گزارش/

آقای دبیرکل، همچنان سر بر آستان غرب می‎ساید!

در پی انتشار گزارش سازمان ملل پیرامون روند اجرای برجام،باز هم سرسپردگی دبیرکل این نهاد بین المللی آشکار شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این هفته دبيركل سازمان ملل گزارش خود را پیرامون اجرای قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنيت منتشر کرد. این قطعنامه پس از ۱۲ سال مذاکرات نفس‎گیر در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای بین جمهوری اسلامی و اعضای گروه ۱+۵، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ منجر به یک توافق جامع گردید. پس از توافق حاصله میان طرفین، قرارداد مذکور در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت به رأی گذاشته شد که با تصویب در شورا تبدیل به قطعنامهٔ ۲۲۳۱ گردید.

آقای دبیرکل، همچنان سر بر آستان غرب می‎ساید!

یک سال پس از اجرای برجام، گزارش شماره ٥٨٩ سازمان ملل در حالی انتشار یافت كه؛ شورای امنيت خود را برای گشودن فصل جديدی در رابطه با تهران آماده می‎کرد. شش قطعنامه شورای امنيت در سال‌هايی كه کشورمان بدرستی فعالیت‎های صلح آميز هسته‌ای خود را ادامه می‎داد، خاطره خوبی از اين شورا و عملكرد آن در اذهان ما تصویر خوبی بر جای نگذاشته است.

بان‌كی‎مون در گزارش شش ماهه خود ايران را به دليل ادامه فعاليت‌های موشكی‎ به نقض روح برجام متهم كرده بود؛ اتهامی كه با واكنش در وزارت امور خارجه کشورمان روبه‌رو شد.

محمد جواد ظریف: بان‎کی‎مون با ورود غیرکارشناسانه سبب تخریب برجام نشود

 رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به موضع ضدایرانی اخیر بان‎کی‎مون اظهار داشت: در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد به او گفتم با ورود غیرکارشناسانه به بعضی مسائل سبب تخریب برجام به عنوان دستاورد بزرگ دیپلماتیک نشود. دبیرکل و دبیرخانه سازمان ملل در مذاکرات حضور و نقشی نداشته‌اند و از جزییات آن خبر ندارند.

آقای دبیرکل، همچنان سر بر آستان غرب می‎ساید!

 به همین علت نصیحت بنده به آقای بان‌کی‌مون که تلفنی به او گفتم این بود که؛ به این موضوع ورود غیرکارشناسانه نکند. ظریف مواضع اخیر بان‎کی‎مون درباره برنامه موشکی کشورمان را نامربوط دانست و تصریح کرد: متاسفانه دبیرکل سازمان ملل متحد در سال‌های گذشته سابقه خیلی خوبی هم از خودش به جای نگذاشته است.

به ویژه در موضوع خارج کردن نام عربستان سعودی از فهرست کودک‌کش‌ها که خود او هم اعلام کرد یکی از سخت‌ترین تصمیمات دوران زندگی‌اش بوده که تاثیر بسیار بدی بر اعتبار سازمان ملل گذاشته است. ظریف بر جدیت و رعایت دقت در اجرای تعهدات‌مان در برجام و جلوگیری از بدعهدی طرف مقابل در این زمینه تاکید کرد. 

 آنچه که در این بین حائز اهمیت است، خوش خدمتی بی حد و وصف آقای دبیر کل به غرب و رژیم صهیونیستی است. در حالی که "مون" روزهای پایانی صدارت خود را در صحن سازمان ملل می گذراند، بر شدت خوش رقصی او در برابر دیدگان آمریکا و متحدان منطقه‎ایش افزوده می‎شود. شاید آقای رییس بازهم سودای نشستن بر کرسی سازمان ملل را دارد.

"محمدصادق کوشکی"، کارشناس سیاست خارجی؛ پیرامون گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل، در گفت‎وگو با خبرنگار سیاست‎ خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:

ساختار سازمان ملل متحد و جایگاه دبیرکل در آن به گونه‌ای است که نمی‌توان توقع داشت منصفانه ، عادلانه و بر اساس حقیقت موضع‌گیری کند.

آقای دبیرکل، همچنان سر بر آستان غرب می‎ساید!

وی می افزاید: کافی است نگاهی بر مناسبات سازمان ملل بی‎اندازیم، واکنش مقامات آمریکایی به گزارش بان کی مون را جستجو کنیم. سران کاخ سفید ابراز دلخوری و ناخرسندی نسبت به گزارش بان‎کی‎مون در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نمودند و رسما اعلام کردند که، در برخی از عرصه‌ها شما (دبیر کل) حق ورود و دخالت نداشتید.

 به این معنی که از موضع به شدت برتر و بالاتری با او برخورد نمودند. وقتی طرف آمریکایی این حق را برای خودش قائل است که حیطه و جایگاه دبیر کل را تعیین کند و با تندی از او مطالباتی دارد؛ به زبان ساده‌تر به او گفتند دقیقا بایستی در محدوده‌ای که تعیین شده است بیانیه صادر کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در این میان سوال مهم این است که، اساسا چرا ایالات متحده از دبیرکل سازمان ملل حمایت می‌کند. این موضوع نهفته است در شخصیت بان کی مون و شخصیت کشوری که آن را نمایندگی می‌کند. شخصا جایگاه آن به گونه‌ای است که جز اقمار امریکا است و سیاست‌های کلان این کشور در واشنگتن تعیین می‌گردد.

آقای دبیرکل، همچنان سر بر آستان غرب می‎ساید!

 در نتیجه چاره‌ای جز اجرای منویات و دیدگاه‌های مورد نظر ایالات متحده را ندارد. منتقدین برجام بارها این بحث را مطرح کردند که ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که سازمان ملل و یا حتی ساختار دبیر کل و شورای امنیت در مقوله مذاکرات هسته‌ای یا برجام از عدل و انصاف جانبداری کند. واقعا با این ساز و کار آنها ناگزیر هستند تا مواضع 5+1 و آمریکا را تایید کند و این قابل پیش‌بینی بود.

 کوشکی در پایان خاطر نشان کرد: جالب اینجا است که گزارش فعلی بان کی مون هم مورد اعتراض شدید آمریکا قرار گرفته است چرا که آنها انتظار گزارش تندتر و خصمانه تری را از وی توقع داشتند. سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی روایتی را خواهد پذیرفت که روایت آمریکا و 5+1 است . 

آقای دبیرکل، همچنان سر بر آستان غرب می‎ساید!

بدون تردید شورای امنیت، دبیر کل و سایر سازمان‌های بین‌المللی نظیر آژانس رای به تفسیر آمریکایی می‎دهند. از این رو آنها به شدت به دنبال این هستند که؛ جمهوری اسلامی را ناقض برجام کنند و عملا وانمود کنند که تهران به توافقات هسته‎ای پایبند نیست و باید برخوردهای سختگیرانه‌تر علیه جمهوری اسلامی اعمال شود.

گزارش از محمدضاشجاعیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار