سفیر انگلیس در تل آویو: خروج از اتحادیه اروپا به روابط دو طرف خدشه وارد نمی‌کند

سفیر انگلیس در سرزمین‌های اشغالی مدعی شد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ممکن است سبب مهم‌تر شدن روابط لندن و تل آویو شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه صهیونیستی جروزالم پست؛ "دیوید کوئری،" سفیر انگلیس در اراضی اشغالی، در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست اظهار داشت: در رأی مثبت انگلیسی ها برای خروج از اتحادیه اروپا، لندن در حال دو برابر کردن تلاش ها برای تقویت روابط خود در سطح بین المللی از جمله با اسرائیل است.

کوئری در این باره گفت:‌ من به ویژه در کوتاه مدت پیش بینی نمی کنم هیچ گونه تغییری در روابط اسرائیل و انگلیس به وجود آید زیرا فکر نمی کنم که اساس این روابط تغییر کند. او همچنین گفت: روابط با دیگران در سراسر جهان از جمله با اسرائیل در آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که ابهامات گسترده ای درباره چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا -یا همان برکسیت- وجود خواهد داشت. در پی برگزاری همه پرسی در انگلیس، "دیوید کامرون،" نخست وزیر انگلیس، اعلام کرد استعفا خواهد داد و اجرای این روند را به نخست وزیر بعدی انگلیس واگذار خواهد کرد؛ اما نخست وزیر بعدی انگلیس تا اواخر ماه سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر انتخاب نخواهد شد.

کوئری بر این باور است که نخست وزیر بعدی انگلیس آنگونه که بسیاری از کارشناسان از جمله بسیاری از کارشناسان انگلیسی پیش بینی می کنند برای تغییر این روند یا نادیده گرفتن نتیجه همه پرسی روز بیست و سوم ماه ژوئن تلاش نخواهد کرد. او گفت:‌ مردم تصمیم خود را گرفتند و تصمیم آنها این بود که ما از اتحادیه اروپا خارج شویم.

"ترزا مِی،" وزیر کشور انگلیس، و "آندریا لیدسام،" وزیر انرژی انگلیس، دو نامزدی هستند که برای انتخاب شدن به عنوان رهبر حزب محافظه کار و تکیه زدن بر کرسی نخست وزیری بعدی انگلیس رقابت خواهند کرد.  در رأی گیری قانون گذاران حزب حاکم محافظه کار، ترزا مِی صد و نود و نه رأی و لیدسام هشتاد و چهار رأی به دست آوردند. اعضای حزب از بین این دو یکی را انتخاب خواهند کرد.

زمانی که نخست وزیر بعدی انگلیس ماده پنجاه معاهده اتحادیه اروپا را که در ارتباط با خروج از این اتحادیه است، اجرایی کند، روند دو ساله انگلیس برای مذاکره مجدد درباره روابط اقتصادی اش با اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد. در همین حال، انگلیس باید درباره روابط تجاری اش با برخی دولت ها از قبیل اسرائیل -که هم اکنون به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا با آن روابط تجاری دارد- بار دیگر مذاکره کند.

یکی از نگرانی های اسرائیل این است که با پایان یافتن این دوره دو ساله اگر تل آویو روابط تجاری خود را با انگلیس بار دیگر تنظیم نکند، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

کوئری گفت: در چنین شرایطی گزینه های جایگزین وجود دارد.

کوئری همانند دیگر سیاست مداران انگلیسی برای ارائه تصویری از ثبات تلاش کرد و گفت همه این اتفاقات سبب خواهد شد اقتصاد انگلیس همچنان یک اقتصاد قدرتمند باقی بماند.
اما از نظر شرکت های اسرائیلی، این موضوع که انگلیس دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست می تواند یک معضل عمده محسوب شود.

در سطحی کلان تر، پیامدهای این تصمیم ممکن است سبب آسیب دیدن اقتصاد اسرائیل شود. روز چهارشنبه، بانک آمریکایی مریل لینچ با توجه به خطرات فزاینده پیش روی رشد اقتصادی جهانی از جمله تأثیر منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و گزارش ضعیف درباره تولید ناخالص داخلی سه ماهه نخست ، پیش بینی های خود را درباره رشد اقتصادی اسرائیل در سال دو هزار و شانزده از دو ممیز هفت دهم درصد به دو ممیز چهار دهم درصد کاهش داد.

این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی اسرائیل در سه ماهه نخست امسال رقم ناامید کننده یک ممیز سه دهم درصد بوده است.

خارج از فضای اقتصادی، کوئری اذعان کرد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سبب خواهد شد اسرائیل دیگر هم پیمان قدرتمند خود را در اتحادیه اروپا نداشته باشد. او در عین حال گفت انگلیس همچنان یک دوست قاطع برای اسرائیل باقی خواهد ماند.

سفیر انگلیس در اسرائیل گفت:‌ ما قبل از حضور در اتحادیه اروپا نیز یک دوست و شریک قدرتمند بودیم. طی حضور ما در اتحادیه اروپا، و پس از خروج ما از این اتحادیه این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

در حالی که انگلیس پس از برگزاری همه پرسی در تلاش برای احیای خود است،‌ خبرنگار جروز الم پست نظر کوئری را درباره برگزاری همه پرسی درباره راه حل ایجاد دو کشور جویا شد.

او گفت: فکر می کنم این یک موضوع بحث بسیار مهم میان مردم اسرائیل محسوب می شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار