تصویب قانون حفاظت تنها راه جلوگیری از حراج ذخایر ژنتیکی

تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی گامی مهم در حفظ ثروت ملی کشور است که باید آن را حائز اهمیت دانست و این مهم تنها راه جلوگیری از حراج ذخایر ژنتیکی تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی در دولت و مجلس است.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درخصوص گزارشی مبنی بر حراج ذخایر ژنتیکی کشور در اروپا، بیان کرد: تنها راه جلوگیری از حراج ذخایر ژنتیکی تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی در دولت و مجلس است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در این زمینه گفت: پیش‌نویس قانون را وزارت جهاد کشاورزی با هدف پیشگیری از هدر رفت و سرقت ذخایر ژنتیکی که بسیار ارزشمند و گرانبها است قانون حفظ ذخایر ژنتیکی را تهیه کرده و ستاد تهیه کرده و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از دیرباز پیگیر تصویب شدن آن در دولت و مجلس شده است که به دلیل وجود نقایصی در این قانون، هنوز به تصویب دولت و مجلس نرسیده است.
 
وی تصریح کرد: مساعدت دولت در تسریع تصوب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی مهم ترین راهکار برای حفظ این ذخایر ارزشمند کشور است.
 
به گفته قانعی، طبق این قانون، افراد خاطی باید مجازات شوند ولی به دلیل عدم تصویب آن، هیچ برخوردی با خاطیان صورت نمی گیرد.
 
وی اظهار کرد: در حال حاضر دولت قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی را بر ای اصلاح پاره ای از نقایص موجود در آن، دوباره از مجلس پس گرفته و در حال بررسی و اصلاح آن است که امیدواریم هر چه زودتر این قانون به تصویب برسد.
 
لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی دو سالی است که به مجلس و دولت ارائه شده است و تصویب آن به منزله مدیریت یکی از مهم‌ترین دارایی‌های ما که ذخایر ژنتیکی است محسوب می‌شود و تاکنون توانایی فنی و علمی بهره‌برداری از این ذخایر رو نداشتیم و بسیاری از کشورها به‌راحتی ذخایر ما را به یغما می‌بردند و منافع زیادی کسب می‌کردند، اما با توانایی‌های ایجاد شده و پی بردن به اهمیت این منابع با مدیریت صحیح خواهیم توانست از تاراج آنها جلوگیری کنیم و موجبات آبادانی و پیشرفت کشور را فراهم کنیم و در صورت نیاز و ضرورت با رعایت ضوابط قانونی این منابع را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.
 
در واقع هر ترکیب ژنتیکی که از طبیعت حذف می‌شود، برای همیشه از تاریخ بشریت حذف می‌شود و ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد و باید بتوانیم یک واحد مستقل برای حفاظت از منابع ژنتیکی داشته باشیم چون حیات ما به این ژن‌ها وابسته است و نیازمند ایجاد یک نظام و تشکیلات مناسب برای حفاظت از این منابع هستیم که امیدواریم با مساعدت دولت و مجلس هر چه زودتر شاهد تصویب این قانون باشیم.
 
 بر اساس این گزارش ، چندی پیش خبری مبنی بر اینکه یک شرکت اروپایی تهیه و فروش زهر و سم جانوران در فهرست خود فروش زهر 3 گونه از مارهای کمیاب ایران و یک گونه عقرب ایرانی را به حراج گذاشته منتشر شد واین در حالی است که در 50 سال گذشته 230 هزار مار سمی در کشور برای تهیه پادزهر کشته می شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار