استاد ایرانی دانشگاه جرج واشینگتن: اوپک محکوم به نابودی است

وب‌سایت "دِیلی کالر" در مقاله‌ای به تاثیر منازعات نفتی ایران و عربستان و ناتوانی اوپک در سامان دادن به بازار نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "دِیلی کالر"، یک استاد ایرانی دانشگاه جرج واشینگتن در مصاحبه‌ای با یو‌اس‌ای تودِی گفت: جنگ قدرت ایران و عربستان سعودی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را محکوم به نابودی کرده‌است.

حسین عسکری – استاد رشته تجارت در دانشگاه جرج واشینگتن — گفت: "اوپک در حال نابودی نیست؛ بلکه کار اوپک تمام شده‌است. این سازمان توانایی تصمیم‌گیری را به دلایل سیاسی و اقتصادی حاکم، از دست داده‌است.

عربستان سعودی بهای نفت خود را برای آسیب رساندن به اقتصاد ایران کاهش داده و باعث پایین ماندن بهای طلای سیاه از نیمه سال 2014 تاکنون شده‌است. سطح تولیدات ایران نیز به دلیل تحریم‌های هسته‌ای در طول چند سال اخیر، کاهش پیدا کرده است.

تخمین زده شده‌است ایران در صورت تمایل به بازگرداندن تولیدات نفتی به سطح گذشته، به بیش از 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این امر در 5 سال آینده برای ایران می‌تواند تا 500 میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد. این در حالی است که ایران نیاز به پول نقد دارد که تنها راه رسیدن به آن، فروش نفت در بازار جهانی است.

عربستان سعودی در نشست آبان سال گذشته اوپک، مخالفت خود را با کاهش تولیداتش اعلام کرد. در نتیجه، بهای طلای سیاه به زیر 50 دلار در هر بشکه رسید. ناتوانی در سامان دادن به این بهای اندک و نیز ناهماهنگی میان کشورهای تولیدکننده نفت، نشان از افول جایگاه اوپک به عنوان یک اتحادیه است.

در ماه آوریل سال جاری میلادی (30 روز منتهی به 11 اردیبهشت)، سعودی‌ها ورود کشتی‌های نفت‌کش ایرانی به آب‌های عربستان و استفاده آن‌ها از زیرساخت‌های نفتی  این کشور را ممنوع کردند. این ممنوعیت تنش ایران و عربستان را افزایش داد. سعودی‌ها همچنین تهدید کردند سطح تولیدات نفتی خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهند داد که این امر موجب کاهش بهای نفت و به تبع آن آسیب رساندن به اقتصاد ایران خواهد شد.

حال، اوپک به دلیل حمایت روسیه از جایگاه ایران در حال تضعیف است. الکساندر نواک – وزیر انرژی روسیه – در ماه مارس امسال (31 روز منتهی به فروردین) در مصاحبه‌ای به "راشا تودِی" گفت: پایین بودن سطح تولیدات ایران، جایگاه خاصی به این کشور بخشیده است که باید به طور جداگانه بررسی و حل شود.

با این حال، حمایت روسیه از ایران تا سطح معینی عملی خواهد بود. در صورتی که سعودی‌ها به روند افزایشی تولیدات خود ادامه دهند، روسیه نیز با مشکل مواجه خواهد شد. در سال 2015، بهای پایین نفت رشد اقتصادی روسیه را 3.7 درصد کاهش داد. طبق گزارش‌های "موسسه پژوهش انرژی روسیه"، مادامی که بهای طلای سیاه پایینتر از 80 دلار به ازای هر بشکه باقی بماند، رشد اقتصادی روسیه به روند نزولی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
یعنی این سعودیهای نجس سفیه نوکر صهیونیست گند زدن به کره زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
هنرمندی آل سعود در پشتیبانی از سیاست های ضد بشری آمریکائی ها در حمایت از دولت جعلی صهیونیستی با کاهش بهای نفت در حال اتمام است ، به تبع آن به علت ورشکستگی کار حکومت بی خرد ، غاصب و حاجی کش و نالایق آل سعود هم در حال اتمام است !!!!!!
آخرین اخبار