فایننشال اکسپرس گزارش داد:

دو هدف مهمِ نخست‌وزیر هند از سفر به ایران

نارندرا مودی در سفر به تهران بدنبال امضای قرارداد در بخش انرژی و همچنین دستیابی هند به بازارهای آسیای مرکزی و افغانستان از طریق ایران است.

فایننشال اکسپرس: نخست‌وزیر هند در سفر به ایران، دو هدف مهم را دنبال می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فایننشال اکسپرس در گزارشی نوشت: ایران پل ارتباطی میان هند و کشورهای منطقه آسیای مرکزی و همچنین افغانستان محسوب می‌شود. بنابراین، «نارندرا مودی،» نخست‌وزیر هند، در سفر خود به تهران علاوه بر تلاش برای امضای قرارداد در بخش انرژی، قصد دارد مذاکراتی را نیز درخصوص دستیابی هند به بازارهای این کشورها از طریق ایران انجام دهد. 

در ادامه گزارش آمده است: دو کشور می‌توانند از طریق چهار شبکه مهم داخلی و بین‌المللی جاده‌ای روابط اقتصادی و تجاری خود را گسترش دهند. این چهار شبکه عبارتند از چابهار-بندرعباس، چابهار-ایرانشهر-کرمان، چابهار-ایرانشهر-زاهدان-مشهد و چابهار-ایرانشهر-زاهدان-میلک (زابل) (در مرز افغانستان). 

دهلی نو ساخت جاده 200 کیلومتری ولایت نیمروز در افغانستان-چابهار را در چهارچوب توافق سه‌جانبه با تهران و کابل، به اتمام رسانده است. مسیر چابهار-میلک-زرنج-دلارام نیز در دست احداث است و تاکنون مراحل ساخت 213 کیلومتر از این جاده به اتمام رسیده است. زرنج مرکز ولایت نیمروز افغانستان است. دلارام نیز نام شهر و منطقه‌ای در غرب افغانستان است.  

میلک روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان و هم‌مرز کشور افغانستان است. پل بزرگ ابریشم بر روی رودخانه هیرمند در مجاورت این روستا قرار دارد. این پل (میلک) در مرز افغانستان از گذرگاه‌های مهم مرزی ایران است. 

از سوی دیگر، «دارمندرا پرادان،» وزیر نفت هند، نیز چندی پیش در سفر خود به تهران گفت شرکت‌های هندی در حال ارزیابی فرصت‌ها در بخش گاز طبیعی و نفت، ساخت کارخانه‌های پتروشیمی و تأسیسات فرآوری گاز و توسعه بنادر ایران از جمله منطقه آزاد جدید صنعتی در بندر چابهار هستند. براساس یادداشت تفاهمی که به امضا وزرای نفت ایران و هند رسید،  دو کشور موافقت کردند تا ماه اکتبر واگذاری عملیات توسعه میدان گازی فرزاد-ب به یک گروه هندی نهایی شود. میدان گازی فرزاد-ب، یکی از بزرگ‌ترین میادین گازی ایران است. شرکت‌های هندی این میدان را کشف کردند، اما، به علت تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری نزدیک 7 میلیارد دلاری در این پروژه کناره‌گیری کردند.  

پرادان همچنین اظهار داشت هند ممکن است تا بیست میلیارد دلار در صنعت انرژی و بنادر ایران سرمایه گذاری کند. وی همچنین پیش‌بینی کرد هند واردات نفت خام ایران را افزایش دهد. این در حالی است که این کشور بابت خریدهای نفتی پیشین خود شش میلیارد دلار به ایران بدهکار است. باتوجه به قوانین آمریکا، دهلی نو باید بدهی نفتی ایران را به یوور پرداخت کند.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار