بلومبرگ: ناکامی «سوروس» و بنیادش در انزوای اسرائیل و پایان اشغال نوار غزه

بلومبرگ در گزارشی به پروژه فاش‌شده «بنیاد جامعه باز» سوروس برای مبارزه با جنایات حقوق بشری اسرائیل پرداخت.

بلومبرگ: ناکامی «سوروس» و بنیادش در انزوای اسرائیل و پایان اشغال نوار غزه
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی نوشت: پس از حضور اوباما در کاخ سفید به دنبال انتخابات سال 2008 آمریکا، سازمان «جرج سوروس» فرصتی یافت تا از نفوذ لابی حامی اسرائیل در دولت آمریکا بکاهد. بنابراین، سازمان او با نام «بنیاد جامعه باز» اجرای پروژه‌ای بلندپروازانه را در سال 2009 برای متقاعد کردن اروپا و آمریکا به منظور «مقصر شناختن اسرائیل» به دلیل نقض قوانین بین‌المللی آغاز کرد. 

این پروژه که در دو بخش  جداگانه طرح‌ریزی شده بود، در ماه جاری میلادی فاش شد. بر اساس اسناد فاش‌شده، شبکه‌ای از کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها و گروه‌های حقوق بشری اسرائیلی به عنوان بخشی از یک استراتژی بزرگتر برای تحت تأثیر قرار دادن کنگره، رسانه‌ها و مقامات دولت آمریکا اختصاص داده شده بود. 

اما این پروژه یک مشکل داشت و آن این بود که سازمان سوروس نمی‌خواست آن را علنی کند. اسناد سال 2013 از فضای مصموم سال‌های 2000 و 2001 هنگام آغاز به کار این بنیاد در خاورمیانه حکایت دارد و این که چطور چنین فضایی می‌توانست زمینه تحقیقات با انگیزه سیاسی از سوی دولت بوش یا گروه‌های حامی اسرائیل را فراهم کند. خود سوروس هم از جانب بوش احساس خطر می‌کرد. سوروس در سال 2006 گفت: «راهبرد رئیس‌جمهور در برقراری روابط  من را به یاد نازی‌های آلمان می‌اندازد.» بنابراین بنیاد او ترجیح داد محتاطانه عمل کند.

هنوز مشخص نیست چطور این اسناد فاش شده‌اند. «ربکا بِیِر،» مسئول ارتباطات بنیاد جامعه باز، در همین خصوص گفت: اسناد از طریق انجمن‌های اینترنتی که بوسیله کارمندان و شرکای این بنیاد استفاده می‌شود منتشر شده است. اف‌بی‌آی را در جریان این سرقت قرار داده‌ایم.

او افزود: این اسناد تصویر کلی راهبردهای بنیاد ما در سال‌های متمادی را در حمایت از حقوق بشر، فعالیت‌های دموکراتیک، پیشرفت اقتصادی و اجرای قانون در بیش از 100 کشور جهان دربر دارد.

در این اسناد مطالبی درباره اعطای کمک‌های مالی به سازمان‌هایی مانند «شکست سکوت،» گروهی متشکل از کهنه‌سربازان اسرائیل، که در اروپا و آمریکا سفر می‌کند تا جنایات جنگی نیروهای اسرائیلی را مطرح کند وجود دارد. 

بر اساس اسناد افشا شده، این بنیاد به گروه مذکور در سال‌های 2012 تا 2014، 100 هزار دلار کمک مالی کرد. مبلغی که در آن زمان و با در نظر گرفتن بودجه حدود 841 هزار دلاری این گروه قابل توجه بود.

در دوره اول ریاست اوباما این بنیاد قصد داشت اسرائیل را برای جنگ سال 2008-2009 غزه مقصر معرفی کند. در سال 2010 دفتر این بنیاد در واشینگتن ملاقات‌هایی را با «ریچارد گلدستون» ترتیب داد. این نویسنده در گزارشی که در همان زمان منتشر شد نوشت شاید اسرائیل در جنگ غزه به دنبال کشتار غیرنظامیان بوده است. گلدستون در سال 2011 حرف خود را پس گرفت و گفت از اظهارات او برای اهریمنی جلوه دادن اسرائیل سوء‌استفاده شد.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: بنیاد جامعه باز، اسرائیل را نیز مانند کشورهای مستبد روسیه و ایران در ارتباط با مسئله نقض حقوق مقصر می‌داند. اما درباره ایران ، این بنیاد از سیاست اوباما در خصوص نزدیکی به تهران و امضای توافق حمایت و اعلام کرد مسائل حقوق بشری نباید مانع اقدامات دیگر شود. در سال 2009 مرکز سیاست بنیاد جامعه باز در واشینگتن در همکاری با سایر گروه‌ها تلاش کرد با ایران رابطه برقرار کند. 

بنیاد جامعه باز تاکنون و در مدت 8 سال حضور اوباما در وارد آوردن فشار بر اسرائیل موفق عمل نکرده است. در حالی که اوباما نسبت به رؤسای‌جمهور پیش از خود در انتقاد از اسرائیل فعالتر بوده است، روابط نظامی دو طرف در دوره او گسترش یافت. آمریکا در آستانه امضای قرارداد 10 ساله دیگری در زمینه اعطای کمک مالی نظامی به اسرائیل است. مشاوران اوباما به اسرائیل وعده داده‌اند سخاوتمندانه‌ترین بسته کمک مالی نظامی آمریکا را بر اساس قرارداد جدید دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار