ارومیه؛

تکاب با جاذبه ای بی نظیر، قطب گردشکری کشور

شهرستان تکاب با داشتن يک مجموعه ثبت جهاني و 155 آثار ثبت ملي يکي از شهرستان هاي کهن تاريخي کشورمان مي باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه  اين شهرستان با داشتن جاذبه ها و آثار تاريخي بي نظير مثل مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان،زندان سليمان،تخت بلقيس، مسجد جامع شهرستان تکاب ، مسجد روستاي اوغول بيگ، مقبره ايوب انصاري،پل ساروق، چمن متحرک بدرلو، قلعه سردار افشار،آبشار و آبگرم قينرجه، زندان برنجه، آبهاي گرم احمدآباد مي تواند پاسخگوي سليقه گردشگران علمي پژوهشي و عمومي می باشد.

شهرستان تکاب با داشتن شرايط اقليمي ييلاقي و آب و هواي معتدل کوهستان در فصول گرما با کوهستان هاي زيبا با آبشارها، باغهاي ميوه، چمن زار ها، چشمه هاي آبگرم آثار تاريخي بي نظير کلکسيوني از ديدني هاي طبيعي تاريخ است. مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان نيز مي تواند با روند روبه رشدي که در زمينه گردشگري به نمايش گذاشته مي تواند بيش تر از پيش در ديناميزم اقتصادي با رشد و شکوفايي صنعت گردشگري و توريسم منطقه ايفا نمايد که بديهي است آماده نمودن زير ساختهاي مناسب مي تواند عامل محرک مؤثري در افزايش سرعت اين پيشرفت داشته باشد.

مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان

تاريخچه : مجموعه آثار باستاني تخت سليمان با 12هكتار مساحت يكي از محوطه هاي تاريخي مهم كشورايران محسوب مي گردد . در اين منطقه نشانه ها و بقاياي استقرار از هزاره اول ق.م تا قرن 11 هجري قمري ملاحظه مي شود . اوج شكوه و آباداني تخت‌سليمان مربوط به دوره ساساني است كه ساختمان آتشكده آذرگشنسب در آنجا احداث و به عنوان مهمترين معبد مورد احترام ايرانيان زرتشتي در زمان ساسانيان نقش بسيار تعيين كننده اي در حيات سياسي ـ اجتماعي حكومت مذكور ايفا مي کرد و آتش جاويدان آن به مدت هفت قرن نماد اقتدار آئين زرتشت محسوب مي شد .

آتشكده ساساني آذرگشنسب كه محل آن از زمان حكومت ايلخانيان به بعد به ( تخت‌سليمان) موسوم مي گردد . وسيعترين تأسيسات مذهبي و اجتماعي دوره ساساني است كه تاكنون شناسايي و از زير خاك بيرون آورده شده است . بقاياي آثار معماري اين مجموعه متعلق به يكي از بزرگترين نمادهاي مذهبي ،‌ سياسي و فرهنگي اواخر دوره ساساني در قرن 6 ميلادي به شمار مي آيد . در وصف اهميت اين مجموعه بايستي يادآوري نمود ، همان نقشي كه تخت جمشيد در حكومت هخامنشي داشته ، تخت‌سليمان نيز براي ساسانيان از هر جهت به مثابه تخت‌جمشيد محسوب مي شده است .

بعد از زوال حكومت ساساني و پذيرش دين مبين اسلام توسط ايرانيان ، اين مجموعه عظيم كه در جنگهاي ايران و روم در زمان خسروپرويزدر سال 624 ميلادي به شدت آسيب ديده بود ، ديگر رمق تجديدحيات نيافت اما تا قرن 4 ه‍ .ق تعداد اندكي از معتقدان آئين باستاني ايران در اين محل اسكان داشته و آتشكده نيز در مقياس كوچكتري مورد استفاده بوده تااينكه‌ در زمان حكومت آباقاخان مغول با انجام تعميرات وسيع و چشمگير و احداث بناهاي جديدمجددا" از اين مكان مدتي به عنوان پايتخت باستاني و تفرجگاه استفاده مي شود . بعداً نيز محل مذكور توسط عامه مردم به صورت شهركي كم اهميت با مشاغل متنوع تا قرن 11 هجري قمري ادامه حيات مي دهد .

از اين تاريخ به بعد ،‌ محل متروك و به علت اعتقادات عامه مردم محل كه مكان فوق را منسوب به سليمان نبي(ع) مي دانند ،‌ از آن به خوبي حفاظت مي شود . در كتب مورخين و جغرافي نويسان قرون اوليه اسلامي و دوره هاي بعدي از اين مجموعه برخي اوقات تحت عناوين مختلف نام برده شده ، از اوايل قرن 19م به بعد نيز مستشرقين از تخت‌سليمان بازديد و نهايتاً از سال 1959 ميلادي (1337 شمسي) مجموعه توسط هيأت حفاري آلماني با نظارت كارشناسان ايراني به مدت 20 سال مورد كاوش علمي قرار گرفت.

بعد از انقلاب اسلامي ، با تعطيلي عمليات پژوهشي ، فقط حفاظتهاي ضروري حسب مورد در محل به عمل مي آمد تا اينكه به لحاظ اهميت تاريخي ـ فرهنگي بقاياي آثار مجموعه و خطراتي كه موجوديت آثار را تهديد مي نمود ، در سال1372شمسي اين مكان به عنوان يكي از 10 پروژه بزرگ تاريخي ـ فرهنگي كشور انتخاب و توسط سازمان ميراث فرهنگي عمليات و اماندهي (حفظ و احياء معرفي و پژوهش) بوسيله كارشناسان سازمان بطور جدي در آن آغاز گرديد و تاكنون هم ادامه دارد و اقدامات چشمگيري در ، خصوص پاكسازي مجموعه ، حفاظت ، تعيين حريم ، استحكام بخشي قسمتهاي در حال ريزش ، انجام پژوهشهاي باستان‌شناسي و كتابخانه اي ، مستندسازي معرفي ، چاپ و انتشار كتب ، بروشور ، كارت پستال ، ايجاد نمايشگاه و آزمايشگاه مناسب مرمت اموال و اشياء و مهمتر از همه جلب حمايت مسئولين و تجهيز نسبتاً خوب محوطه اقدامات چشمگيري براي ساماندهي محوطه مذكور انجام گرفته است . نهايتاً اين مجموعه در سال 1382 به عنوان چهارمين نگين ميراث فرهنگي کشور درفهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد.

زندان سليمان :

اين كوه ميان تهي در فاصله 3 كيلومتري غرب مجموعه باستاني تخت سليمان واقع شده است . ارتفاع اين كوه مخروطي شكل از سطح زمنيهاي مجاور بين 97 تا 107 متر مي باشد و برفراز آن دهانه گود عميقي در حدود 80 متر ديده مي شود كه قطر دهانه آن بطور تقريب 65 متر است در پيرامون طوقه اين مخروط , باياي معبدي مربوط به هزاره اول قبل از ميلاد باقيمانده كه مورد كاوش علمي باستان شناسي قرار گرفته است .

تخت بلقيس :

كوه بلقيس با قله دوقلوي نزديك به هم و 3200 متر ارتفاع در 5/7 كيلومتري شمال‌شرقي تخت‌سليمان واقع شده يكي ديگر از آثار تاريخي مهم درون حريم تخت سليمان است . برفراز بلندترين قسمت اين كوه بقاياي استحكاماتي مربوط به دوره ساساني وجود دارد كه به لحاظ موقعيت مكاني و زماني ارتباط آن با مجموعه آثار تخت‌سليمان پيوند معماري و تاريخي نزديكي دارد.

مقبره ايوب انصاري

بناي تاريخي و ثبت شده ي مقبره ايوب انصاري در بالاي کوه مرتفعي در روستاي دورباش حومه تکاب واقع و محل دفن يکي از زهّاد و عرفاي قرن هشتم هجري قمري است.

پل ساروق

قدمت: ايلخاني به بعد پل قديمي ساروق- حومه تکاب اين پل تاريخي که در قرون متمادي طريق ارتباطي بين تکاب و نواحي شمال غرب بوده به مرور ايام بخصوص بر اثر سيلابهاي تند صدمه ديده و فقط مقدار کمي از يک دهانه آن باقي مانده بود که با مساعدت وزارت راه و ترابري و اعتبارات سازمان متنوع در سالهاي 74 و 75 توسط ميراث فرهنگي استان ضمن احياء پي و پايه هاي از بين رفته نسبت به احياء سه، دهانه کامل آن اقدام گرديد. قلعه سردار افشار(حسينعلي خان افشار)

اين عمارت در زمان سلطنت ناصرالدين شاه قاجار توسط سردار(حسينعلي خان افشار) به سال 1281قمري احداث گرديده که بخش اوليه ساختمان با درب ورودي به حياط بزرگ مفرش شده از سنگهاي تراورتن راه دارد. ساختمان اربابي در دو بخش دو طبقه با ايوان و با ستونهاي مدور آجري جلب نظر مي نمايد و در وسط حياط يک حوض آب دايره اي شکل به عمق يک متر و به قطر حدوداً شش متر وجود دارد. مصالح بکار رفته در کار ساختماني بنا با آجرهاي چهارگوش و ملات گچ + آهک+خاک رس بوده که به طرز خيلي زيبا و چشمگير بکار رفته است . از داخل عمارت اوليه دو راه خروجي يکي به اندروني و ديگري به حياط خلوت وجود دارد که ساختمان اندروني حرمسرا يعني زيستگاه بانوان مشهور بوده که خود شامل دو طبقه و يک حياط بزرگ با حوض آب مستطيل شکل مي باشد و از حياط حرمسرا مي توان به عمارت اندروني که در دو طبقه بوده رسيد . در پشت حياط خلوت بخش قوشخانه مشاهده ميگردد که محل نگهداري کبوتران کوهي و اهلي که شامل 360 لانه کبوتر مي باشد.

چمن متحرک بدرلو (چملي گل)

چملي گل در 17 کيلومتري شمال شرقي شهرستان تکاب و در 3 کيلومتري شرق روستاي بدرلو از دهستان افشار بخش مرکزي واقع شده است. در داخل دره سرسبز و درختان چنار و بيد و نيزار و چمن درياچه اي به قطر تقريبي 80 متر و با جزيره اي شناور مملو از ني به قطر 60 متر وجود دارد که در اثر وزش باد به طرفين در حال حرکت مي باشد که به علت لجن زار بودن ونيزار فراوان اطراف درياچه، نزديک شدن به محدوده آن مشکل مي باشدو تنها از طرف مشرق درياچه يک راه باريک منتهي به محدوده و ساحل درياچه موجود هست جزيره متحرک با ساحل کناري درياچه حدوداً 1/5 متر و بعضي جاها حدوداً 7 الي 8 متر فاصله دارد .

آبشار و آبگرم قينرجه

در مسير جاده تکاب به تخت سليمان بعد از طي کردن حدوداً33 کيلومتر جاده آسفالته مسير انحرافي ديگري به طول 12 کيلومتر از سمت چپ روستاي احمدآباد وجود دارد. در طي اين مسير با گذشتن از روستاي چراغتپه سفلي و عليا به يک دره سرسبز با چشم اندازهاي زيباي طبيعي به همراه چشمه سارهاي پر از آب و سلسله کوههاي متصل به هم که خمد آبشار زيبا وآبگرمهاي جوشان از بطن زمين را در خود جاي داده مي رسيم که قينرجه نام دارد.

زندان برنجه

زندان برنجه در 28 کيلومتري شمال شرقي شهرستان تکاب در روستاي برنجه از دهستان چمن بخش تخت سليمان واقع شده است از نظر زمين شناسي پيدايش مشابهي مثل درياچه تخت و زندان سليمان را دارد و آن محل نيز از انباشته شدن رسوبات آهکي بوجودآمده است.

آبهاي گرم احمدآباد

در فاصله دو کيلومتري شمال غربي روستاي احمدآباد عليا و در پايين کوه زندان حفره هاي آبگرمي وجود دارد که به صورت فواره اي در اعماق زمين در مکانهاي مختلف بيرون آمده و بنا به روايت گذشتگان آبها خاصيت دارويي داشته و با دماي 40 درجه سانتي گراد در هر 4 فصل بعلت اقدامات و ايجاد تأسيسات مناسب گردشگري بهترين مکان براي استحمام در طبيعت براي بازديدکننگان مي باشد.

يخچال اوغول بيگ

در بالاي قلعه و عمارت اربابي و ضلع غربي روستا محلي در عمق 30متري بصورت گرده کنده که در حدود 40 پله از درب ورودي تا عمق يخچال فاصله دارد. اين محل که با آجرهاي چهارگوش با ملات (گچ + آهک + ماسه + خاک رس) بنا نموده و قسمت فوقاني آن به صورت گنبد مدور طاق زده اند يخچال نام دارد و در پشت اين يخچال يک استخر سنتي در ابعاد 20×10 متر وجود دارد که در فصل زمستان و زمان يخبندان با آب پر نموده و بعد از تبديل شدن به يخ آنها را با کلنگ و ديلم و با استفاده از نيروي انساني شکسته و از دريچه پشتي به درون يخچال مي انداختند اين يخها در فصل گرما براي مصرف اهالي روستاهاي همجوار به کار مي رفته و همچنين به علت نبودن امکانات برقي در جهت نگهداري مواد غذايي فاسد شدني اربابان مورد استفاده بوده و هم اکنون به صورت بنايي فاقد کاربرد رها شده است.

مسجد جامع روستاي اوغول بيگ

اين بنا به دستور يکي از اربابان محلي در سنه 1332 هـ.ق همزمان با احداث مسجد جامع شهرستان تکاب با بکارگيري آجرهاي چهارگوش و ملات گچ + آهک + ماسه + خاک رس (ساروج) ساخته شده که شامل درب ورودي چوبي با نماي طاق و دالاني به طول 3 متر، حياط مفرش شده از سنگهاي تراورتن با يک حوض مستطيل شکل با ابعاد 4×3 و چاه 8 متري که جهت وضو و شستن دست و صورت نمازگزاران تهيه شده مي باشد.

جلوي مسجد با يک ايوان آجرکاري شده و با چهار ستون آجري مرور جلب نظر مي نمايد و در داخل مسجد نيز دو شبستان و محل محراب و جايگاه منبر با سه گوشه زير معجر زنانه گنبد دوار و دايرهاي شکل و چندين گوشواره ظريف و گچ کاري شده وجود دارد که جلوه اي خاص به بنا مي دهد و در چهار طرف گنبد پنجره هاي کوچک و مستطيل شکل وجود دارد که روشنايي لازم را به داخل مسجد هدايت مي نمايد. پنجره هاي فوق از سنگهاي مرمر و کاملا" سفيد به جاي شيشه پوشيده شده بودند و براي عبور بانوان به معجرها از پلکان دالان ورودي استفاده مي گردد که اين بنا هم اکنون بعد از گذشت چندين سال از قدمت آن با همت اهالي مسلملن روستا بطور سالم باقي مانده و بعنوان پايگاه مردمي روستا مورد بهره برداري است.

مسجد جامع شهرستان تکاب

مسجد جامع شهر داراي بالکن ورودي با ستون هاي مدور اجري و سرستونهاي تخته سنگي که بخش تحتاني ديوارهاي بنا با قلوه سنگ و ملات آهک + ماسه + خاک رس کار شده است و بر روي بخش قلوه سنگي ديوارهاي آجري با آجرهاي چهارگوش با ملات آهک + ماسه + خاک رس کار شده و گنبد مرکزي با گوشواره هاي ظريف و رسم بندي منظمي با آجر چهارگوش و ملات گچ احداث گرديده و در چهارگوشه مسجد اطاقکهاي دو طبقه بمنظور تقليل مصالح در جرزهاي چهار گوشه احداث و اضلاع جنوبي و غربي مسجد واحدهاي تجاري بصورت دکاکين به شعاع يک صد متر با سردرهاي طاقي و پوشش چوبي ساخته شده اند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.