باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

حیواناتی که قربانی درآمدهای هنگفت شکارچیان می شوند!

امروزه حیات وحش جولانگاهی برای شکارچیان و محلی برای کسب درآمدهای آنچنانی شده است.

حیواناتی که قربانی درآمدهای هنگفت شکارچیان می شوند!

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاکسیدرمی و شکار حیوانات در برخی شهرها و مناطق به عنوان یک سرگرمی برای سودجویان تبدیل شده  و در برخی موارد هم افراد سودجو طعمه انداختن و شکار را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب و از این طریق امرار معاش می کنند.

در سال های اخیر بسیاری از شکارچیان برای کسب درآمد و سود به شکار حیوانات نادری چون قوچ و میش، کبک ،پلنگ ،خرس و انواع حیوانات و پرندگانی دست می زنند که بیشتر جنبه تزیین دارند. شکارچیان با شکار و طعمه انداختن برخی گونه های نایاب، آن ها را با استفاده از روش هایی خاص، خشک و به اصطلاح تاکسیدرمی کرده و به عنوان شیء تزیینی با مبالغ هنگفتی به فروش می رسانند.

شکارچیان در اغلب مواقع برای شکار و همچنین برای فرار از دست مأموران قانون از وسایلی مثل تفنگ های شکاری و سلاح های سرد استفاده می کنند و با این کار موجب نابودی پوشش جانوری این مناطق می شوند.

**جولان شکارچیان برای شکار گونه های نادر

متأسفانه امروزه حیات وحش به جای اینکه جایی برای تفریح سالم و محلی برای حفظ و نگهداری جانوران و پوشش حیوانی در مناطق مختلف باشد، به جایی برای جولان شکارچیان و محلی برای کسب و کار آن ها تبدیل شده است. شکارچیان با فروش گوشت، پوست، شاخ و سایر اجزای این حیوانات بازار کسب و کار غیر قانونی راه انداخته و از این طریق اقدام به فروش این حیوانات می کنند.

شکار بیش از اندازه حیوانات منجر به انقراض برخی از گونه ها شده و در نتیجه سلامت محیط زیست و تنوع محیط زیستی ما را به خطر انداخته است.

علی رغم اینکه محیط و محل زندگی این حیوانات به وسیله محیط بانان و نگهبانان محیط زیست محافظت می شود امّا با وجود این باز هم جان موجودات از گزند شکارچیان در امان نیست. روزانه خبرهای بسیاری از طریق رسانه ها و سایت های خبری مبنی بر کشته شدن چند تن از محیط بانان و از بین رفتن گونه های در حال انقراض به گوش می رسد.

به  نظر می رسد نبود نظارت کافی و تجهیزات مناسب برای حفاظت از پوشش جانوری در مناطق دارای گونه های نادر دست شکارچیان را برای نابودی آن ها باز گذاشته و همین مسئله عاملی برای انقراض حیوانات و جانوران شده است.

حفاظت از محیط زیست و بافت جانوری با توجه به افزایش شکارها و سودجویی سودجویان امری مهم است که باید بدان توجه شود چرا که نابودی محیط زیست و انقراض جانوران موجب برهم زدن چرخه طبیعت بکر کشور می شود.

اما علی رغم اینکه در اغلب کشورها به حفظ پوشش جانوری و گیاهی تأکید بسیار می شود با این حال هر روز شاهد نابودی بسیاری از جانوران و حیواناتی هستیم که جزو گونه های نادر محسوب می شوند.

بسیاری از مناطق گردشگری و طبیعی به این علت که به جایی تفریحی برای گردشگران تبدیل شده اند روزانه افراد بسیاری را به دیدن جاذبه های خود به آن جا می کشاند و در نتیجه افراد سودجو نیز از این فرصت استفاده کرده و برای مقاصد شوم خود دست به شکار و منجر به نابودی حیوانات نادر می شوند.

این در حالی است که شمیرانات و منطقه لواسانات نیز جزو مکان های خوش آب و هوای استان تهران است که از پوشش گیاهی و جانوری مناسبی برخوردار است و همین عامل سبب شده تا این منطقه نسبت به سایر نقاط استان تهران از ویژگی و موقعیت خاصی برخوردار باشد. شمیرانات با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی و اکوسیستم مناسب از چهار ناحیه مهم ازجمله منطقه حفاظت شده ورجین، جاجرود ، پارک ملی لار والبرز مرکزی تشکیل شده است.

این منطقه به علت برخورداری از آب و هوای معتدل کوهستانی، قطب گردشگری و تفریحی شهر تهران است که روزانه پذیرای تعداد بسیاری ازعلاقه مندان به طبیعت، پایتخت نشینان و گردشگران خارجی و داخلی می شود.

این منطقه در خود بسیاری از فضاها و مکان های تفریحی و تاریخی را جای داده است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی از این منطقه استقبال و برای وقت گذرانی به این جا سفر می کنند.

البته علاوه بر داشتن آب و هوای سالم و دلچسب، دارای بافت گیاهی و جانوری و جاذبه های محیط زیستی است که خود منجر به جلب توجه علاقه مندان به محیط زیست، طبیعت دوستان و نیز شکارچیان شده است.

در این مناطق حدود 600 گونه گیاهی ، 111 گونه پرنده، 33 گونه پستاندار ، 7 گونه آبزی  و 28 گونه خزنده موجود است از این رو ذخیرگاه و بانک ژنتیک گیاهی و جانوری و بهترین مرکز تحقیقاتی و آموزشی کشور محسوب می شوند.

بسیاری از شکارچیان بومی مناطق و یا کسانی هستند که به قاچاق حیوانات کمیاب روی آورده و برای کسب سود و منفعت خود حیوانات را شکار می کنند که در زمان های مختلف و به طور مخفیانه به دنبال شکار رفته و موجب انقراض گونه های کمیاب می شوند.

البته هرچند سازمان محیط زیست با در نظر گرفتن تمهیداتی و تعیین افرادی به عنوان محیط بان برای حفاظت از محیط زیست و حیات جانوران اقدامات لازم را انجام داده است و اغلب محیط های دارای بافت جانوری را حفاظت شده اعلام کرده اما شکارچیان همچنان راهی را برای شکار و انجام اعمال خلاف خود می یابند.

این در حالی است که خانمحمدی فرماندار شمیرانات در این باره می گوید: تمام اقدامات لازم جهت محافظت از منطقه و مبارزه با شکار حیوانات در حال انجام است و تا کنون هیچ گزارش تخلفی در این زمینه نداشتیم و فضاهایی که به عنوان منطقه ممنوعه در این بخش قرار دارند با استفاده از تمهیدات خاص و به وسیله مأموران محیط زیست و بخش های امنیتی و انتظامی کنترل شده اند.

حال امیدواریم تا تدابیر امنیتی محکم تر برای حفظ گونه های نادر در اقصی نقاط کشور به وسیله ی نهادهای مسئول اتخاذ شود تا شاهد نابودی حیات وحش نباشیم ، بنابراین با فرهنگ سازی بین اقشار مختلف جامعه می توانیم گامی بزرگ در جهت بقای موجودات زنده برداریم.

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار