جهانگیری:

برنامه ششم باید در مجلس دهم بررسی شود/ بازگشت به قانون و مبارزه با فساد پیام انتخابات مجلس است

معاون اول رئیس جمهور گفت: ما با این روش که برنامه ششم با تعجیل در مجلس نهم بررسی شود، موافق نیستیم.

برنامه ششم باید در مجلس دهم بررسی شود/ بازگشت به قانون و مبارزه با فساد پیام انتخابات مجلس است
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در همایش فرایند قانونگذاری،الزامات و راهکارها که امروز با حضور منتخبین مجلس دهم در محل مجلس قدیم شورای اسلامی برگزار شد گفت: خداوند را سپاسگزاریم که به دولت تدبیر و امید این توفیق را داد تا انتخابات مجلس را به صورت صحیح برگزار کند و همه باید قدردان ملت هوشمند خود باشیم که به درخواست رهبر انقلاب پاسخ داده و حماسه ملی و مشارکت بالایی را در دور اول و دور دوم انتخابات به ثبت رساندند.

وی با بیان اینکه انتخابات مجلس به خوبی نشان داد که بازهم مردم بر سرنوشت خود حاکم‌اند، بیان داشت: مردم به خوبی نشان دادند که در هر شرایطی از انتخابات به خوبی استفاده می‌کنند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به وظایف دولت در قبال اجرای انتخابات افزود: دولت وظیفه داشت تا زمینه حضور مردم در انتخابات را فراهم کند و نتیجه این انتخابات را با امانتداری به جامعه تقدیم کند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: از این پس دولت و مجلس بعنوان دو قوه مستقل و دو بازوی توانای نظام طبق دو انتخابات سال 92 و 94 وظایف سنگینی برعهده دارند.

وی با اشاره به پیام‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به نظر می‌رسد پیام انتخابات مجلس اعتدال، عقلانیت، پیشرفت، بازگشت به قانون، مبارزه با مفاسد و ارتقای سطح زندگی و معیشت مردم بود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به شرایط سخت دولت در ابتدای حرکتش از سال 92، بیان داشت: دولت یازدهم از ابتدای حرکت خود با مسائلی از جمله مسائل اقتصادی و بین‌المللی دست به گریبان بود که در عرصه بین‌المللی با انتخاب یک تیم مذاکره کننده قوی و با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و حمایت اکثریت مجلس به خوبی مشکلات پشت سرگذاشته شد که در این مقطع جا دارد بنده از مواضع شجاعانه و مدبرانه علی لاریجانی رئیس مجلس که در مقطعی خواست با گذشت از خود، حمایت خود را اجرای برجام نشان داد تشکر کنم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه توافق هسته‌ای یکی از پیچیده‌ترین توافقات بود، تأکید کرد: طبق تلاشمان در به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته و تحریم‌ها برچیده شد که این امر خود یکی از توفیقات نتایج برجام است.

وی در ادامه تصریح کرد: بنده معتقدم شرایط پساتحریم و اجرای برجام به مراتب اهمیتش بیشتر از برداشته شدن تحریم‌هاست و معتقدم از این به بعد دولت و مجلس نیازمند همکاری هرچه بیشتر برای پاسخگویی به نیازهای توسعه‌ای و حل و فصل مسائل داخلی و منطقه‌ای باشند.

جهانگیری افزود: در حال حاضر ماهم با برخی مسائل در جهان و هم در منطقه در قبال اجرای برجام مواجه هستیم که باید با تدابیر ویژه و درایت آنها را پیگیری کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه باید مسائل و اولویت‌های کشور را همسو با خواسته‌های ملت شناسایی و هدایت کنیم در ادامه به اختصار برخی از آنها اشاره کرد و گفت: طبق اظهارات مقام معظم رهبری در ابتدای سال 95، موضوع اقتصاد اولویت اصلی کشور است که باید براساس بسیاری از تدابیر اهداف آن در کشور اجرایی شود.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های دولت در ایجاد شرایط اقتصادی خوب در کشور، گفت:دولت طی چند سال گذشته کوشید آرامش اقتصادی را به کشور برگرداند و همانطور که مستحضرید ما در سالهای 90، 91 و 92 دچار تغییرات لحظه‌ای قیمت ارز و رشد منفی اقتصاد و تورم بیش از 40 درصد بودیم که دولت کوشید این نرخ تورم را به 11 درصد کاهش دهد.

جهانگیری افزود: دولت در طی فعالیت‌های خود تلاش کرد تا بازارهای اقتصادی کشور هم امنیتی پیدا کند و همچنین تلاش می‌کند در سال 95 تورم کشور یک رقمی شود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر کشور از رکود اقتصادی خارج شده و به دنبال رونق اقتصادی هستیم، بیان داشت: معتقدم مردم و رهبری در سال 95 انتظاری بیش از گذشته از اقتصاد دارند.

وی در ادامه با اشاره به اصلاح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در بهمن 92 گفت: دولت از ابتدای ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار داد و حتی ده‌ها جلسه براساس این هدف منظور کرد.

جهانگیری با بیان اینکه برخی اظهار نظرات درباره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هیچ ربطی به این سیاست‌ها ندارد، گفت: معتقدم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از نخستین برنامه‌هایی است که مورد اتفاق نظر همه صاحبنظران اقتصادی و مسئولین کشور است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه به حرکت درآمدن اقتصاد در سال 95 را در دستور کار خود داریم، بیان داشت: ما اگر بتوانیم رشد اقتصادی بالای 5 درصد داشته باشیم می‌توانیم بگوییم رشد اقتصادی حرکت خود را آغاز کرده است البته باید در این مقطع به این نکته اشاره کنم که رشد اقتصادی باید در بخش‌هایی چون نفت، کشاورزی، صنعت و خدمات نمود پیدا کند.

وی ادامه داد: البته طبق پیش‌بینی‌ها تخمین می‌زنیم که امسال میزان تولید نفتمان افزایش داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به تولید نفت کشور پس از برداشته شدن تحریم‌ها گفت: علیرغم گذشت 3 ماه از برداشته شدن تحریم‌های نفت به 4 میلیارد تومان تولید نفت رسیده‌ایم که این امر حتما در رشد اقتصادی سال 95 تأثیرات خود را خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سایر عوامل حرکت اقتصادی در کشور گفت: یکی دیگر از عوامل حرکت اقتصادی محدودیت در منابع مالی دولت است که بنده معتقدم برای برطرف کردن آن باید به بخش خصوصی اعتماد شود.

درحال حاضر متأسفانه به دلیل برخی از اقدامات به بخش خصوصی اعتماد نمی‌شود که رویکرد مناسبی نیست.

وی در ادامه با ذکر مثالی درباره تعامل با بخش خصوصی گفت: بعنوان مثال ما در ارتباطمان با بخش خصوصی زمانی به آنها مسئولیتی می‌دهیم می‌گوییم که کار عمرانی را در جایی آغاز کند و در ادامه که قرار است منابعی را در اختیار آنها بگذاریم این منابع به بدهی دولت تبدیل می‌شود.
 
جهانگیری با بیان اینکه امروز بدهی دولت براساس گزارش وزیر اقتصاد بالغ بر 380 هزار میلیارد تومان است، گفت: بالاخره ما باید ببینیم با بدهی مذکور چه خواهیم کرد در این رابطه و در بسیاری از کشورهای دنیا اوراق بدهی منتشر می‌شود و بدهی‌های دولت از این طریق سامان می‌بخشد که ما هم باید به این نکته توجه کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات نظام بانکی کشور یکی دیگر از عوامل حرکت نادرست اقتصادی در پیش دارد، گفت: نظام بانکداری ما امروز با چالش‌های عمده‌ای روبروست. بانک‌های ما امروز استانداردهای لازم را ندارند تا با بانک‌های بین‌المللی کار کنند که باید به این نکته توجه شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها به جنگ افزایش سود سپرده گذاری روی آوردند، تأکید کرد: مدت‌هاست که بسیاری از صاحب‌نظران عنوان می‌کنند نباید سود سپرده از نرخ تورم بالاتر باشد اما در حال حاضر ما می‌بینیم که تورم به 11 درصد رسیده و سود بانک‌ها همچنان بالاست.

جهانگیری در ادامه با اشاره به استفاده از منابع خارجی در حرکت اقتصادی کشور، بیان داشت: استفاده از منابع خارجی می‌تواند در حرکت اقتصادی کشور موثر باشد که امیدواریم در سالجاری از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با انتقاد از فربه شدن دولت بیان داشت: روزبه روز بر پرسنل دولت اضافه می‌شود. برخی اوقات خواسته قلبی یک گروهی را بر مصلحت کشور ترجیح می‌دهیم که به هیچ وجه درست نیست و خواهش می‌کنیم نمایندگان دوره جدید مجلس جلوی افزایش پرسنل دولت را بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به بررسی برنامه ششم در مجلس گفت: در حال حاضر مجلس مشغول بررسی برنامه ششم است و ما با این روش که این برنامه با تعجیل در مجلس نهم بررسی شود موافق نیستیم چرا که این برنامه باید با درنظر گرفتن فرصت‌های لازم در مجلس دهم بررسی شود.
 
جهانگیری در ادامه با اشاره به موضوع سهام عدالت بیان داشت: موضوع سهام عدالت هم یکی از دستورات و چالش‌هایی است که باید در دستور کار مشترک مجلس و دولت قرار گیرد. به هرحال به حدود 44 میلیون نفر در کشور سهامی بخشیده شده که باید برای سرنوشت آن تصمیمات دقیقی انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: آماده هستیم تا در آینده لایحه اصلاح سهام عدالت را به مجلس ارائه دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار