قم؛

ابراز نگرانی آیت الله نوری همدانی نسبت به خالی شدن شهرها از عالمان برجسته

حضرت آیت الله العظمی حسین نوری همدانی مدظله العالی گفتند: متأسفانه در این دوران عطش زمان آیت الله بروجردی نسبت به علم وجود ندارد به نوعی که در بسیاری از شهرهای کشور ما علمای بزرگ دیگر جایگزینی ندارند و هنگامی که از دنیا می روند هیچ شخصی جای آنان را نمی گیرد و این یک آفت بزرگ است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛معظم له  در دیدار اعضای کنگره سیره امام علی (ع) ضمن تأکید بر اهمیت موضوع این کنگره ابراز داشتند: کار شما یک کار بسیار مهم و منحصربه فرد است؛ شما در مقابل دریایی از فضایل و کمالات واقع شده اید از این جهت مطالب آموزنده فراوانی را از زندگی اهل بیت (ع) می آموزید علاوه بر آن رفتار و شیوه آنان به قدری سازنده است که در شما تأثیر خواهد گذاشت و این وظیفه بر شماست که آن را به جهانیان برسانید. ایشان ادامه دادند: ما حضرت علی (ع) را می توانیم از نهج البلاغه بشناسیم و آن را به مردم دنیا بشناسانیم چراکه چهره هر فردی با کتابش نشان داده می شود همانند خدا که او را با قرآنش می شناسیم. این کتاب، کتاب بسیار والایی است که امام خمینی (ره) در این باره گفتند ما افتخار می کنیم که این کتاب شامل مسائل مهم حکومتی، اقتصادی، فرهنگی و سایر موضوعات مرتبط است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی تأکید کردند: حضرت علی (ع) اساس و ذخیره علمی ما را در کتاب خود گنجانده اند و این کتاب می تواند بهترین وسیله برای معرفی اهل بیت (ع) باشد. کلماتی در این کتاب به کار رفته است که در فهم آنها نظرات مختلفی وجود دارد و این نشان دهنده آن است که اسلام آنچنان فهم مردم آن زمان را بالا برده بود که این مطالب را به خوبی می فهمیدند و درک می کردند. این یکی از محکم ترین دلایلی است که نشان می دهد اسلام در یک مدت کوتاه چگونه توانسته است در دل مردم نفوذ کند. مرجع عالیقدر ضمن تأکید بر اینکه نهج البلاغه یک دریای بسیار بزرگی از علم است، اظهار داشتند: حضرت آیت الله بروجردی پنج جلد کتابی را که یک ارمنی مسیحی از نهج البلاغه و شناخت آن نوشته بود را بسیار تشویق کردند و بر این موضوع تأکید داشتند که لازم است این کارها در حوزه ما انجام شود. ایشان ادامه دادند: نامه پنجاه و سوم همان نامه معروف مالک اشتر است که هم اکنون به عنوان یک منشور عدالت در سازمان ملل نگهداری می شود. این نامه که مفصل ترین نامه امیرالمومنین است در چهار محور نوشته شده است اول خزانه، بودجه و اقتصاد دولت. دوم جهاد، سوم تعلیم و تربیت و چهارم عمارت و حکومت تحت اختیار حاکم.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی خاطرنشان کردند: تنها کسی که توانست با یک حکمت الهی و آگاهی بالا درباره آسمان ها و زمین و همه موجودات در آن صحبت کند امیرالمومنین بود که بدون شک آنچنان باید فهم و آگاهی داشت تا کلمات ایشان را درک و آنان را فهمید. عده ی زیادی در آن زمان بودند که می گفتند چگونه ممکن است فردی بتواند کلمه ای بدون الف و یا نقطه بیان کند اما در همین کتاب نهج البلاغه حضرت علی (ع) دو خطبه مجزا یکی بدون الف و یکی بدون نقطه بیان کردند. استاد برجسته حوزه علمیه قم گفتند: کلماتی را می شود در این کتاب پیدا کرد که نظیر آن را هیچ کس جز امیرالمومنین تا به حال بیان نکرده است و این یک هنر بسیار بزرگی است که در این نوشتار نهادینه شده است. درباره این کتاب ها هر چه کار کنیم کم است. شناخت نهج البلاغه باید بیش از بیش در حوزه ها رونق گیرد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی اظهارداشتند: در حوزه علمیه قم باید درسی در این مورد برپا شود چراکه آنقدر مطالب متنوع و عالی است که شأن یک کلاس درس بزرگ و همه جانبه را دارد. عده ی زیادی در حوزه علمیه هستند که درباره امام زمان (عج) تحقیق می کنند به بنده هم پیشنهاد دادند تا جلسه ای را در این باره برگزار کنم اما باید بر این موضوع تأکید داشت که این نوع جلسات باید در شأن و منزلت امام عصر و کتاب بزرگی همچون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه باشد. معظم له گفتند: متأسفانه در این دوران عطش زمان آیت الله بروجردی نسبت به علم وجود ندارد به نوعی که در بسیاری از شهرهای کشور ما علمای بزرگ دیگر جایگزینی ندارند و هنگامی که از دنیا می روند هیچ شخصی جای آنان را نمی گیرد و این یک آفت بزرگ است. برای نمونه در تهران امروزه یک عالم به نام وجود ندارد در گذشته ای نه چندان دور آیات حق شناس، مجتهد تهرانی و … که مرحوم شدند بودند اما دیگر کسی جای آنان را نگرفت و امروز جایشان خالی است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی گفتند: شهرها از علما خالی شدند و حوزه ها دیگر آنچنان که باید رجال را تربیت نمی کنند و این امری است که نیاز به توجه ما و حوزه های علمیه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار