مهمان‌پرست در برنامه کنکاش جام جم :

ملت ایران تحريم ها را به فرصت تبديل مي كند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:اعمال تحريم ها از سوي غرب اگرچه يك چالش و تهديد براي جمهوري اسلامي ايران است اما ملت ايران اين تحريم ها را به فرصت تبديل خواهد كرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در برنامه کنکاش شبکه جام جم با بيان اينكه شکست سیاست خارجی آمریکا و کشورهای غربی  به دلیل فشارهایی است که به ايران وارد مي كنند، گفت:غربي ها تحلیل می‌کنند که مقاومت ملت ما در طول 3۲ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی در مقابل همه دشمنی‌ها و فتنه‌ها و رشد قابل توجه در کنار این همه تحریم و انزوای سیاسی و تهمتی که به مردم ما زده می‌شود باعث شده شجاعتی در بین کشورهای منطقه به وجود بیاید و آنها از ملت ما الگو بگیرند.

وی با اشاره به تشدید تحریم‌ها علیه ملت ايران با بیان اینکه این فشار روانی و افزایش توطئه‌ها علیه کشورمان به تدریج از یک سال پیش روند صعودی داشته است، تصريح كرد: دلیل آن را باید در دو جهت بررسی کرد یکی از از دلایل آن به تحولاتی برمی‌گردد که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق افتاد و موج بیداری اسلامی به سمتی حرکت کرد که کشورهایی که سالیان سال با وجود دیکتاتورهایی، وابستگی به غرب و آمریکا را دنبال می‌کردند از کار برکنار شدند یا حرکت مردم در آن سمت ادامه دارد.

مهمان‌پرست افزود: معنای این حرکت آن بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی بزرگترین متحدان خود را از دست می‌دهند و معادلات منطقه در حال بر هم خوردن است و این نشانگر اين است که سیاست خارجی آمریکا و برخی از کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی در منطقه با شکست روبه رو شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: آمریکایی‌ها برای اینکه در رقابت بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها پیروز شوند سعی کردند یک دشمن فرضی از ایران درست کرده و سناریوهایی را طراحی و اعلام کنند که ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در دنیا است تا پوششی باشد و بتوانند در این پروژه ایران هراسی، سیاست خارجی و شکست‌های خودشان را پنهان کنند.

وي با اشاره به  عدم تأثیرگذار بودن تحریم‌ها از جمله تحریم نفتی ایران، اظهار داشت: یکی از اهداف تحریم‌ها و فشارهای مختلفی که به بهانه فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز كشورمان ، حقوق بشر و ارتباط دادن موضوعات ساختگی تروریستی به ایران، تبدیل به قطعنامه می‌شود و این قطعنامه‌ها به صورت مصوبه شورای امنیت و یا یکجانبه به فشارهای اقتصادی تبدیل می‌شود، این است که تلاش می‌کنند در مردم ما نگرانی ایجاد کنند.

مهمانپرست افزود: البته حاضر نیستیم به خاطر تحریم از حقوق خودمان دست برداریم و تلاش می‌کنیم این تحریم‌ها را که می‌تواند یک چالش و تهدید برای کشور باشد به فرصت تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه رشد مصرف انرژی در دنیا رو به افزایش است و کشور ها برای اینکه رشد خود را تضمین کنند، به دنبال دست یابی به انرژی به صورت بلند مدت و پایدار هستند، ادامه داد: غرب در تحلیل های خود عنوان مي كند اگر بتوانیم 6 ماه دولت ایران را از دستیابی به درآمد نفتی دور کنیم ،آن وقت نظام ساقط می شود و می توانیم با نظام جدیدی که روی کار می آید مبادلات خود را آغاز کنیم.

مهمانپرست با اشاره به تحلیل مراکز پژوهشی غربی در خصوص تبعات تحریم ایران، گفت: آنها می گویند اگر ما ذخایرمان را آزاد کنیم، بین 50 تا 55 روز می توانیم انرژی را تهیه کنیم که این حدود 2 ماه است. در این صورت اگر تنشی که با ایران به وجود بیاورند 6 ماه طول کشید چه می کنند. اگر دو سال طول کشید، چه می کنند؟

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به بحث های کشور های اروپایی در مورد تحریم ایران گفت: به این راحتی امکان تحریم نفت و گاز ایران وجود ندارد و کشور های وارد کننده نفت وگاز ایران دچار مشکل می شوند و همین الان کشور های غربی در بحث های خود درخصوص تحریم های ایران اعلام می کنند برای این کار نیاز به فرصت و زمان دارند. ضمن اینکه تحریم نفت ایران، قیمت آن را در بازار افزایش می دهد و آن صورت ما نفت کمتر صادرات می کنیم ولی همان درآمد را داریم.

وي در مورد مذاکرات ایران و 1+5 ، اظهار داشت: رویکرد جدید ايران ادامه همان رویکرد قبلي است و جمهوري اسلامي ايران یک منطق دارد و معتقد است كه رایزنی و مشورت  با ديگر کشور ها حتما مفید خواهد بود.

مهمانپرست با بیان اینکه رویکرد در این گونه مذاکرات باید با همکاری بین کشور ها صورت بگيرد، افزود:کشور ها وقتی دور هم جمع می شوند، باید مشکلی از مشکلات دنیا را کم کنند؛ نه اینکه قرار باشد به خاطر مقابله دور هم جمع شوند و نیت و انگیزه از همان ابتدا این باشد که اصلا مذاکره نتیجه نخواهد داشت ، بنابراین ايران از ابتدا برای مذاکرات اعلام آمادگي كرده است ولی در این مذاکرات باید مسائل مورد علاقه دو طرف مطرح شود. /پ2

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار