میزان تیراژ کتاب بر انگیزه نویسنده تاثیر می گذارد

میزان اندک تیراژ کتاب بر انگیزه نویسنده برای نگارش به خصوص آنهایی که تازه کار هستند، تاثیر می گذارد.

ناهیده هاشمی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیر تیراژ پایین کتاب بر کار نویسندگی گفت: تیراژ پایین کتاب در کار نویسندگی و مهارت نویسنده تاثیری نمی گذارد. اگر کار وی خوب باشد، کار خود را ادامه می دهد. اما بر انگیزه نویسنده برای نگارش به خصوص آنهایی که تازه کار هستند و به تازگی وارد این حرفه شدند، تاثیر می گذارد و انگیزه آنها را برای ادامه راه کاهش می‌دهد.
 
وی افزود: نویسنده تازه کار به دلیل تیراژ پایین کتاب، آن نتیجه ای را که باید از انتشار اثر خود بگیرد، نمی گیرد. این مسئله برای ناشران نیز به همین صورت است. به نظر من میزان تیراژ کتاب به طور کلی در ژانر رمان و داستان بسیار اندک است. بعضی وقت ها تا اندازه ای اندک است که قادر به بیان میزان آن نیستیم. این مسئله دلایل جامعه شناسی نیز دارد .
 
این نویسنده با اشاره به آنکه جمعیت تهران حدود 12 میلیون نفر است، اظهار داشت: تیراژ 1500 یا 1000 کتاب به جمعیت تهران نمی رسد. اگر این میزان را به جمعیت این شهر تقسیم کنیم، متوجه می شویم میزان تیراژ کتاب نسبت به جمعیت کتابخوان شهر تهران نیز اندک است. البته یک درصدی از علت تیراژ پایین کتاب به مطالعه اندک آن در بین مردم بازمی گردد. 
 
هاشمی ادامه داد: اندک بودن مطالعه کتاب خود یک مسئله ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد. به خصوص هم اکنون که شبکه های مجازی افزایش یافته، سطح مطالعه کتاب بسیار پایین آمده است. مردم اطلاعات مورد نیاز خود را به طور جسته و گریخته حتی اشتباه از سایت های مجازی دریافت می کنند. برخی دلیل این کار خود را کمبود وقت عنوان می کنند. 
 
وی تصریح کرد: میزان اندک مطالعه کتاب یک مسئله ساده نیست و به همین سادگی نمی توان از کنار آن گذشت. حتی در قشر تحصیلکرده نیز مطالعه کتاب را مشاهده نمی کنیم. افرادی 2 تا 3 سال پشت کنکور می مانند تا این سد ورود به دانشگاه را بشکنند، اما به محض ورود مطالعه کتاب تمام می شود. باید مطالعه را یک نیاز روانی بدانیم و از آن لذت ببریم. یک عده با توجه به شرایط و امکانات خود نتوانستند سراغ مطالعه کتاب و ادامه تحصیل بروند. چطور یک فرد تحصیلکرده به این مسئله نمی پردازد. مگر نه آنکه هدف از ادامه تحصیل این است که یک فرد، در ظرف زمانی خود مطلع باشد. حتی در این افراد نیز مطالعه کتاب دیده نمی شود. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار