در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اختصاص 417 هزار میلیارد تسهیلات برای تمام بخش های اقتصادی کشور

تولید و نظام بانکی امشب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور معاون اقتصادی بانک مرکزی، رئیس اتاق بازگانی اصفهان و یک عضو اتاق ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امروزه تولید با سخت ترین شرایط ادامه حیات می دهد/ 417 هزار میلیارد تسهیلات برای تمام بخش های اقتصادی کشور اختصاص یافتبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آل اسحاق عضو اتاق ایران، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی و سهل آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان امشب 4 خرداد در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی تولید و نظام بانکی پرداخت.  
 
آل اسحاق در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه علت رکود اقتصادی در کشور چیست گفت: زمانی که به شهرک های صنعتی ورود پیدا می کنیم متوجه می شویم بالای 50، 60 درصد آنها تعطیل شده اند و این امر قابل انکار نیست. 

**بخش تولید با سخت ترین شرایط ادامه حیات می دهد 

وی مشکل اصلی رکود را در عواملی هم چون نقدینگی سرمایه در گردش، عدم پرداخت بدهی و هزینه های گران مالی دانست و عنوان کرد: امروزه بخش تولید با سخت ترین شرایط ادامه حیات می دهد. 

عضو اتاق ایران با اشاره به اینکه سود بین بانکی از 29 درصد به 18 درصد رسیده است اظهار داشت: سود تولید کننده 8 درصد و سود بین بانک ها نیز 18 درصد است و این امر نشان دهنده عدم تعادل در سیستم بانکی است. 

**900 هزار میلیارد تومان امکانات دست شبکه بانکی است 

آل اسحاق با اشاره به نقدینگی نظام بانکی گفت: 900 هزار میلیارد تومان امکانات دست شبکه بانکی است که به صورت روز شمار سود از شبکه بانکی دریافت می کنند. 

در ادامه قربانی با اشاره به رکود مستمر در سال های 91 و 92 گفت: هدف گذاری سهم سرمایه در گردش 60 درصد بود که توانستیم به آن دست یابیم. 

**417 هزار میلیارد تسهیلات برای تمام بخش های اقتصادی کشور اختصاص یافته است 

وی با بیان اینکه در سال 92 با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شدیم اظهار داشت: 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای کل بخش های اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است که سهم بخش صنعت و معدن از این تسهیلات 30 درصد است. 

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته درآمدهای ارزی کشور کاهش یافت گفت: شاهد افت واردات کالا در کشور بودیم. 

قربانی با بیان اینکه در کشورمان تامین مالی سه جز دارد افزود: در سال های گذشته 90 درصد تامین مالی مربوط به نظام بانکی، 8 درصد بازار سرمایه و 2 درصد مرتبط با سرمایه گذاری خارجی می شود. 

در ادامه برنامه آل اسحاق دربخش دیگری از اظهاراتش به گفته های دکتر کمیجانی اشاره کرد و گفت: امروز دکتر کمیجانی اعلام کرد که حدود 42 درصد از توان بانکی از تسهیلات دهی خارج شده که براین اساس 33 درصد از دارایی های بانکی تبدیل به دارایی های ثابت شده و 15 درصد از این تسهیلات هم به واحدهایی داده شده که زیر نظر نظام بانکی هستند و آنچه که برای نظام بانکی مانده 52 درصد است و دعوا نیز بر سر 52 درصد است که به چه کسی پرداخت شده است.  

**بخش عمده تسهیلات به واحدهای دولتی و شبه دولتی واگذار شده است 

وی اضافه کرد: اگر ترکیب واگذاری تسهیلات مورد توجه واقع شود ملاحظه خواهیم کرد که بالای 80 درصد از این تسهیلات به واحدهای بزرگ دولتی و شبه دولتی رفته و مابقی آن نیز به کل بخش تولید برگشته است. 

عضو اتاق ایران هم چنین بیان داشت: در شرایطی است که نظام تولیدی و بخش اقتصادی ما کلی طلب کار است و درست است که نظام بانکی ما دچار مشکلات خود است اما بخش تولید نیز محصولی که تولید کرده به یک نظام دولتی داده که پولش برنگشته و از طرفی نیز بانک ها به صورت روزشمار از وام گیرنده سود دریافت می کنند. 

قربانی در پاسخ به اظهارات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: این که عنوان می شود بخش عمده ای از تسهیلات به سمت شرکت های بزرگ می رود نقصی در نظام مالی ماست بانک مرکزی هم همواره عنوان کرده شرکت های بزرگ باید به سمت بازار سرمایه بروند. 

سهل آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در خصوص بحث بنگاهداری بانک ها عنوان کرد: زمانی که یک بانک با سرمایه 200 هزار میلیارد تومان ثبت می شود اما تنها یکی از سهامداران 1200 میلیارد تومان آن هم بدون هیچ سندی تسهیلات دریافت می کند پول ها متعلق به چه کسی است؟  

**بانک تنها یک واسط مالی است 

وی با طرح این سوال که صد هزار میلیارد تومان طلبی که اکنون بانک ها دارند چند درصدش متعلق به بنگاه های کوچک و متوسط است گفت: آیا 90 درصد تسهیلات به بخش های غیرمولد نرفته است، درست است که بانک پولش را می خواهد اما شرایط تسهیلات برای تولید کننده مهیا شده است یا خیر؟ در حالی که بازار خراب است و مشکلات فراوانی در حوزه تولید وجود دارد. 

قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک تنها یک واسط مالی است و سپرده ها را از مردم جمع آوری می کند و تسهیلات پرداخت می کند به توزیع تسهیلات اشاره کرد و یادآور شد: بخش کشاورزی متناسب با سهمش از تولید ناخالص ملی تسهیلات دریافت کرده بخش مسکن هم همین طور و بخش صنعت نیز که سهمش 17 درصد است 30 درصددریافت کرده و بخش بازرگانی نیز که سهمش از GDP 62 درصد است 52 درصد سهمش را دریافت کرده است. 

وی اضافه کرد: سعی نظام بانکی این بوده که تسهیلات را به سمت صنعت ببرد ولی باید عنایت داشت آنچه که تولید بنگاه ها را رقم می زند تنها بحث سرمایه نیست بلکه بحث تکنولوژی، نیروی کار و بازاریابی نیز موارد دیگری است که باید به ان توجه داشت. 

**نظام بانکی درصدد است که به بنگاه های مفید و مولد کمک کند 

وی هم چنین تصریح کرد: خیلی از بنگاه های ما طی سال های گذشته ناکارآمد بودند که به غلط به آنها تسهیلات پرداخت می شد ولی در حال حاضر نظام بانکی درصدد است که به بنگاه های مفید و مولد کمک کند و در سال گذشته بانک مرکزی 5 درصد واحد از نقدینگی را به خاطر کمک به بخش تولید منبع تزریق کرده است.  

آل اسحاق نیز در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه توزیع تسهیلات به گونه ای نبوده که مشکلات کشور را حل کند اظهار داشت: کشور ما بانک محور است و 70 درصد از فعالیت های اقتصادی به نظام بانکی وصل است. 

وی هم چنین عنوان داشت: یکی از مشکلات نظام بانکی عدم پرداخت دیون معوقه است. 

قربانی نیز در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: از اول اردیبهشت سال جاری بانک مرکزی بخش نامه ای به بانک ها داده است که براساس آن به بنگاه های کوچک و متوسطی که بازار محصول مناسب دارند سرمایه در گردش داده شود. 
 
سهل آبادی نیز درباره اینکه با توجه به گران بودن نرخ تسهیلات آیا تولید ما می تواند رقابت پذیر باشد گفت: در در اصفهان سال گذشته 45 هزار اشتغال از دست رفته که این عدد بسیار سنگین است.  
 
وی اضافه کرد: وقتی امروز یک سرمایه در گردش جهت تولید به دست تولید کننده نمی رسد مشکلی است که تولید کنندگان با آن روبه رو هستند ضمن این که نرخ سود بسیار بالاست و تولید کنندگان ما نیز قادر به رقابت با بازارهای دنیا نیستند. 

آل اسحاق در بخش پایانی اظهارات خود با بیان اینکه نظام بانکی در چالش مشکلات فراوان است اعلام کرد: یک جریانی در کشور در رده های مختلف در سازمان ها و نهادهای حکومتی و غیرحکومتی وجود دارد که منافعشان در این است که وضعیت موجود ادامه پیدا کند که به آنها ذی نفعان بازدارنده می گوییم و این افراد کسانی هستند که میلیارد میلیارد تسهیلات دریافت می کنند.  

انتهای پیام/ 

برچسب ها: گفت و گو ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار