقدامات بیشتری صورت بدهد اعم از اینکه اقدامات نظامی باشد یا اقدامات دیگر. برای ایجاد اهرم فشار درباره سوریه باید کاری انجام داد. اما دولت آمریکا در این زمینه کاری انجام نمی دهد و حالا می گوید به دنبال یافتن راههایی به منظور اعمال فشار در این خصوص است.

وی گفت: با این اوصاف، به آینده مسئله سوریه امیدوار نیستم. درباره روسیه نیز باید بگویم که رویکرد دولت آمریکا درباره سوریه دو مشکل دارد. مشکل نخست این است که نمی توان به روسیه اعتماد کرد. ظاهراً اهداف روسیه در سوریه همانند آمریکا  و متحدانش در منطقه نیست. مشکل دوم اینکه حتی اگر بتوان با روسیه همکاری کرد باید به مسئله دیگری توجه داشت. تصور کنید که فردا آمریکا و روسیه با هم بخواهند مواضع دولت اسلامی  داعش را هدف قرار بدهند  و تصور کنید که آمریکا و روسیه بخواهند مواضع القاعده و گروههای وابسته به آن را در سوریه هدف قرار بدهند. این کارها چگونه می تواند به مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه منجر شود؟ این کارها چنین نتیجه ای را به دست نخواهد داد . این اقدامات به مشکل سیاسی بزرگتر در سوریه ارتباطی ندارد یعنی وجود مخالفان سوری و دولت سوریه که با چنگ و دندان با هم می جنگند. آمریکا به این مشکل رسیدگی نمی کند. همکاری با روسیه برای مقابله با دولت اسلامی  (گروه تکفیری-صهیونیستی داعش) و القاعده، به مشکل جدی تر سوریه یعنی جنگ داخلی این کشور نمی پردازد. متأسفانه تعهد نظامی بی پایان آمریکا [ درباره سوریه ] وجود دارد که از نظر  کمی ،کوچک است اما تعهدی بی پایان است و تا پایان جنگ داخلی سوریه ادامه خواهد داشت. با این اوصاف، جنگ با داعش  به صورت یک نیروی شبه نظامی و جنگیدن با القاعده  به صورت یک نیروی شبه نظامی سالها ادامه خواهد داشت.»



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار