سه ونیم تُن آثار باستانی افغانستان دوباره بازگردانده شده

ارینا بوکووا که به افغانستان سفر کرده بود گفته است که به دلیل نبود دفتر ثبت و شناسایی آثار و مکان‌های باستانی در افغانستان، قاچاقچیان به راحتی می‌توانند آنرا به خارج از کشور منتقل کنند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، ارینا بوکووا که به افغانستان سفر کرده بود گفته است که به دلیل نبود دفتر ثبت و شناسایی آثار و مکان‌های باستانی در افغانستان، قاچاقچیان به راحتی می‌توانند آنرا به خارج از کشور منتقل کنند.

او گفت: "یکی از بزرگترین چالش‌ها در افغانستان از نگاه باستان شناسی، این است که این کشور غنی است؛ اما هیچ دفتری برای ثبت و شناسایی آثار باستانی وجود ندارد. به همین دلیل آثار باستانی به گونه آزاد، پخش و قاچاق می‌شود و ما نمی‌دانیم چگونه و از کجا قاچاق می‌شود.”

غزنی، بامیان، هرات، بلخ و کابل از ولایاتی است که بیشترین آثار تاریخی و آبدات را در خود جای داده است.

با وجودی که وزارت اطلاعات و فرهنگ در جریان چند سال گذشته تلاش کرده تا این آثار را ثبت کند و شماری از آنان به موزیم‌ها منتقل شوند؛ اما این کار خیلی نتیجه نداده است.

شماری از باشنده‌گان ولایاتی که بیشتر آبدات تاریخی دارند پیوسته تاکید کرده اند که قاچاقچیان از فروش آثار باستانی برای خود منبع درآمد ترتیب داده اند.

با این حال رییس عمومی یونسکو ساخت مکتب از سوی داعش در ننگرهار را نگران‌کننده دانسته است.

او تاکید کرده که برای پایان دادن به جنگ، رسیدن به صلح و جلوگیری از رشد هراس‌افگنان، آموزش بهترین راه است.

وظیفه‌ی اصلی سازمان یونسکو، رشد توانایی‌های کودکان و حفاظت از آثار باستانی در سراسر دنیا دانسته شده است.

بوکووا گفت: "هر آن‌چیزی که با هراس‌افگنی و افراط‌گرایی ارتباط داشته باشد برای ما نگران کننده است، ایجاد مکتبی که داعش در ننگرهار ایجاد کرده نیز نگران کننده است و ما نمی‌دانیم آنان چه چیزی را آموزش می‌دهند. اما در مجموع، آموزش، کلیدی‌ترین گزینه برای جلوگیری از رشد افراطیت و هراس‌افگنی است.”

شاید نظر به همین نقش مهم آموزش و فرهنگ‌سازی است که به گفته بانو بوکووا، یونسکو روی مساله آموزش در افغانستان به گونه قوی تاکید دارد.

او گفته که یونسکو حاضر است تا برای بالا بردن کیفیت آموزش، حکومت را بیشتر کمک کند.

دو روز پیش بانو بوکووا با اکلیل حکیمی، وزیر مالیه‌ی کشور توافق‌نامه‌ی ایجاد صندوق وجهی یونسکو برای افغانستان را امضا کرد.

رییس جمهور غنی اعلام کرد که برای افتتاح این صندوق، سهم افغانستان ۷۵۰ هزار دالر است و انتظار دارد که دیگر نهادها با پشتیبانی از آن، برای پیشرفت آموزش و پرورش و نگهداری آبدات تاریخی افغانستان همکاری کنند.

بنا به نوشته رشد؛ او گفت که دولت تصمیم دارد بخش بزرگی از این پول را برای تحصیلات، ساخت مساجد تاریخی و بزرگ در شهرها و تربیت کودکان افغانستان به مصرف برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.