فرزندسالاری پدیده ناخوشایند خانواده های مدرن

ناسازگاری و عدم انعطاف پذیری از تبعات فرزند سالاری است که زندگی کودکان را در آینده تحت تأثیر قرار می دهد.

مهدی امامی روان شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه پدیده فرزند سالاری از معضلاتی است که برخی خانواده ها با آن دست به گریبان هستند، اظهار داشت: محور قرار گرفتن فرزند در خانواده، مطابق میل او رفتار کردن و مشورت با فرزند در مورد تصمیمات و برنامه های خانوادگی باعث می شود کودکان خودرای بار بیایند و تبعاتی را در آینده برای آنها پدید آورد.

وی افزود: این پدیده می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، در برخی خانواده های سنتی به فرزند پسر اهمیت ویژه ای می دهند و تمام فعالیت های خانواده طبق خواسته آن فرزند پیش می رود و در زندگی مدرن تک فرزندی می تواند دلیل این معضل باشد.

امامی با بیان اینکه فرزند سالاری، ظلم در حق کودکان است، تصریح کرد: خودخواهی، سلطه طلبی، غرور و تکبر و عدم مسئولیت پذیری از عواقب ابن پدیده است.

این روان شناس در ادامه افزود: بها دادن بیش از حد به فرزندان باعث می شود آنها نتوانند در آینده تعامل درستی با اطرافیان داشته باشند و روابط اجتماعی شان شدیداً تحت الشعاع این مشکل تربیتی واقع شود.

وی در پایان گفت: بهتر است تصمیمات در خانواده و با مشارکت همه اعضا انجام شود و نظر فرد خاصی مخصوصاً فرزندان به عقاید دیگران ارجحیت داده نشود، همچنین باید اقتدار پدر تقویت شده و تصمیم نهایی را والدین اتخاذ کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
در گذشته که زندگی بسیار سخت و بندرت لبخند بر لب والدین مینشست، احترام به کودک معنی نداشت و با تحکم و امر و نهی برخورد میشد لذا نسل گذشته نسلی منفعل و اغلب بدون اعتماد به نفس بود و هرزه گرا بود و از طرفی بیسوادی و نااگاهی والدین بر معضل تربیت می افزود. از زمانیکه زندگی ماشینی و مشاغل اسان شد، والدین انرژی کافی برای توجه و محبت به فرزند یافته بطوریکه در اغلب موارد کودک بخشی از سرگرمی والدین شده و کودک جسارت انرا می یابد که خواسته هایش را بدون واهمه مطرح کند و تابع فرامین والدین نباشد. عدم تکرار تجربه تلخ پدرسالاری، نقش مهمی در فرزند سالاری کنونی دارد اما نکته مهم اینست که تفریط گذشته و افراط کنونی در محبت به فرزندان هر دو اشتباه است و تربیت را با مشکل مواجه میکند. فرزندان به مراقبت بیشتر نیاز دارند تا توجه و با افزایش سن ، مراقبت کم اما توجه زیاد میشود تا شخصیت مستقل شکل گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
یکی از فامیلهای ما یه دختر بی نهایت لوس 7، 8 ساله دارن، اینقدر بی تربیت و خودخواهه همیشه ارزومه یه دست کتک حسابی بزنمش!
آخرین اخبار