لاریجانی ضمن تشریح اهداف همایش منتخبان مجلس دهم:

آینده خوبی را برای مجلس آتی پیش‌بینی می‌کنم/"سردار سلیمانی" شرایط منطقه را تشریح می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آینده خوبی را برای مجلس آتی پیش‌بینی می‌کنم.

آینده خوبی را برای مجلس آتی پیش‌بینی می‌کنم/سردار سلمیانی در نشست فردا شرایط منطقه را تشریح می‌کند
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریحانی با حضور در همایش فرایند قانونگذاری و الزامات و راهکارها که صبح امروز در محل مجلس قدیم شورای اسلامی برگزار شد، ضمن خیرمقدم به منتخبین مجلس دهم گفت: آینده خوبی را برای مجلس آتی پیش‌بینی می‌کنم.
 
وی در ادامه با اشاره به سه هدف برگزاری همایش فوق تاکید کرد: ابتدا هدف از برگزاری این همایش  آشنایی همکاران با یکدیگر است و همانطور که مستحضرید 75 در صد از نمایندگان تغییر کرده است.
 
رئیس قوه مقننه با اشاره به هدف دوم برگزاری همایش فوق ادامه داد: دومین دلیل برگزاری این جلسه، آشنایی نمایندگان دوره جدید با کار مجلس و سازوکارهای اجرایی مجلس و برنامه‌های روز نخست افتتاحیه بود.

وی افزود: همچنین تلاش می شود در این هماش نکات آیین نامه‌ای و برخی موارد قانون اساسی که باید مد نظر قرار گیرد و آشنایی با سیاست‌های کلی نظام که رهبری ابلاغ نموده‌اند از طریق معاونت های زیربط مجلس توضیحات لازم ارائه شود.
 
لاریجانی با اشاره به سومین هدف برگزاری همایش مذکور گفت: ایجاد فهم مشترک از کشور چه در بعد اقتصادی، چه بعد امنیتی و چه بین المللی هدف سوم در برگزاری این جلسه بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دریافت سهمی از مشکلات کشور توسط شما منتخبان می‌تواند در انتخاب استراتژی راه مجلس سودمند باشد.

وی ادامه داد: لذا امروز و فردا اکثر مسئولان کشور خدمت شما اطلاعاتی را ارائه خواهند کرد، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت نفت و جهانگیری برای تبیین مبانی اقتصادی کشور به این همایش دعوت شده‌اند.

رئیس مجلس نهم بیان داشت: وزیر امور خارجه، وزیر اطلاعات، دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرمانده نیروی قدس درباره اوضاع بین‌الملل و شرایط منطقه‌ای شما را در جریان اطلاعات قرار خواهند داد و با توجه به شرایطی که پیش آمده تا ظهر امروز بخشی از مبانی اقتصادی و بین‌المللی به سمع شما خواهد رسید.

لاریجانی در ادامه افزود:  مسائل داخلی مجلس فردا صبح و مسائل امنیتی و بین‌المللی فردا عصر با حضور وزرای مربوطه به سمع شما نمایندگان منتخب خواهد رسید.

وی اذعان داشت: نمایندگان منتخب مجلس دهم از اطلاعات خوبی برخوردارند و حال که در آغاز کار دسته جمعی خود هستیم از سخنان حضرت علی (ع) مدد می‌گیریم.

رئیس مجلس نهم با اشاره به اینکه مجلس اگر می‌خواهد بر اساس نظریه امام راحل در راس امور باشد باید خود را در فهم درست شرایط کشور و قضاوت درست مسیر آینده جهان و کشور و پیدا کردن اولویت‌ها باب حکمت نیکو را در دست داشته باشند.

لاریجانی بیان داشت: حرکت چهار دهه آینده جهان را این گونه پیش‌بینی می‌کنم که جهانی ثروتمندتر، سالم‌تر، ارتباطی‌تر و پایدارتر را خواهیم داشت که آسیا با ظهور مجدد خود نیروی قابل اقتصادی جهانی خواهد بود به طوری که سهم آسیا در توسعه جهانی دو برابر می‌شود حال آنکه سهم آمریکای شمالی و اروپا از 40 درصد به 20 درصد نزول پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در این تحولات جمعیت بسیار موثر است که ظرف چهار دهه آینده به مرز 9 میلیارد نفر می‌رسد و امید زندگی در اکثر کشورهای ثروتمند به صد سال می‌رسد لذا دولت‌ها با چالش‌ عدم توانایی تحولات درباره مقررات و خدمات درمانی مواجه می‌شوند که ما هم از این مشکل بی‌بهره نیستیم.

رئیس مجلس نهم ادامه داد: از ارزش استراتژیک نفت که عامل جنگ‌های مهم بوده کاسته شده و با ظهور فناوری‌های نو و انرژی خورشید ارزان تر در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

لاریجانی بیان داشت: علوم زیستی جلودار حرکت علمی خواهد بود و عملا علم زیست در تعامل دانش نانو و دانش اطلاعات معیار اصلی گسترش علم در دنیا خواهد بود.

وی تصریح کرد: جنگ‌های منطقه‌ای در بعد ضراب‌خانه‌های کوچک می‌تواند جز آشفتگی های آینده باشد که مسائل زیستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس مجلس نهم اظهار کرد: ایران در چنین فضایی که زمینه حرکت‌های اصلی آسیا است از فرصت‌های خوبی برخوردار است، استواری حکومت با داشتن رهبری فرزانه و مردمی هوشمند و همچنین منابع انرژی متنوع و شرایط ژئوپولتیک برجسته، همگی زمینه‌های درخشش مطلوب را فراهم می‌کند به شرط آنکه استراتژیک روشن و بدون ابهام داشته باشیم و از پرداختن به حواشی و فرضیات بپردازیم.

لاریجانی تاکید کرد: مقام معظم رهبری اولویت اصلی کشور را اقتصاد و رونق اقتصاد قرار دادند که این امر بسیار سنجیده است و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از اولویت‌های ما است و همچنین پیشرفت علمی کشورمان در نقاط اوج دنیا را پیگیر هستیم و قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده اما باید رابطه خوبی بین تولید و دانشگاه ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: آسیب های اجتماعی باید به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد و شرایط اقتصادی نیز در این امر تاثیر بسزا دارد، مواجه درست با آسیب‌های اجتماعی با واگذاری اکثر امور به مردم محقق می‌شود همان گونه که در بعد اقتصادی نیز چنین است.

رئیس مجلس نهم گفت: به طوری که بالا بردن بهره‌وری با شرایط کنونی از اولویت‌های مهم کشور است که شرایط اقتصادی را بهبود می‌بخشد و برنامه پنجم توسعه کشور بیش از یک سوم یعنی حدود 30 درصد از طریق رشد اقتصادی و ارتقای بهره‌وری تدبیر شده است اما آنچه که رخ داد این است که از سال 82 تا 89 رشد اقتصادی کشورمان تنها حدود 5 درصد بوده است.

لاریجانی ادامه داد: از آن حدود 4.75 درصد مربوط به نهادهای تولید و تنها 25 درصد آن از محل بهره‌وری حاصل شده است، به طوری که در رقابتی اقتصاد و واگذاری به بخش خصوصی حتی بعد از اعلام اصل 44 قانون اساسی توفیق حاصل نشده است به طوری که شاخص رقابت‌پذیری ایران از 4.14 در سال 89 به 3.08 درسال 93 کاهش وجود داشته است.

وی تاکید کرد: رتبه کشورمان بین 139 کشور از مقام 69 در سال 89 به مقام 86 در سال 93 رسید که یعنی 17 رتبه در شاخص رقابت‌پذیری تنزل داشته‌ایم که به نظر می‌رسد باید اصل 44 را بار دیگر اجرا کنیم.

رئیس مجلس نهم با اشاره به آفات انقلاب اسلامی از زبان شهید مطهری اظهار داشت: نباید ابهام در مسیر انقلاب می‌تواند صدمه جدی در راه انقلاب اسلامی باشد و در بین نخبگان سیاسی باید این امر مورد توجه باشد که با توجه به تحولات آینده دنیا می‌توانند در راه تحقق آرمان‌های انقلاب پویا باشند که از بنیه اقتصادی قوی و برون‌گرا برخوردار باشند.

لاریجانی تصریح کرد: آرمان‌های انقلاب در یک محیط رقابتی که از اقتصاد سالم و ثروت‌زا میسر شود و این امر تنها در زمینه وجود عدالت و مردمی صورت می‌پذیرد.

وی اظهار داشت: سه مولفه‌ مهم عدالت در کشور را می‌توان رعایت قانون علی‌السویه را برای همه در کشور، سمت‌گیری دولت به سمت محرومین و همچنین رقابت به نحو فراگیر می‌توان نامید.

رئیس مجلس نهم اذعان داشت: بنده امیدوارم این همایش بتواند کمک به همگرایی و همفکری بیشتر در جهت توسعه ملی باشد و آبادانی کشور در رونق تولید در همه جای کشور است که اولویت اول هم با بخش خصوصی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: دولت باید زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کند و بیشتر زیرساخت‌های کشور را به سمت رونق اقتصادی با حضور بخش خصوصی داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار