جنایات ترکیه صدای سازمان ملل را هم درآورد

کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد طیف وسیعی از موارد نقض حقوق‌بشر در ترکیه را تقبیح کرد.

جنایات ترکیه صدای سازمان ملل را هم درآورد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر توسط ارتش ترکیه از جمله تیراندازی به شهروندان غیرمسلح و بی تفاوتی به سوزاندن بیش از 100 نفر در مناطق کردنشین را تقبیح کرد.

زید رعد الحسین، روز سه شنبه در بیانیه ای با استناد به اطلاعاتی که از «منابع معتبر» به دست آمده است همچنین از اقدامات ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه در طول دوران حکومت نظامی در منطقه کردنشین جنوب شرق این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد.

در پی بالا گرفتن ناآرامی ها در مناطق کردنشین ترکیه، مقامات این کشور از اواسط ماه دسامبر تا اوایل ماه مارس گذشته در شهر «جیزره» و دیگر شهرهای جنوب شرق ترکیه حکومت نظامی اعلام کرده بودند.

رعد الحسین در این بیانیه افزود: «تصویری که در حال ظهور است، اگر چه هنوز هم ناقص است، (اما) بسیار هشدار دهنده است.»

دولت ترکیه هدف از حکومت نظامی در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور را تلاش برای ریشه کن کردن فعالان حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) اعلام کرده بودند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: «من خشونت و دیگر اقدامات غیرقانونی انجام شده توسط گروه‌هایی از جوانان و سایر عوامل غیر دولتی که گفته شده وابسته به پ. ک. ک بوده اند را در جیزره و مناطق دیگر به شدت محکوم می‌کنم و به خاطر از دست رفتن زندگی در نتیجه اقدامات تروریستی در هر کجا که رخ داده است متاسفم.»

وی در عین حال افزود: «اما ضروری است که مقامات به حقوق بشر در هر زمانی در حین انجام عملیات امنیتی و یا مبارزه با تروریسم احترام بگذارند و ​​قانون بین المللی در منع شکنجه، قتل‌های فراقضایی، استفاده نامتناسب از نیروی کشنده و بازداشت‌های خودسرانه رعایت شود.»

رعد الحسین گفت که وی گزارش‌هایی از شهروندان غیر مسلح از جمله زنان و کودکان که عمدا توسط تک تیر اندازها و یا با شلیک تانک‌ها و دیگر ادوات نظامی به گلوله بسته شده اند دریافت کرده است.

در این بیانیه آمده است: «به نظر می رسد تخریب اموال و زیرساخت عمومی اصلی و همچنین بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه و دیگر اَشکال بدرفتاری» صورت گرفته و حکومت نظامی، جنگ، کشتار و دستگیری در سراسر جنوب شرق ترکیه باعث آوارگی عده بسیاری شده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «گزارش‌ها به نقل از شاهدان و بستگان در جیزره نشان می‌دهد که بیش از 100 نفر که در سه زیرزمین جداگانه تحت محاصره نیروهای امنیتی پناه گرفته بودند، زنده سوزانده شده اند.»

این مقام عالی سازمان ملل خواستار انجام یک تحقیق کامل در این زمینه شد و گفت به نظر نمی رسد دولت ترکیه تاکنون انجام تحقیق را پیگیری کرده باشدو آنکارا همچنین با دسترسی فرستادگان کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به مناطق آسیب دیده موافقت نکرده است.

رعد الحسین افزود اطلاعات زیادی از بسیاری شهرهای دیگر در منطقه به دلیل حضور سنگین نیروهای امنیتی و غیر قابل دسترس بودن به دست نیامده و این فقدان اطلاعات، بسیار نگران کننده است.

وی خواستار دسترسی کارکنان سازمان ملل، ناظران، بازرسان و روزنامه نگاران به این مناطق شد و تاکید کرد عدم انتشار اطلاعات گمانه زنی‌ها مبنی بر تداوم این اقدامات را افزایش داده است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
مرگ بر ترکیه فاشیستی
آخرین اخبار