مشهد؛

مجهز شدن چاه های شرب به کنتور هوشمند

بین 30 تا 40 درصد چاه های آب شرب مجهز به کنتور هوشمند می باشد که در آینده این رقم به 100 درصد می رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رییس هیئت مدیره آب منطقه ای خراسان رضوی در نشست خبری مدیر عامل و معاونین شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال گذشته نزدیک به 97 درصد چاه های مجاز کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند شد گفت : 8712حلقه چاه در استان به کنتور هوشمند مجهز و 68 درصد کالیبراسیون شدند که از ابتدای مهر سال 95 تا انتهای سال آبی تمام چاه ها کالیبره می شوند.

محمد حسین جعفری افزود :در استان خراسان رضوی 7 دشت به صورت پایلوت داریم که تمام طرح های 11 گانه مربوط به تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی را شامل میشود.

رییس هیئت مدیره آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار کرد : در حال حاضر پیگیر چاه های مربوط به صنعت و خدمات هستیم که مجهز به کنتور اندازه گیری حجمی شوند و این نوع با کنتور کشاورزی متفاوت است.

جعفری افزود : کل چاه های غیر مجاز شناسایی شده 8500 حلقه است که ازاین تعداد 300 حلقه چاه عمیق است.

وی با اشاره به هزینه بهره برداران گفت : هزینه بهره برداری از چاه های کشاورزی بین 3.5 تا 5 میلیون و غیر کشاورزی 6 میلیون می باشد و در مجموع 2500 حلقه چاه غیر کشاورزی وجود دارد که 800 حلقه چاه تا مهر بهره برداری می شود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری آب های زیر زمینی گفت : در سطح استان با 57 گروه گشت و بازرسی در حال کنترل منابع آبی و تخلفات آبی هستیم و از طریق اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی سعی در کاهش حفر چاه های غیر مجاز داریم.

محمد احسان محمد زاده افزود : 3 تا 6 ماه زندان به همراه شلاق و جبران ضرر و زیان وارده به آب های زیر زمینی و پر کردن چاه برای متخلفین حفر چاه غیر مجاز طبق قانون در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی عنوان کرد : تمام هدف طرح کنتور هوشمند به اندازه مصرف کردن است و معیار این طرح این است که سطح آبهای زیر زمینی ثابت بماند و اولویت حفظ و تعادل آبخوان هست.

طاهری ادامه داد : در مدیریت منابع آب و در شرایط کم آبی نیازمند برنامه ریزی پیچیده و چند جانبه هستیم.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار