آغاز انتخابات پارلمانی در ژاپن

انتخابات پارلمانی ژاپن امروز یکشنبه برای انتخاب نیمی از اعضای مجلس علیای این کشور آغاز شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بخش فارسی پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، انتخابات پارلمانی برای انتخاب نیمی از کرسی های مجلس علیای ژاپن آغاز شد.

واجدان شرایط رای در ژاپن در حالی از ساعت 7:00 صبح روز یکشنبه (20 تیر) به وقت محلی راهی مراکز اخذ رای شده اند که انتظار می‌رود حزب حاکم شینزو ابه، نخست وزیر این کشور به رغم حمایت نه چندان گرم، پیشتاز میدان رقابت باشد.

حزب حاکم شینزو آبه، که از اواخر 2012 قدرت را در ژاپن در اختیار دارد، با تاکید بر سیاست‌های مربوط به احیای اقتصادی به دنبال تقویت و تداوم قدرت است، اما چند حزب مخالف دولت سعی کرده‌اند در کمپینی هماهنگ و مشترک به مقابله بپردازند و به رای دهندگان هشدار داده‌اند پیروزی مجدد این حزب به آبه برتری لازم را برای بازبینی قانون اساسی صلح طلب ژاپن خواهد داد.

نامزدان احزاب مختلف در انتخابات یکشنبه برای کسب 121 کرسی مجلس علیا که حدود نیمی از کرسی‌های این مجلس است، به رقابت می‌پردازند و  ائتلاف شینزو آبه و حامیانش باید 78 کرسی دیگر کسب کنند تا به اکثریت دو سومی در مجلس علیا دست یابند.

این در حالی است که به نظر می رسد رای دهندگان، با وجود تردید و بیشتر به خاطر اعتماد  نداشتن به حزب مخالف، خواهان تقویت حزب ابه و متحدان محافظه کار وی هستند.

حزب دموکراتیک، حزب مخالف اصلی دولت ژاپن، زمانی که در قدرت بود با توجه به عملکرد نامناسب در مدیریت بحران ناشی از زلزله و سونامی و همچنین فاجعه هسته‌ای سال 2011 میلادی، باعث یاس و سرخوردگی رای دهندگان شد. این حزب تنها سه سال قدرت را در  اختیار داشت و در سال 2012 با شکستی بزرگ به کار خود پایان داد.

در صورتی که ائتلاف شینزو آبه و حامیانش به اکثریت دو سومی مجلس علیا دست یابند، در هر دو مجلس پارلمان از آرای لازم برای تجدید نظر و اصلاح قانون اساسی و برگزاری همه پرسی سراسری برای آن برخوردار خواهند شد، هر چند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند ممکن است رای‌دهندگان از این بازبینی حمایت نکنند.

حزب شینزو آبه انتخابات یکشنبه را بر مساله اقتصاد متمرکز کرده است و برنامه حزب حاکم را بر مبنای آن دانسته و در بروشور تبلیغاتی خود موضوع بازبینی قانون اساسی را در آخرین مورد ذکر کرده است در حالی که پیش از این ابه گفته بود بازبینی قانون اساسی را از جمله مساله اصلی کمپین انتخاباتی قرار خواهد داد.

احزاب مخالف نیز در مقابل برنامه اقتصادی دولت ابه در بهبود زندگی مردم عادی را ناکام و ناموفق خوانده و  از رای دهندگان خواسته‌اند در این انتخابات سیاست‌های امنیتی ابه را در اولویت قرار داده و به افزایش نقش ارتش ژاپن در جهان توجه کنند.

در حال حاضر هشت حزب مخالف در ژاپن فعالیت دارند که با اختلاف و درگیری‌های داخلی مواجه بوده و انتخاب را برای رای دهندگان دشوار کرده است.

چهار حزب از این هشت حزب شامل حزب دموکراتیک، حزب کمونیست، حزب سوسیال دموکرات و حزب زندگی مردم یک ائتلاف کم سابقه برای این انتخابات شکل داده و برای هر حوزه دارای 32 کرسی یک کاندیدای واحد مطرح کرده‌اند تا شانس پیروزی خود را افزایش دهند ، در حالی که معلوم نیست ائتلاف احزاب یادشده بعد از انتخابات نیز پایدار باقی بماند یا خیر.

انتظار می رود نتایج انتخابات پارلمانی ژاپن اندک زمانی بعد از بسته شدن مراکز اخذ رای در ساعت 20:00  به وقت محلی، مشخص شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار