دیپلمات: موانع مبادلات بانکی با ایران تنها با وعده‌های آمریکا برطرف نمی‌شود/واشینگتن آستین‌ها را بالا بزند

وبسایت دیپلمات در گزارشی نوشت آمریکا به جای وعده دادن به اروپایی‌ها درباره بلامانع بودن انجام مبادلات بانکی با ایران، باید اقداماتی عملی در این خصوص اتخاذ کند.

دیپلمات: موانع مبادلات بانکی با ایران تنها با وعده‌های آمریکا برطرف نمی‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله آنلاین «دیپلمات» در گزارشی نوشت: واشینگتن بهتر است به جای تلاش برای متقاعد کردن اروپایی‌ها، آستین‌ها را بالا بزند و در این خصوص دستورالعمل‌های مشخص و شفافی را ارائه دهد. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: بانک‌های اروپایی اکنون یگ گروه جدید توسعه تجاری در اختیار دارند: وزارت امور خارجه آمریکا. «جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا و تیم تحت رهبریش پس از حصول توافق هسته‌ای تابستان گذشته، بدلیل فشارهای ایران و در ملاقات‌های مکرر خود با مقامات بانک‌های اروپایی تلاش می‌کنند آن‌ها را متقاعد کنند واشینگتن با انجام مبادلات تجاری با بانک‌های ایرانی مخالفتی ندارد. 

در ادامه گزارش آمده است: با این‌ حال، وزارت امور خارجه آمریکا نمی‌تواند پیام مشابهی برای بانک‌های خود این کشور داشته باشد، زیرا انجام مبادلات بانکی میان تهران و واشینگتن غیرقانونی است. 

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با یک گروه تجاری در «دبی» امارات درخصوص ریسک‌های اقتصادی انجام معاملات با شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هشدار داد. 

کری در تلاش برای تشویق بانک‌های اروپایی برای انجام معاملات تجاری با ایران اظهار داشت واشینگتن آماده پاسخگویی به هر گونه پرسشی در این خصوص است. این در حالی است که پاسخ‌های «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» وزارت خزانه‌داری آمریکا عموماً گنگ و مبهم است و این دفتر به تعهدات خود درباره شفاف‌سازی درباره این موضوع پایبند نیست. 

بانکدارهای بین‌المللی اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که وزارت دادگستری آمریکا و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این کشور تنها ارگان‌هایی هستند که درباره مبادلات تجاری با بانک‌های ایرانی حق تصمیم‌گیری دارند.  

یکی از کارشناسان تحریم نیز خطاب به اعضای کمیته بانکداری سنا اظهار داشت کاخ‌سفید باید در این خصوص اقدامات شفاف و گام‌های عملی بردارد تا هر گونه شک و گمانی را درباره احتمال اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه بانک‌های طرف قرارداد با ایران برطرف سازد.   



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار