ورود به بازار جنوب خليج فارس هدفگذاری شد/تقاضای شرکت‌های خارجی برای تولید لوازم خانگی

عضو انجمن صنفی لوازم خانگی كشور از انتقال لوازم خانگی داخلی با برندهای ديگر به بازار استان های مرزی و صادرات از آنجا به كشورهای منطقه خبر داد.

هدف اصلی بازار لوازم خانگی داخلی افزایش تیراژ است/تقاضای شرکت‌های خارجی برای تولید لوازم خانگی در ایرانبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان حسین اسحاقی عضو انجمن صنفی لوازم خانگی در جمع خبرنگاران گفت: تورم و رکود در بحث لوازم خانگی وارد نشده و تنها آسیب متوجه شرکت‌های کوچک بوده‌اند.

این عضو انجمن لوازم خانگی ادامه داد در سال نیاز کشور به ماشین لباسشویی 1.6 میلیون دستگاه است که از این میان پتانسیل خرید 600 تا 700 هزار دستگاه ماشین لباسشویی بابت خرید جهیزیه وجود دارد.
وی در ادامه افزود: بین 15 تا 20 درصد تأثیر رکودی را  برای گروه‌هایی که شرایط و امکانات سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی نداشتند شاهد بودیم.

 عضو انجمن صنفی لوازم خانگی اظهار داشت: طرح کارت خرید کالای ایرانی هیچ تأثیری در تولید داخل نداشته و تنها با ایجاد انتظار بازار را به مدت محدود به حاشیه برده است. و در یک ماه اول اجرایی شدن این طرح شکست آن مشخص بود.

اسحاقی تصریح کرد: با شرکت‌های بین‌المللی مختلفی جهت همکاری  مذاکراتی صورت گرفته و همکاری‌هایی اعمال شده اما از آنجایی که هدف این شرکت داخلی افزایش تیراژ تولید است به پیشنهاد همکاری چند شرکت خارجی پاسخ منفی داده شده است.

وی اذعان داشت: زمانی می‌توانیم با غول‌های بین‌المللی تولید لوازم خانگی رقابت داشته باشیم  که بتوانیم ظرفیت‌سازی کنیم.

وی در خصوص سهم تولید داخلی در بخشی از لوازم‌های خانگی اظهار داشت: محصولات مانند لباس‌شویی دوقلو سهم بالای 90 درصد داخلی را به خود اختصاص داده ماشین لباسشویی اتوماتیک بین 20 تا 25 درصد وابستگی به خارج دارد همچنین ماشین ظرفشویی نیز طرح 30 درصدی از وابستگی تولید به خارج را به خود اختصاص داده است.

اسحاقی با اشاره به اهمیت برندسازی عنوان کرد: در 30 سال اخیر کاری در جهت برندسازی صورت نگرفته و از آن جایی که تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار است و از آن جایی که در این حیطه از محدودیت رنج می‌بریم موفق به تحقق آن نشدیم.

وی در خصوص اهمیت بازار ایران اظهار داشت: از لحاظ پتانسیل جمعیتی ایران در کنار کشورهای همچون ترکیه و پاکستان از اهمیت بالایی برای تجار جهانی برخوردار هستند.

اسحاقی بیان کرد: صادراتی در زمینه لوازم خانگی به عراق و افغانستان داشتیم این صادرات به عراق بیشتر به صورت اعتباری و به افغانستان به صورت نقدی بوده و است و بعضاً سفارش تولید برخی برندهای خارجی را داشتیم که در آینده در ایران تولید خواهد شد و با همان نام به کشورهای همچون ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عربستان بزرگ‌ترین خریدار لوازم خانگی است اظهار داشت: در حال حاضر ایتالیا و آمریکا بیشترین سهم بازار این کشور را به خود اختصاص داده‌اند و تا کنون موفق به صادرات مستقیم به این کشور نبوده‌ایم و جالب است بدانید این کشور بزرگ‌ترین بازار در جنوب خلیج فارس را به خود اختصاص داده است.

وی به وعده دروغین اجناس اورجینال بازار بانه اشاره کرده و گفت: بیشترین کالاهایی که از بازار بانه خریداری می‌شود کالاهای داخلی هستند که با تغییر برند به عنوان کالای خارجی به مشتریان عرضه می‌‌شود.

اسحاقی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: مشارکت شرکت‌های خارجی در تولید محصول که تمایل چندانی به شراکت با تولیدکنندگان ایرانی نداشتند حتی می‌گفتند در این سالن‌های رنگ می‌توانید محصولات ما را تولید کنند اما امروز خوشبختانه توانمندی تولید داخل بالا رفته و آنها با کمال میل خواستار شراکت با تولیدکنندگان داخلی هستند.

این عضو انجمن لوازم خانگی با اشاره به اینکه شرکت‌های خارجی در تولید محصول در ایران برخی قطعات محصول را خود آورده و برخی دیگر در ایران تأمین می‌شود، افزود: در حال حاضر برندهای مطرح اروپایی و آسیایی خواستار شراکت با تولیدکنندگان داخلی هستند این موضوع هر روز در حال افزایش است که باید در این رابطه ضمن اعلام سیاستگذاری‌های مناسب به تقویت بازارهای صادراتی برای محصولات خود تمرکز کنیم.

وی در خاتمه از نسل جدید عرضه ماشین لباسشویی با موتور اینورتر خبر داد و گفت: تولید این محصول در کاهش هزینه‌های انرژی نقش موثری را ایفا می‌کند و قیمت آن یک سوم ارزانتر از محصول مشابه خارجی آن است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار