پلاتس: افزایش تردیدها درباره اهداف گازی بلندپروازانه ایران

ایران در نظر دارد تا سال 2020 به یک صادرکننده عمده گاز در جهان تبدیل شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت تحلیلی پلاتس در مطلبی نوشت: ایران با رهایی از بند تحریمها در بخش انرژی در تلاش است به سرعت سطح تولید و ظرفیت صادرات گاز طبیعی خود را افزایش دهد. این کشور در میان‌مدت اهداف بلندپروازانه‌ای را در تولید و صادرات گاز برای خود در نظر گرفته است که در صورت برآورده شدن، بدون تردید بازار جهانی گاز را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

با این حال، تحلیلگران و ناظران بین‌المللی با توجه به دشواری تامین منابع مالی لازم برای اجرای پروژه‌ها و وجود رقابت شدید در بازار جهانی گاز، توانایی ایران برای تحقق اهداف گازی خود را مورد تردید قرار داده‌اند. 

یک مقام عالیرتبه شرکت ملی گاز ایران اوایل ماه جاری میلادی از عزم ایران برای افزایش صادرات گازی خود به حدود 350 میلیون متر مکعب در روز خبر داد و از برخی کشورهای اروپایی به عنوان خریداران آینده گاز ایران نام برد. 

صادرات روزانه 350 میلیون متر مکعب گاز که معادل 128 میلیارد متر مکعب در سال است، فراتر از حجم صادرات گازی همسایه جنوبی ایران یعنی قطر است و در صورت تحقق، ایران را پس از روسیه که اکنون حدود 180 میلیارد متر مکعب گاز در سال صادر می‌کند، به دومین صادرکننده گاز طبیعی در جهان تبدیل خواهد کرد. 

در حال حاضر بخش اعظمی از گاز تولیدی ایران در داخل کشور مصرف می‌شود و این کشور سالانه تنها حدود 10 میلیارد متر مکعب از گاز تولیدی خود را به ترکیه و آذربایجان صادر می‌کند. اما شاید این رویه در آینده نزدیک تغییر کند.

طبق جدیدترین برنامه توسعه ایران، این کشور قصد دارد تا سال 2020 تولید گاز طبیعی خود را به 360 میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد که با تلاشهایی که در جهت محدود کردن مصرف داخلی در جریان است، می‌تواند حجم زیادی از گاز را برای صادرات در اختیار این کشور قرار دهد. 

ایران در حال حاضر قراردادهایی را برای صادرات گاز به برخی از همسایگان خود شامل عراق، عمان و پاکستان امضا کرده و با کشورهای دیگر منطقه مانند افغانستان و کویت نیز برای صادرات گاز وارد مذاکره شده است. ایران حتی صادرات گاز به هند و چین را نیز جزو اهداف بلندپروازانه خود قرار داده است. 

با این حال، تحلیلگران تردید دارند ایران بتواند به یک صادرکننده عمده گاز بویژه به اروپا تبدیل شود. «جاناتان استرن» - تحلیلگر ارشد گازی «موسسه مطالعات انرژی آکسفورد» معتقد است ایران دستکم تا 10 سال آینده نمی‌تواند گاز خود را به اروپا صادر کند. به گفته وی، ایران در درجه نخست باید مازاد بر مصرف داخلی خود به تولید گاز بپردازد، در درجه دوم باید واقعیت بهای پایین گاز در بازار پررقابت اروپا را بپذیرد و در درجه سوم، مشتریانی را برای خرید گاز خود پیدا کند. بنابراین انتظار می‌رود که این کشور همچنان تا 10 سال آینده تنها به صادرات گاز خود به بازار آسیا و به کشورهایی مانند پاکستان، عراق و عمان که با آنها قرارداد صادرات گاز امضا کرده است، بپردازد.

برخی دیگر از تحلیلگران بین المللی نیز معتقدند تلاش ایران برای تحقق رویاهای گازی خود ممکن است قطر را به استخراج گاز بیشتری از منابع گازی مشترک خود با ایران ترغیب کند و با توجه به اینکه این کشور در مقایسه با ایران با مشکلات کمتری در جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌های گازی خود روبروست، با استخراج گاز بیشتر از میادین گازی مشترک با ایران می‌تواند تحقق اهداف گازی ایران را با مشکل مواجه کند.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار