باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

طرح هایی که هرروز به بهانه ای به بن بست می خورند/مشکلات پیاده راه 17 شهریور همچنان پابرجاست!

با گذشت چند سال از تغییر کاربری خیابان 17 شهریور، هنوز هیچ تصمیم مناسب و کارشناسانه ای در رابطه با اصلاح این مسیر صورت نگرفته و پرونده این خیابان بر روی میز شورای شهری ها همچنان خاک می خورد.

طرح هایی که هرروز به بهانه ای به بن بست می خورند/مشکلات پیاده راه 17 شهریور همچنان پابرجاست!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه با توجه به افزایش استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی و شخصی، تأمین امنیت و حفظ حقوق عابران پیاده از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و برای آن که از تجاوز به حریم عابران در پیاده راه ها به وسیله اتومبیل ها خودداری شود باید تدابیر و راهکارهای مناسبی برای این کار طراحی شود.

 تجاوز به حریم پیاده راه ها، آلودگی هوا و آلودگی های صوتی از جمله مواردی هستند که موجب آزار و اذیت شهری ها می شوند و حضور آن ها در سطح شهر را برای انجام امور روزمره با مشکل مواجه می کنند.

یکی از قدیمی ترین صورت های حرکت و جا به جایی انسان ها، پیاده راه ها هستند که موجب پویایی و سر زندگی مردم در سطح شهر و آمادگی آن ها برای انجام امور زندگی می شود، چرا که قدم زدن در فضاهای مختلف شهری یک تصویر ذهنی از شهر را در ذهن بیننده تداعی می کند.

پیاده روی همیشه یکی از روش های مرسوم برای جا به جایی و سفر در سطح کوچه ها و خیابان ها برای شهروندان به شمار می رفته که همین امر به عنوان عنصر اصلی در طراحی سیستم های حمل و نقل درون شهری باید مورد توجه قرار گیرد.

این روزها به دلیل رشد تکنولوژی و تغییر سبک زندگی بشر از سنتی به مدرنیته، شیوه های زندگی شهروندان نیز دستخوش تغییرات اساسی قرار گرفته که این امر موجب شد تا نحوه ساخت و سازهای معابر و خیابان ها نیز به دنبال این تحولات تحت تأثیر باشد تا حدی که باید طراحی خیابان ها و معابر در شهرهای بزرگ و کوچک نیز بر اساس مدل های روز دنیا از حالت سنتی و قدیمی  به شکل مدرن و مهندسی در آید.

*عریضه های مردم همچنان روی میز شورای شهری ها خاک می خورد!

همزمان با استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی و شخصی و افزایش بار ترافیکی در سطح خیابان های شهرهای بزرگی مانند تهران، دیگر خیابان ها و معابر شهر تحمل حجم بالای ترافیک سنگین را نداشته و بر این اساس شهرداری ها و سازمان های مربوطه هر روز به دنبال راهکاری برای کاهش این معضل بزرگ هستند.

به همین منظور در گوشه و کنار شهر هر روز طرح های جدیدی از قبیل اجرای طرح محدودیت های ترافیکی و تغییر کاربری خیابان ها و معابر از سوی سازمان های مختلف صورت می گیرد.

تا اینکه یکی از خیابان های قدیمی شهر تهران که همیشه از ترافیک بالایی برخوردار بود و روزانه هزاران نفر با خودرو شخصی، عمومی و یا پای پیاده در معابر آن رفت و آمد می کردند، در اواخر سال 90 شهرداری تصمیم گرفت تا در حاشیه ایجاد زیرگذر میدان امام حسین(ع)، یک پیاده راه آئینی نیز از میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا به طول 1250 متر ایجاد کند تا طرح ساماندهی میدان امام حسین (ع) رنگ و بویی دیگر به خود بگیرد.

بر اساس این تصمیمات، شهرداری به تغییر کاربری این خیابان قدیمی اقدام و با سنگفرش و مسدود کردن بخشی از خیابان، موجب شد تا این مسیر به یک پیاده راه تبدیل شود.

اما در این میان اجرای این طرح نه تنها موجب رفاه و آرامش خاطر ساکنان و کسبه این منطقه نشد، بلکه موجب نوشتن عریضه های متعدد از سوی آن ها و دست به دامن شدن  اعضای شورای شهر و مجلسی ها شد تا برای حل مشکل خود راه حلی یابند.

بسیاری از ساکنان در این منطقه  از حضور معتادان خیابانی در این ناحیه ابراز نارضایتی می کنند و می گویند از زمانی که این خیابان به یک پیاده راه تبدیل شده به علت این که در برخی از ساعات روز مسیر رفت و آمد عابران پیاده خلوت می شود، در رفت و آمدهایمان با مشکلات جدی روبه رو شده ایم و منطقه ناامن شده است .

کسبه در این منطقه عمدتاً نمایشگاه اتومبیل و مغازه موتور فروشی دارند و به دلیل مسدود شدن خیابان، کار و کاسبی آن ها کساد شده و به این دلیل ابراز نارضایتی می کنند و می گویند این کار باعث شده تا هم از قیمت ملک تجاری آن ها کاسته شود و هم فعالیت اقتصادی آن ها تحت تأثیر قرار گیرد و از وضعیت جدید ناراضی اند .

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران که مسئولیت رسیدگی به اصلاح پروژه پیاده راه ۱۷ شهریور را بر عهده دارد در گفتگو با یک سایت خبری در خصوص مسائل و مشکلات پیاده راه ۱۷ شهریور اظهار داشت: 2 مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد؛ یکی نارضایتی شهروندان که در محیط های مسکونی زندگی می کنند و از حضور تعداد محدودی معتاد و مشکلات اخلاقی موجود در محل رنج می برند و معضل دوم کسبه ای که از وضعیت اقتصادی و رونق کسب و کارشان گلایه جدی دارند.

 پس از بررسی کمیسیون مربوطه، این گلایه ها توسط مردم و کسبه، به حق و به جا تشخیص داده شد.

به هر حال با ابراز مشکلات ساکنان این منطقه، در شورای شهر تهران جلساتی به طور مداوم برای حل معضل جدی این خیابان برگزار می شود تا با اتخاذ راه حلی مناسب بخشی از مشکلات آن حل شود.

تصمیمات متعددی برای خیابان 17 شهریور توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری گرفته شد که برخی برای حل آن پیشنهاد بازگشایی این خیابان و برخی هم ایجاد غرفه هایی را برای کسب و کار در این ناحیه ارائه دادند اما هیچکدام از این تصمیمات برای این منطقه کارساز نبوده و همچنان مردم با مشکل مواجه اند.

حال با گذشت چند سال از تغییر کاربری این خیابان و بروز مشکلات و معضلات در این ناحیه هنوز هیچ تصمیم مناسب و کارشناسانه ای در رابطه با اصلاح این مسیر و یا اعمال تغییرات جدید و اصولی صورت نگرفته و  پرونده این خیابان بر روی میز شورای شهری ها و در دست مسئولان شهرداری تهران خاک می خورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار