متصدی مطرح کرد؛

روزانه در بازارهای میوه و تره بار تهران 5.5 تن کیسه پلاستیکی مصرف می شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در بازارهای میوه و تره بار تهران روزانه 5.5 تن کیسه پلاستیکی مصرف می شود، گفت :این آمار در آینده برای ما بسیار مشکل ساز خواهد شد.

افزایش 2.5 برابری روزهای پاک و سالم نسبت به سال گذشته /سالانه 1میلیون تن کیسه پلاستیکی در کشور تولید می شودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری امروز (سه شنبه) که به مناسبت هفته جهانی محیط زیست در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت : امسال، نسبت به سال 94، شاهد افزایش 2.5 برابری روزهای پاک و سالم بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه در هر دقیقه برای هر نفر 150 کیسه پلاستیکی مصرف می شود، گفت: طول عمر هر کیسه پلاستیکی 12 دقیقه است و متاسفانه 50 درصد کیسه ها یکبار مصرف هستند.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان مصرف کیسه های پلاستیکی وجود ندارد، افزود : آماری مانند مصرف روزانه 500 تن کیسه پلاستیکی در شهر تهران و تولید سالانه یک میلیون تن از این نوع کیسه ها در کشور به ثبت رسیده است.
 
متصدی با اشاره به اینکه در بازارهای میوه و تره بار تهران روزانه 5.5 تن کیسه پلاستیکی مصرف می شود، تاکید کرد :این آمار اعداد بسیار بزرگی است که قاعدتا در آینده برای ما بسیار مشکل ساز خواهد شد.
 
وی ادامه داد :آلودگی آب و خاک، افزایش گاز گلخانه ای، پیدایش گرد و غبار، آلودگی دریا، مسدود کردن آبراهه ها، افزایش میزان زباله، افزایش بعد اقتصادی از جانب مردم و در نهایت مرگ و میر آبزیان و دیگر موجودات از مشکلات بزرگ استفاده از کیسه های پلاستیکی است.

رفع معضلات زیست محیطی درگرو مسئولیت های فردی، اجتماعی ودستگاهی است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حساسیت به موضوع محیط زیست باید افزایش یافته ومشارکت تمامی گروههای مردمی ارتقا یابد، گفت: در هفته جهانی محیط زیست که امسال با عنوان به سوی طبیعت برای زندگی، به استقبال آن خواهیم رفت نباید تنها به این هفته اختصاص یابد، بلکه رفع تمامی مسائل این حوزه در قالب مسئولیت های فردی، اجتماعی و دستگاهی وظیفه دارند تا درحفظ محیط زیست کوشا باشند.

وی ادامه داد: اگرسازمان محیط زیست به تنهایی رفع کننده مشکلات زیست محیطی باشد، علاوه بر اینکه این موضوع هزینه بر و زمان بر خواهدبود، راندمان کار کاهش یافته ومشکل برطرف نخواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر قدرت اجتماعی، فردی و سیستمی در مشکلات حادث شده روی کار بیایند تمامی مشکلات مرتفع خواهد شد و طبق استراتژی های دنبال شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست از دو سال گذشته بحث بهره گیری از ظرفیت های فردی و اجتماعی مطرح شده است و در تلا‌شیم تا از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کنیم.

متصدی تاکید کرد: هفته محیط زیست با سه مقوله استفاده از ظرفیت های فردی، اجتماعی و سیستمی آغاز شده و با کمک رسانه می تواند مشار‌کتهای بیشتری را از بین این سه گروه جذب کرده و فعالیت آنها را برای همیشه ادامه دار کند.

آلودگی هوا معضل بزرگی نیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا که روزی مسئولان آن را معضلی بزرگ معرفی می کردند یک مسئله کوچک قابل حل است و اصلا معضل محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: افزایش 2.5 برابری روزهای پاک و سالم نشان داده که سیستم و مردم می توانند معضل آلودگی هوا را به عنوان مسئله کوچک دیده و حل کنند.

پسماند استانهای شمالی به حذف پلاستیک

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروز در آستانه شرایطی قرار گرفته‌ایم که بسیج عمومی روزی را برای پاکسازی استانهای شمالی در نظر گرفته، گفت: در تلاشیم تا ازظرفیتهای اجتماعی وشورای شهر و روستا کمک بگیریم تا معضل پسماندهای استانهای شمالی را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از دستگاه های دولتی درجهت استفاده از تمام توان و ظرفیت خود برای حل پسماندهای استانهای شمالی اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: طوری برنامه ریزی کرده ایم که حتی توریستها در برنامه فعالیت پسماندها مشارکت کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در خصوص پلاستیک تنها کار ممنوعیت برای مصرف است و طبق جلساتی که با بسیاری از فروشگاه های کشور داشته‌ایم آنها داوطلبانه حذف کیسه پلاستیکی را از فروش خود اعلام کرده‌اند.

متصدی در خصوص برنامه سه ساله برطرف کردن معضل پسماندهای استانهای ساحلی گفت: با تشکیل جمع دانشگاهی برنامه سه ساله ای برای مدیریت پسماند استانهای ساحلی در نظر گرفته ایم که در سال اول اقدام داوطلبانه ،سال دوم مدیریت اقدامات داوطلبانه و اجباری و سال سوم ایجاد و تدوین الزاماتی برای تولید کننده و مصرف کننده در آن گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه حدود یک میلیون کیسه پلاستیکی در هر دقیقه در دنیا تولید می‌شود و با این روال هر نفر سالانه 150 کیسه مصرف می‌کند تصریح کرد: تنها یک درصد از کیسه های پلاستیکی جهان باز‌یافت میشوند که گا‌ها هزار سال برای تجزیه کیسه های پلاستیکی زمان لازم است.

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آمار رسمی در خصوص میزان مصرف شیشه های پلاستیکی در کشور وجود ندارد در خصوص آمار غیر رسمی آن اذعان داشت: روزانه 500 تن کیسه پلاستیکی در تهران مصرف میشود که برخی مواقع 13 تن نیز عنوان شده که در این بین ای آمار و ارقام در خصوص شهرهای ایران به بیش از 3000تن کیسه پلاستیکی اشاره شده که ارقام بسیار بالایی است.

متصدی با تاکید به اینکه قطع به یقین آمار تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی بیشتر از این مقدار است تاکید کرد: در کشورهای اروپایی، هند، اندونزی، آفریقا، بنگلادش، پاکستان و میا‌می مصرف کیسه های پلاستیکی ممنوع اعلام شده در حالیکه ما همچنان درحال مصرف آنها هستیم.

توقف شماره‌گذاری برخی خودروهای بنزینی و گازسوز

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: ازهفته گذشته شماره گذاری برخی خودروهای بنزینی و گازسوز در پارس خودرو، سایپا و ایران خودرو متوقف شده است.

متصدی توضیح داد: براساس قانون مقرر شده بود از اول فروردین ۹۵ تمام خودروهای گازسوز یک پله ارتقای استاندارد داشته باشند که برخی به علت اهمال در این کار هفته پیش یا اخطار گرفتند یا شماره گذاری آنها متوقف شده است.

به گفته وی سازمان حفاظت محیط زیست ماهانه خط تولید خودروها را کنترل می کند و اگر استاندارد تعریف شده را رعایت نکنند یا اخطار می گیرند و یا شماره گذاری آنها متوقف می شود که این روند شامل خودروهای گازسوز و بنزینی است.

وی در خصوص موتورسیکلت ها نیز توضیح داد: براساس مصوبه سال ۹۳ دولت قرار شد موتورسیکلت های کاربراتوری از رده خارج و موتورسیکلت های انژکتوری تولید شود که این اقدام در برخی استان ها آغاز شده است در تهران نیز شهرداری اقداماتی تشویقی برای این کار ارائه می دهد.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با تولید موتورسیکلت های کاربراتوری به علت تولید آلودگی بالا مخالف است و قرار است از اول مهرماه ۹۵ تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور ممنوع شود که البته قرار است تولیدکنندگان ۹۰ درصد این فرایند را تا شهریورماه انجام دهند.

متصدی اظهارکرد: برای رسیدن به این هدف تمام مجوزهایی که سال گذشته به تولیدکنندگان موتورسیکلت های کاربراتوری داده شد به شرط دریافت برنامه زمان بندی برای حذف این موتورسیکلت ها از عرصه تولید تا شهریورماه است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: براین اساس تولیدکنندگان موتورسیکلت های کاربراتوری برنامه تنظیم شده خود برای حذف این موتورها را اعلام کردند که براساس این برنامه ریزی تا شهریور ۹۵ حداکثر ۱۰ درصد تولید موتورسیکلت کاربراتوری انجام می شود.

وی تاکید کرد: تولید موتورسیکلت ها به طور مداوم کنترل می شود و اگر هر کدام از تولیدکنندگان طبق برنامه پیش نروند قطعا تولیدشان متوقف خواهد شد.

راه اندازی صندوق سبز تغییر اقلیم

متصدی به توافق نشست پاریس با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرد و گفت: براساس این سند ایران ۴ درصد غیرمشروط و ۸ درصد مشروط به رفع تحریم ها موظف است تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد.

وی افزود: براین اساس چند اقدام در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد که یکی از آن راه اندازی صندوق سبز تغییر اقلیم است که در این راستا مکاتبانی با برخی صنایع داشتیم تا بتوانند اقدامات خود را در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در پیش گیرند که در این میان صنایع فولاد اعلام آمادگی کرد و اکنون منتظر دریافت پیشنهادات آنها هستیم تا بتوانیم از طریق صندوق سبز تغییر اقلیم از آنها حمایت کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان این که صندوق ملی محیط زیست نیز در کنار صندوق سبز تغییر اقلیم قرار گرفته است گفت: با همکاری این دو صندوق درصدد اجرایی شدن سند اقتصاد کم کربن با موضوع تغییرات آب و هوایی در کشور هستیم که براین اساس سه کمیته تخصصی شامل کمیته کشوری تغییر اقلیم، کمیته تخصصی مذاکراتی و کمیته مربوط به هماهنگی های علمی در ذیل کمیته مقابل با آلودگی هوا ایجاد کردیم.

متصدی ادامه داد: این کمیته ها مباحث مربوط به اجرایی شدن اقتصاد کم کربن را پیگیری می کنند و تا کنون مکاتبات زیادی با سازمان های مرتبط داشته ایم.

وی گفت: همچنین در تلاشیم تا به زودی بتوانیم سیستم پایش کشور را در خصوص کاهش و تولید گازهای گلخانه ای داشته باشیم که اجرای تمام این مباحث مستلزم همکاری تمام دستگاه ها با یکدیگر است و تاکید می شود تمام دستگاه ها در مباحث کاری خود این موضوع را مدنظر قرار دهند.

ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهر ماهمتصدی در مورد حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری اظهار کرد: جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی در اصفهان شروع شده است. شهرداری تهران نیز اقداماتی در این زمینه انجام داده و تسهیلاتی را برای جایگزینی موتورسیکلت‌ها ارائه می‌دهد. سازمان محیط زیست با تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری مخالفت دارد که مصوبه آن در تاریخ 94.7.1 از کمیته ملی کاهش آلودگی گرفته شد.

وی افزود: بنابراین با همکاری وزارت صنعت تا تاریخ 95.7.1 تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع می‌شود. برای اجرایی شدن این طرح از موتورسیکلت‌سازان درخواست ارائه برنامه زمانی حذف موتورسیکلت‌ها را داده‌ایم و کلیه موتورسیکلت‌سازان برنامه حذف خود را اعلام کرده‌اند. در صورتی که هر یک از موتورسیکلت‌سازان طبق برنامه اعلامی خود حرکت نکنند، جلوی تولید آنها گرفته می‌شود.

پیگیری سند اقتصاد کم‌کربن

وی با اشاره به سند اقتصاد کم کربن افزود: با توجه به تغییر اقلیم کشور، کمیته تخصصی در زمینه تغییر اقلیم با عنوان کمیته کشوری تغییر اقلیم، کمیته مذاکرات مربوط به تغییر اقلیم و کمیته مربوط به هماهنگی‌های علمی در ارتباط با تغییر اقلیم ایجاد کرده‌ایم. این کمیته‌ها اجرایی شدن اقتصاد کم‌کربن را پیگیری می‌کنند که به دنبال آن به کاهش فشار گازهای گلخانه‌ای دست خواهیم یافت.

متصدی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دیگری که به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای صورت می‌گیرد، گفت: با کشور ژاپن به منظور راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ، پایش و گزارش‌دهی گازهای گلخانه‌ای داشته‌ایم که امسال اجرایی خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پسماندهای الکترونیکی با اشاره به اینکه دفاع پسماندهای الکترونیکی در دنیا بحث جدیدی است و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده، گفت: سازمان محیط زیست در سال‌های گذشته کمتر فرصت توجه به این موضوع را یافته است، اما طی یکی دو سال گذشته علاوه بر پسماندهای عادی به پسماندهای ویژه مثل پسماند بیمارستانی و صنعتی توجه داشته و فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام داده‌اند. به منظور مدیریت پسماندهای ویژه در 19 استان پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است و سعی داریم آنها را عملیاتی کنیم. سه مرکز برای مدیریت پسماند ویژه در استان‌های قزوین اصفهان و مرکزی مستقر است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در مورد سن فرسودگی خودروها مصوبه دولتی وجود دارد، گفت: در دنیا عمر خودروهای شخصی حدود 10 سال است، ولی این مساله در کشور ما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی موجود متفاوت است. در کشور ما عمر خودروهای شخصی 15 تا 20 سال است، اما این به این معنا نیست که این عدد می‌تواند ثابت بماند بلکه با بهبود یافتن شرایط اقتصادی می‌توان عمر خودروها را کاهش داد.

حل معضل گرد و غبار نیازمند زمان است

متصدی در ادامه در مورد بحث گردوغبار با تاکید بر اینکه این معضل قابل کنترل است، اظهار کرد: برای حل مشکل گرد و غبار احتیاج به زمان داریم. نقاط حساس شناسایی شده و در بسیاری از استان‌ها برنامه عمل مقابله با گردوغبار تدوین شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش گرد و غبار به استان خوزستان اختصاص یافته است، گفت: بیشترین پایش سازمان محیط زیست نیز در زمینه گرد و غبار در این استان صورت می‌گیرد. سال گذشته مالچ‌پاشی 10 هزار هکتار در استان خوزستان شده و سعی داریم اواخر بهمن و اسفند امسال تعداد بسیاری نهال در این منطقه بکاریم.

معادن شن و ماسه تهران تعطیل شوند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تعطیلی برخی معادن شن و ماسه تهران اظهارکرد: در ارتباط با هوای تهران مجموعه مسائلی دنبال می‌شود و اولویت‌بندی‌هایی نیز وجود دارد. در روزهای اوج آلودگی هوا در استان تهران معادن شن و ماسه تعطیل شد. در حال حاضر نیز مکاتباتی بین اداره حفاظت محیط زیست استان تهران و شورای شهر در این زمینه صورت گرفته است که امیدواریم منجر به تعطیلی معادن آلاینده شود. شورای شهر تهران به مسئله معادن ورود کرده که جزو اختیارات آنها هم است. سازمان هم از این اقدامات حمایت می‌کند.

متصدی با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به معادن از معضلات عمده کشور محسوب می‌شود، گفت: اصلاح قانون معدن در مجلس گذشته مشکلاتی را برای نظارت معادن ایجاد و کنترل و مدیریت آنها را محدود کرد. ضوابطی پیش‌بینی شده که در صورت تصویب به مدیریت معادن کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه رعایت اصول زیست‌محیطی در معادن مطلوب نیست، اظهار کرد: برخی معادن ارزیابی زیست‌محیطی دارند، ولی به دلیل اصلاحات قانون معادن در مجلس قبلی حقوق زیست‌محیطی به منظور کنترل و نظارت بر عملکرد معادن از بین رفت و منجر به ایجاد مشکلات زیست محیطی در معادن شد. بحث پرداخت خسارت از سوی معادن به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نیز یکی از مشکلات این حوزه محسوب می‌شود. بنابراین باید مجلس جدید کمک کند تا قانون معدن اصلاح شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار