ساری،

توت فرنگی، نوبرانه ای با طعم نشاط

اردیبهشت فصل میوه های نوبرانه است، نوبرانه هایی چون گوجه سبز و توت فرنگی، که این روز ها پاورچین پاورچین از لابه لای زمین های کشاورزی مازندران به بازارهای میوه راه پیدا کردند و رنگ و لعابی سبز و سرخ به پیشخوان مغازه ها دادند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، بازار میوه های نوبرانه در مازندران این روزها داغ است هر کیلو گوجه سبز تا 10 هزار تومان و هر کیلو توت فرنگی تا 6 هزار تومان به فروش می رسد در این میان توت فرنگی با ظاهری خوش آب و رنگ، طعمی دلچسب و نشاط آور ، هر مصرف کننده ای را با اشتیاق به سمت خود می کشاند، میوه ای لوکس با خواص غذایی بسیار مانند ویتامین3، آنتی اکسیدان و فیبر.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه میوه توت فرنگی دارای آنتی اکسیدان ضد سرطانی است، گفت: این میوه سرشار از ویتامین 3 است که ضمن تنظیم مجاری گوارشی، در بافت عروقی و پوست نیز مقاوم سازی ایجاد می کند.

مکرمی با تاکید بر اینکه توت فرنگی به دلیل برخورداری از پتاسیم برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است افزود: مس، آهن و پروتئین موجود در این میوه موجب شده که این محصول در زنجیره خون سازی نیز موثرباشد.

افراد دیابتی نیز در صورت کنترل قند خون، با در نظر گرفتن ملاحظات می توانند از میوه توت فرنگی استفاده کنند.

کارشناس امور باغی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه هزار و 300 هکتار از باغ های استان امسال زیر کشت توت فرنگی قرار گرفت، گفت: پیش بینی می شود 13 هزار تن توت فرنگی امسال از باغات مازندران برداشت شود.

ملایی میزان برداشت توت فرنگی را تاکنون در مازندران هزار و 950 تن اعلام کرد و افزود: ارزش اقتصادی این محصول نیز در استان به 52 میلیارد تومان می رسد.

وی با بیان اینکه میوه توت فرنگی اشتغال زایی بالایی دارد و از زمان کاشت تا برداشت، به طور متوسط، برای 750 نفر در روز اشتغال ایجاد می کند، گفت: این محصول همچنین دارای درآمدی مناسب نیز است به طوری که هر هکتار 20 میلیون تومان سود خالص را عاید باغداران مالک و 15 میلیون تومان را نصیب باغداران با زمین استیجاری می کند.

کارشناس امور باغی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه تا دو هفته گذشته توت فرنگی در بازارهای مازندران هر کیلو 11 هزار تومان به فروش می رسید، گفت: هم اکنون این میوه هر کیلو با 6 هزار تومان به فروش می رسد.

ملایی با بیان اینکه شهرستان بابلسر قطب تولید توت فرنگی در مازندران محسوب می شود، شهرهای بهنمیر، سیمرغ، جویبار، قائم شهر، ساری، بابل، نکا، بهشهر و گلوگاه را از دیگر مراکز تولید توت فرنگی در استان برشمرد.

وی افزود: این محصول علاوه بر تازه خوری به استانهایی چون تهران، مشهد و استان های مرکز و جنوبی ارسال می شود.

ماه های آبان و آذر زمان کاشت میوه توت فرنگی در مازندران است که برداشت آن از اوایل اردیبهشت آغاز می شود و تا پایان خرداد به طول می انجامد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار