گزارش/

دختر و پسرهای روستایی در شهرها چه کار می‌کنند؟

در شهر که قدم می‌زنیم با آدم‌های مختلفی هم کلام می‌شویم که عده‌ای از آنان به تازگی از روستاها به اینجا مهاجرت کرده‌اند.

دختران و پسرهای روستایی در شهرها چکار می‌کنند؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،‌روستاها،علیرغم کوچکی خاص به خود نقش بسزایی در توسعه،آبادانی و رشد و توسعه کشور در عرصه کلان ایفا می کنند.

به واقع جامعه روستایی یکی از قطب های تاثیرگذار و مولد در تامین امنیت غذایی به شمار می روند که از الزامات استقلال هر کشوری محسوب می شود.

در طول دهه های اخیر،با رشد شهرنشینی و ظهور و بروز برخی از مشکلات و نارسایی ها که عمده آن به امر اشتغال معطوف می شود،روستاهای کشور با چالش مهاجرت مواجه شدند.

خالی شدن روستاها از سکنه،نخستین گام در جهت از بین رفتن چنین ظرفیت های ارزنده ای به شمار می رود زیرا اساسا عامل جمعیتی از اصلی ترین الزامات حفظ جامعه روستایی محسوب می شود.

حفظ جمعیت و مانایی((ماندگاری))آن در روستاها مستلزم پیش نیازهای خاص به خود است که اصلی ترین آن به توسعه اشتغالزایی و تامین آب منتهی می شود.

فارغ از موضوع آب که به هر حال از بحران های بسیار تهدید آمیز جامعه روستایی و حتی شهری در دوران کنونی به شمار می رود،بحث اشتغالزایی از مواردی است که دستگاه ها و نهادهای ذیربط در صدد هستند با بستر سازی و ایجاد زمینه لازم،شرایط را برای تسهیل امر اشتغال روستا نشینان فراهم کنند.

*از توصیه رهبر معظم انقلاب تا درخواست ارائه خدمات از سوی جامعه پزشکی در روستاها

مدتی پیش،رهبری معظم انقلاب در خصوص مهاجرت معکوس بیاناتی را مطرح فرمودند که مورد توجه برخی نهادها و دستگاه های مرتبط با این امر قرار گرفت.

 یکی از بازتاب ها و نمودهای توصیه هوشمندانه رهبری معظم انقلاب در این خصوص به درخواست 4 هزار پزشک برای ارائه خدمات و انجام خدمت در مناطق روستایی معطوف می شود.

بدون تردید یکی از الزامات ماندگاری جمعیت در روستاها به ارتقای خدمات پزشکی و سلامت باز می گردد و طبیعتا در شرایطی که روستاها در مواقع اضطراری از امکانات لازم سخت افزاری و نرم افزاری برخوردار باشند دغدغه هایِ خاطرِ روستائیان از محرومیت های احتمالی از خدمات موثر در مواقع اضطراری به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.

*همگرایی کمیته امداد و سازمان جنگل ها برای اشتغالزایی در روستاها

همکاری همه جانبه کمیته امداد امام خمینی(ره)و سازمان جنگل ها برای ایجاد بستر و ظرفیت لازم در راستای توسعه فرصت های شغلی،از اقدامات نوید بخشی به نظر می رسد که در صورت پیگیری مجدانه و مستمر،مطلوب اثر واقع خواهد شد.

آنچنان که پرویز فتاح،رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)عنوان داشت: "برخی روستاهای کشور در شرایط مطلوبی قرار ندارند" و همین موضوع مسبب مهاجرت برخی روستائیان به کلانشهرها است،مهاجرت هایی که خود یکی از دلایل رشد حاشیه نشینی به عنوان یک بحران و آسیب اجتماعی جدی است.

آنچه که به عنوان راهکاری سازنده در دستور کار کمیته امداد امام خمینی(ره)قرار گرفته،به ایجاد مشاغل خرد و سنتی و تقویت و توسعه آن معطوف می شود و به واقع منظور نظر از اشتغالزایی در این عرصه،به ایجاد فرصت شغلی در مشاغل پیچیده صنعتی نیست.

*آموزش،تسهیلات و بازاریابی برای مشاغل روستایی

ممکن است این سئوال به ذهن خطور کند که بر اساس چه ساز وکاری مقرر است بحث اشتغالزایی در روستاها پیگیری شود.

کمیته امداد در نظر دارد با ارائه تسهیلات و وام های30 ،45و100 میلیون تومانی و ارائه آموزش های لازم،بستر این امر خطیر را فراهم کند.

تزریق تسهیلات مالی در مشاغلی همچون کشت گیاهان دارویی،کشت گلخانه ای و دامپروری از نمونه موارد حائز اهمیتی محسوب می شود که می تواند با کمک های مالی به نحو شایسته ای با رونق و شکوفایی همراه شود.

بازاریابی و زمینه سازی برای جذب مشتری چنین محصولاتی از دیگر مولفه های حائز اهمیت به شمار می رود که می تواند در تسهیل امر اشتغال و رهایی از نارسایی های اقتصادی در چنین مناطقی،مطلوب اثر واقع شود.

سازمان جنگل های کشور نیز از دیگر نهادهایی به شمار می رود که ورود مجدانه آن می تواند در ایجاد و افزایش رونق مضاعف در جوامع روستایی نقش تاثیرگذاری را ایفا کند.

بدون تردید توسعه فرصت های شغلی و رونق امر اشتغال در حفظ منابع طبیعی تاثیرگذار خواهد بود زیرا طبیعتا در چنین شرایطی انگیزه های احتمالی برای قاچاق چوب،تولید زغال با قطع درختان،تخریب جنگل ها برای گسترش اراضی زراعی و کشاورزی کور می شود و با اطمینان خاطر هر چه بیشتری می توان به حیات و بقا جنگل ها و منابع طبیعی در کشور امیدوار بود.

البته نباید از نظر دور داشت که تحقق اهداف موردنظر در حوزه جامعه روستایی کشور و حفظ شایسته آن،صرفا با ورود کمیته امداد امام خمینی(ره)و سازمان جنگل ها محقق نخواهد شد و همیاری و هم افزایی دیگر نهادها و دستگاه های ذیربط را می طلبد ،امری که حصول آن در تسریع و تحقق اصولی و پایدار روستاها نقش عمده ای ایفا خواهد  کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
روستایی ها زحمتکش ترین و محروم ترین هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۶ تير ۱۳۹۵
من روستاها رو خیلی دوس دارم اما حیف که همشون دارن بخاطر خشکسالی از بین میرن همونطور که خیلیاشون از بین رفتن
-
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
در سال 1330هفتاد درصد روستایی بودن وسی درصد شهری الان 28درصد روستایی 72درصد شهری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
من خودم روستایی هستم وتحصیلکرده تا کی وایسم توروستا و منتظر باشم.الان سه ساله هاومدم شهر و دارم کار میکنم / و هرگز حاضر نیستم برگردم روستا با صفر درصد امکانات...
مشکل اصلی روستابیکاریه ....مسولین رسیدگی کنند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
وقتی تبیض بین شهر و روستاباشه ازاین بدتر هم میشه یه روستایی باید با ماهی250هزار تومن زندگی کنه بعدیکی هم چون از روستا اومده شهرخانه اش فقط ملیاردی درامد براش اورده بعد هم ائنایی که فیش 250ملیونی دارن بیشتر توی شهرن تاروستا اینجا همین جور هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
وقتی میگن زمین هامون آب ندارن یه لوله ابی برامون بکشید، وقتی با بیل و کامیون بدون اجازه میرید تو زمین های کشاورزیشون و اقدام به حفر کانال میکنید، وقتی حاضر نیستید پول کشاورز رو بدید، انتظار دارید بشینند تو روستاها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
آقايان و خانم هاي عزيز منطقه ويژه ميناب و روستا هاي شهرستان ميناب دريابيد كه دارن داخل طغيان فقر و بي كاري غرق ميشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۲ ۲۶ تير ۱۳۹۵
الان روستای ما گاز نداره .همراه اول فقط آنتن میده اینترنتم فقط2Gمیگیره این فقط مشکلات کم بود که گفتم چرا تو روستا وایستیم ماهم مثل همه میریم شهر بهترین امکانات استفاده میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
یه سوال من به عنوان یه فوق لیسانس برق فارغ التحصیل از یکی از بهترین دانشگاههای تهران چه کار در میتونم برای مملکتم تو روستا بکنم؟ تازه من توی شیرازم که جزو شهرهای باکیفیت ایران به حساب میاد یه کار ساده هم میخوام بکنم قطعه هایی که میخوام گیر نمیاد دیگه شما خودتون حساب روستارو بکنین. مثل منم توی روستاها خیلی زیادن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
من دارم فوق لیسانس it میخونم و برنامه نویس کامپیوتر هم هستم.
یکی از دلایل بزرگی که روستایی ها به شهر مهاجرت میکنند تحقیر شدن و کوچک شمردن روستایی در ایرانه
منی که درس خونده هستم و تخصص دارم ولی یه شهرنشین بیسواد و کم سواد با یه دید دیگه منو نگاه میکنه که این برای من و امسال من خیلی سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۷ تير ۱۳۹۵
موافقم باهاتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اغلب مهاجرت از روستا به شهر به خاطر خشکسالی ومساله آب هست هرجا اب فراوان باشه ابادی هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اگه تو روستا ها امکانات باشه کسی زادگاهشو ول نمیکنه بره شهر زندگی کنه تو غربت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
من اهل روستا هستم،الان مشکل بیشتر روستاها کمبود اب واسه کشاورزی و مشکل کار واسه جوون هاست،اگه تو روستا کار باشه کودوم جوونی حاظره ارامش روستا رو با شلوغی شهر عوض کنه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اصلا استدلال دوستان صحیح نیست.روستای پدری بنده با وجود گاز و برق و تلفن و حتی انترنت و بتازگی شعبه کوچک از دانشگاه آزاد 5 خانوار سکن هم نداره و اصلا ربطی به امکانات نداره.بسیار از زمین های کشاورزی با وجود آب فراوان دارن خشک میشن چون کسی نیست رسیدگی کنه.به نظرم دلیل چیز دیگه ای...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۶ تير ۱۳۹۵
متخصص قلبم داره؟ بیمارستانم داره؟ من خودم ساکن روستام پدرم شش ماه مریض شد به معنای واقعی زجر کشیدیم توی این شش ماه از نظر رفت وآمد و اسکان و... همه چی مشکل شدید داشتیم تازه ما توی شهر قوم و خویش داشتیم بیچاره اونایی که هیشکی رو نداشتن! چی کشیدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۲ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اینجایی که شما گفتی روستا نیست
پاریس کوچولو هست
والا ما که روستا هستم یه درصد از این امکاناتی که شما گفتی رو نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
وقتی تو شهرای کوچیک و روستا ها نه امکانات رفاهی هست نه بهداشتی بهترین کار اینه که جونتو ورداری بری یه جایی که حداقل دوتا دکتر متخصص داره.من تویه شهر 60هزار نفری زندگی میکنم که مردمش دستی تو کشاورزی دارن امابخاطر نبود امکانات همه دارن یکی یکی از این شهر وروستاهی اطرافش به شهرای بزرگ مث تهران مهاجرت میکنن.ما واسه یه بیماری ساده باید دوساعت راه رو از شهرمون که تو استان ایلامه بکوبیم بریم یا خوزستان یا مرکز استان اونم با این اوضاع نا ایمن جاده وماشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
درد جامعه ماست و باید حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۵ تير ۱۳۹۵
روستایی بدبختی بکشه اقتصاد کشور رو با گندم کیلویی هزار که هر کیلوش یه پینه برای دست کشاورز داره ,کل زمین هم دست اون خانزاده هایی هست که توی شهر زندگی میکنن و کشاورزهای واقعی یا زمین ندارن و یا زمین بی آب دارن چون برش نداشتن که مجوز بگیرن چاه بزنن توی روستای ما هر گردن کلفتی یه حلقه چاه زده ولی بابای من که کشاورزه ده هکتار زمین داره مجوز بهش نمیدن برای چاه و مجبوریم روی زمین دیگران کار کنیم درد دل روستایی ها درد دل زنیست که بچه اش رو توی جوونی از دست داده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۵ تير ۱۳۹۵
وقت همگی بخیر و خوشی
اصلا اون چیزی ک مسئولین و بیشتر نظرات کاربران نشون میده نیست
تهران رو همین بچه روستایی ها آباد کردن
من خودم بچه داهاتم ک تو تهران درامد 6_5 میلیونی دارم
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۵ تير ۱۳۹۵
وقتی که به کشاورز میگن که گندم بکارید نقدا به قیمت روز میخریم وقتی که تحویل میدن با ۲۰ درصد کمتر و دو ماه بعد پول را واریز میکنند دیگه چه انتظاری هست که کارشون را ول نکنن بیان شهر ....تازه این گندم هست محصولات دیگه مثل گوجه و چغندر و ذرت که دیگه خیلی بدتر هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۵ تير ۱۳۹۵
بنده فوق لیسانس این مملکتم. بعد از این همه درس خوندن و رسیدن به سن 28 سالگی باید دنبال کار بگردم اونم تو روستا؟ تازه تهرانم که میخوام بیام اجاره خونه و رهن خونه میخواد که پولشو ندارم. تنها من نیستم. از دوستای من که همه هم تحصیل کرده تو دانشگاهای خیلی خوب کشور هستن مثل خود من هیچ کدوم کار نداریم. اکثرا هم تو روستا یا شهر های کوچک هستیم که تو اون ها کار نیست. من خودم احتمالا امسال بیام تهران. برای کار. اونم با حقوق 1.5 میلیون که با کسر اجاره خونه و خورد وخوراک و ... برام هیچی نمیمونه حتی شاید مقداری هم از جیب خودم بدم. بعد کی قراره من ازدواج کنم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۵ تير ۱۳۹۵
وقتی همه ی امکانات توی شهرهای بزرگه معلومه که کوچ میکنن. من توی یه شهر کوچیک که تا شش سال پیش روستا بود زندگی میکنم البته توی این شش سال هیچ تغییری که نشانی ازشهر باشه نکرده. واقعا خسته شدیم حتی یه قرض الحسنه نداریم چه برسه به بانک. امکاناتمون صفر صفر. برای چی باید بمونیم وقتی صدای کمک خواهیمون به گوش مسؤولین نمی رسه. شما جای ما باشین چکار میکنین؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۵ تير ۱۳۹۵
به نظرتون تا زمانی که تمام توجه ها به شهری و شهر نشینیه این اتفاق میفته. نه عزیزم از بس شعار دارین میدین به روزی خواهیم رسید که روستای و جود نخواهد داشت و در آن زمان کشاورزی و دامداری هم نخواهد بود... بگید با این شرایط کشورهای که میخوان ما رو در تنگنا قرار بدن دس میزارن رو همین موارد و اجازه و رود مواد غذایی رو نخواهند داد. از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۵ تير ۱۳۹۵
من نمی خوام به کسی توهین کنم ولی متاسفانه اکثر افرادی که از روستا به شهر مهاجرت می کنند در برابر بحران ها اجتماعی و اخلاقی بسیار آسیب پذیر اند و دچار وادادگی و خود باختگی شدید می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۷ تير ۱۳۹۵
خود باختن نشانه ی ضعف شخصیت و عدم اعتماد به نفسه روستایی بودن دلیلش نیست
در ضمن فقط تو کشور ما این طوریه که تهرانی از شهرستانی و شهرستانی خودش رو از روستایی بالاتر میدونه و این نشون دهنده ضعف فرهنگی و شخصیتیه
کسی که اصالت داشته باشه هرجای این جهانم که بره حتی اروپا اصالت و عزتش اجازه نمیده دچار بحران هویتی و تغییر ناگهانی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۵ تير ۱۳۹۵
کی اجرایی کردن تا ما برگردم روستا زندگی کنم کی هست اجرا کنید تا ما برگردم
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۵ تير ۱۳۹۵
روستایی باید مثل لودر کار کنه بعد که بیاد شهر برای خرید مایحتاج زندگی بهش بگن دهاتی و کلاه گشاد بزارن سرشون. اره خوب شهریا برن روستا اونجا با اون شرایط زندگی کنن الان روستای پدری من هنوز اب اشامیدنی و گاز نداره و این روستا توی زنجان فرار داره خودتون قضاوت کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۵ تير ۱۳۹۵
من خوبم شهر نشین هستم ولی بیشتر از روستایی ها محصول تولید می کنم در شهر متولد شده ام به علت بیکاری از شهر میرم روستا وقتی تولید اتم در مزرعه زیاد هست انم تولید گل کلم هست سال گذشته 35آن تولید روانه بازار از ارومیه به شهرهای همجوار آذربایجان و عراق هم فرستادیم از طریق میدان میوه تره بار امسال تولیدات دوستاهام نسبت گذشته توسعه بیشتر کاشت گل کلم داریم وقتی تولید بیشتر کردیم بازار وسط نداره نمیخرن نور کنید محصولات کشاورزی ور میدان ها نمونه کارخانه ها را به فشار بگذارید تا محصولا ت رو تبدیل به ترشیجات و کنسانتره و کمپوت و مرباجات کنه .
Germany
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اگه سرمایه باشه همه فکراشون کار میفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۵ تير ۱۳۹۵
کمتر حق این روستایی ها رو بخورید تا به شهر نیا
Germany
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۶ تير ۱۳۹۵
طرف یه ویلا وسط جنگل درست می کنه اب و برق و گازو اسفالت ظرف کمتر از یک ماه واسش فراهممیشه ولی یه روستای هزارساله اکه نیاز به امکانات اولیه داشته باشه هزار سال دیگه هم براش فراهم نمیشه چه برسه به اشتغال و اسکان و ....
آخرین اخبار