آمریکا برای معاون رئیس‌جمهور افغانستان روادید صادر نکرد

آمریکا با سفر «عبدالرشید دوستم» به این کشور به بهانه سابقه وی در ارتکاب جنایت‌های جنگی، مخالفت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه نیویورک تایمز نوشت: آمریکا با سفر معاون رئیس جمهور افغانستان به این کشور به بهانه سابقه وی در ارتکاب جنایت های جنگی، مخالفت کرد.

بر اساس این گزارش، عبدالرشید دوستم به عنوان نخستین معاون رئیس جمهور افغانستان دومین مقام عالی رتبه کشوری است که تقریبا به طور کامل به توان نظامی و مالی آمریکایی ها وابسته است. وی تمایل دارد به واشینگتن برود و درباره چگونگی غلبه بر طالبان مذاکره کند.  

تنها مشکل این است که در آمریکا کسی از دوستم- که زمانی به ارتکاب به جنایت های جنگی متهم شده است- استقبال نمی کند. 

این ماه مقامات آمریکایی خود را در موقعیتی غیرعادی برای رد درخواست روادید مقام شماره دوی دولتی می بینند که بقای آن [افغانستان] به حضور نزدیک به ده هزار نیروی آمریکایی و دهها میلیارد دلار کمک های مالی سالانه وابسته است.

به گفته چند نفر از مقامات آمریکایی و افغان، چند روز قبل از این که دوستم به مقصد نیویورک و واشینگتن، کشور خود را ترک کند، این تصمیم آمریکا به وی و دولت افغانستان اعلام شد.

 مقامات گفتند برای جلوگیری از بحث های تحقیرآمیز علنی، دولت افغانستان به سرعت و بی سر و صدا برنامه سفر دوستم به آمریکا را لغو کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه از اظهارنظر دراین باره خودداری کرد و گفت نمی تواند درباره موارد صدور ویزاهای شخصی و دلایل خصوصی توضیحی دهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار