انقراض دو نژاد اسب «قره‌باغ»و«دیلی‌بز»/فعالیت ۲۵۰ باشگاه در کشور

رئیس کمیته جشنواره زیبایی فدراسیون سوارکاری با اشاره به سابقه تاریخی استان اردبیل در پرورش اسب از انقراض دو نژاد قره‌باغ و دیلی بز در این استان خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، سهیل یوسف نیا شامگاه پنج‌شنبه در حاشیه جشنواره اسب اصیل عرب به میزبانی اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در تاریخ استان اردبیل نژادهای خاصی از جمله اسب قره‌باغ و دیلی بز که همان اسب با زبان دوشاخه است وجود داشته که متأسفانه منقرض شده‌اند.

وی افزود: در وضعیت فعلی نژادهای دیگری از جمله کرد، خوزستان و عرب وارداتی به استان راه یافته و لازم است با توجه به نگاه مثبت مسئولان استانی نسبت به پرورش اسب اقدام شود.

رئیس کمیته جشنواره زیبایی فدراسیون سوارکاری با بیان اینکه در استان اردبیل پنج پرورش‌دهنده اسب فعالیت دارند، اضافه  کرد: متأسفانه در این استان با وجود علاقه‌مندی شهروندان هنوز باشگاه حرفه‌ای سوارکاری دایر نشده است.

یوسف نیا متذکر شد: نگاه مدیران باید به سمت توسعه باشگاه‌های حرفه‌ای متناسب با استانداردها متمایل شود و لازم است در این خصوص از ظرفیت‌های مختلف استان استفاده کرد.

وی به فعالیت ۲۵۰ باشگاه سوارکاری در سطح کشور اشاره و تأکید کرد: متأسفانه تعداد اندکی از این باشگاه‌ها منطبق بر استانداردهای جهانی است و لازم است در این خصوص با مشارکت بخش خصوصی باشگاه‌های استاندارد رونق گیرد.

رئیس کمیته جشنواره زیبایی فدراسیون سوارکاری متذکر شد: در کل باشگاه‌ها بالغ بر هزار و ۳۰۰ سوارکار فعالیت دارند و رشته اسب‌سواری یکی از رشته‌های پرطرفدار محسوب می‌شود.

یوسف نیا هدف از برگزاری جشنواره اسب اصیل عرب را فرهنگ‌سازی برای پرورش و تولید نژادهای مختلف عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر در مناطق مختلف کشور اسب‌هایی با نژادهای مختلف پرورش داده می‌شود و این جشنواره می‌تواند نگاه پرورش اسب اصیل و حرفه‌ای را فرهنگ‌سازی کند.

وی متذکر شد: این جشنواره تعاریف مشخصی داشته و نهادهای بین‌المللی بر آن نظارت دارند بطوریکه داورانی از کشورهای مختلف اروپایی همواره در این جشنواره حضور یافته و نسبت به انتخاب اسب برتر نظارت می‌کنند.

به گفته رئیس کمیته جشنواره زیبایی فدراسیون سوارکاری داوری توسط سه داور بین‌المللی و داوران DC که مسئول انضباط جشنواره هستند بر اساس المان‌های بدن، دست‌وپا، سرو گردن، حرکت و تیپ انجام می‌شود.

یوسف نیا متذکر شد: اصلح گزینی به این دلیل است که بتوان تولیدکنندگان اسب را به سمت تولید اسب‌های اصیل و برتر هدایت کرد.

منبع:مهر

انتهای پیام/


برچسب ها: انقراض ، نژاد ، قره باغ ، اسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار