نوربخش در نشست خبری مطرح کرد:

بیش از 41 میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند/در برنامه ششم هرایرانی یک دفترچه بیمه

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان 41 میلیون و 200 هزار نفر از مردم را تحت پوشش دارد که 13 میلیون و 800 نفر از آن‌ها بیمه شده اصلی و 9 میلیون نفر مابقی بیمه شده اجباری هستند.

بیش از 41 میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند/در برنامه ششم هرایرانی یک دفترچه بیمهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری مشترک روسای سازمان‌های بیمه گر و رفاه اجتماعی که امروز(چهارشنبه) به مناسبت هفته سلامت در سالن اجتماعات بیمارستان میلاد برگزار شد اظهار داشت: توجه رسانه‌ها و مردم درآستانه هفته سلامت بر روی برنامه‌ها و کارکرد بخش‌های مختلف سلامت در این هفته معطوف است و ما هم وظیفه خود می‌دانیم که به عنوان سازمان تامین اجتماعی  بخشی از ماموریت خود را در رابطه با بیمه، بیمه شدگان این سازمان انجام دهیم.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر 41 میلیون و 200 هزار نفر از مردم کشور را تحت پوشش خود قرار دارد و حدود 13 میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده اصلی  و 9 میلیون نفر از بیمه شدگان اجباری هستند که تابع قانون کار هستند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: یک میلیون نفر از بیمه شدگان مشاغل آزاد و به صورت اختیاری هستند که حق بیمه‌شان را خود می‌پردازند و حدود  3 میلیون و 800 هزار نفر در این سازمان بیمه شدگان توافقی ( مثل رانندگان و قالیبافان) هستند که بخشی از حق بیمه‌ آن‌ها را دولت تقبل می‌کند.

نوربخش در ادامه تصریح کرد: علی رغم این‌که  قوانین بیمه‌ای ما اجازه می‌دهد یک نفر دو بیمه داشته باشد اما باید برای هر شخص یک بیمه در نظر گرفته شود بر این اساس یکی از اقدامات مهم دولت در قالب برنامه ششم این است که هر فرد ایرانی یک دفترچه بیمه در اختیار داشته باشد و به همین منظور طبق بودجه سال 95 ساز و کارهایی را قانون گذار تعیین کرده است تا افراد را تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: بنابر این در سازمان تامین اجتماعی حدودا نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش آن قرار گرفته و نیمی از آن تحت پوشش سلامت است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در سازمان تامین اجتماعی  ما به دو گونه خدمات درمانی را تامین می‌کنیم نوع اول آن تامین خدمات توسط مراکز ملی است و در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی 75 مرکز اعم از مراکز درمانی ،بستری ، بیمارستان‌ها و سیستم ارجا و دسترسی داخلی مشغول فعالیت هستند.

نوربخش در ادامه تصریح کرد: 320 مرکز درمانی در سازمان تامین اجتماعی  و حدود 400 مرکز درمانی مشغول ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان هستند و هیچ مبلغی از آن‌ها در این مراکز دریافت نمی‌شود.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی 600 بیمارستان طرف قرار داد دارد که در بخش بستری سازمان فعالیت می‌کنند و بیش از 35 هزار مرکز در بخش طرف قرار، قرار داد سرپایی هستند که آن‌ها خرید خدمت می‌کنند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ما حدود 27 درصد خدمات درمانی را در بخش بستری و سرپایی خودمان تولید می‌کنیم و 75 مرکز درمانی در این راستا 1/3 خدماتش را خود تولید و 600 مرکز دیگر 2/3 را تامین می‌کنند.

نوربخش تصریح کرد: در بخش سرپایی سازمان 400 مرکز 1/3 خدمات را تولید کرده و بیش از 35 هزار مرکز 2/3 این مرکز را خود تولید می‌کنند و سیستم ما کاملا رایگان  بوده و این نشان از حجم خدمات مراکز ملکی سازمان دارد.

وی افزود: از حدود 330 میلیون مراکز سرپایی 130 میلیون در مراکز ملکی خود سازمان تولید خدمت می‌کنند، در بخش بستری نیز 3 میلیون و 700 هزار مرکز که حدود 700 تا 800 هزار مرکز خدمات را خود سازمان تولید می‌کنند.

 مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: این حجم خدماتی است که به صورت 100 درصد در خود سازمان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با استناد به گزارش وزیر بهداشت و درمان دولت دهم  در سال 91 در صحن علنی مجلس که به طور مستقیم به آن اشاره شد میزان اوتافاکت مردم بیش از 50 درصد هزینه‌هایی که می‌پرداختند بودند در واقع  اگر حق بیمه‌ای که مردم از جیب خود می‌پرداختند به این رقم اضافه کنیم بیش از 100 درصد از مردم هزینه‌های درمان خود را از جیب خود می‌پرداختند که  هزینه‌های خانمان سوزی را بر روی دست آن ها می‌گذاشت.

نوربخش افزود: در قانون برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه که باید این مقدار کمتر از یک درصد می‌بود طبق این گزارش به بیش از 7 درصد رسیده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در دولت گذشته سناریو خرید لوازم درمانی، لباس و لوازم جراحی که باید از خارج از بیمارستان تامین می‌شد و همه‌ی مردم با آن درگیر بودند و همچنین میزان دسترسی مردم به خدمات درمانی نامتوازن بود.

نوربخش  تصریح کرد: با به روی کار آمدن دولت دهم توسط آقای روحانی شرایط درمانی رو به بهبود رفت چرا که در دولت قبل با دیرکرد پرداخت مراکز طرف قرارداد سازمان در شهریور سال 92 به داروخانه‌ها و در بهمن 91 دیرکرد پرداخت بیمارستان‌ها و همچنین در دی‌ماه 89  این تعداد 8 تا 9 ماه دیرکرد دولت مواجه بود.

وی افزود: در مرداد سال 92 به علت چرخش نقدینگی در بیمارستان‌ ها که باعث کمبود مواد و دارو در داروخانه‌ها شدیم که البته تحریم و گمرک هم مشکلاتی را در این رابطه ایجاد کرده بود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: طرح بیمه سلامت در بهمن سال 92 به عنوان مهم‌ترین برنامه سازمان تعاون، رفاه و تامین اجتماعی تصویب شد و به یک همکاری فرابخشی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیاز داشت.

نوربخش در ادامه تصریح کرد: وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و وزارت بهداشت... مسئول اجرای این طرح بوده و رسالت ویژه‌ای را بر عهده دارند.

وی افزود: در شروع اجرای این طرح حدود 85 درصد منابع بیمه‌ای باید به وسیله سازمان‌های بیمه‌گر تامین و پرداخت می‌شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت دهم در بسته ارائه خدمات حوزه سلامت کارهای بسیاری انجام داد که می‌توان به کاهش اوتافاکت مردم در بیمارستان‌های دولتی و مراکز درمانی اشاره کرد که تا قبل از آن مردم بیش از 50 درصد هزینه درمان خود را از جیب می‌دادند.

نوربخش در ادامه تصریح کرد: همچنین برای خرید داروهای بیمارستان با کاهش 3 درصدی پرداختی روستائیان و 6 درصدی پرداخت شهری‌ها روبه‌رو شدیم که بنابر آن بیمارستان‌ها مکلف شدند تا دارویی را که بیمه‌شدگان در بیمارستان نیاز دارند را برایشان تامین کنند.

وی افزود: اجرای این طرح موجب شد تا هزینه‌های 7 درصدی سه دهک پایین جامعه که در دولت قبل با خود هزینه‌های بسیاری را متحمل شده بود کاهش یافته و  این رقم به یک درصد برسد.

 مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سه اقدام مهم در اجرای این طرح توسط سازمان تامین اجتماعی انجام شد که می توان به مواردی از جمله فرانشیز برای بیماران خاص به صفر درصد رسید، داروها و پرداخت مابه‌التفاوت‌ها نیز که قبلا پرداخت نمی‌شد تحت پوشش این سازمان قرار گرفت و میزان دسترسی بیمه‌شدگان به مراکز درمانی نیز افزایش پیدا کرد و همچنین مراکز درمانی جدید و هتلینگ نیز ایجاد شد، اشاره کرد.

نوربخش در ادامه تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی طی اجرای طرح سلامت چهار بیمارستان از جمله بیمارستان‌های پیامبر اعظم، بیمارستان 300 تختخوابی زابل، بیرجند و ... را که اکثر آن‌ها در نقاط مرزی کشور قرار گرفته‌اند راه‌اندازی کرده‌ است و به همین جهت دسترسی و توزیع عادلانه‌ای به مراکز درمانی در اقصی‌نقاط کشور فراهم شده است.

وی افزود: طی دو سال و نیم اجرای طرح تحول سلامت بخش عمده فعالیت‌ها برای ارتقای کمیت و کیفیت خدمات درمانی در  سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بوده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: تامین سلامت یکی از راهبردهای اصلی دولت تدبیر امید بوده است و باید اقدامات ویژه‌ای برای تحقق آن انجام گیرد.

نوربخش در ادامه تصریح کرد: کنترل مصارف یکی از موارد مهمی است که باید به دقت اجرا شده و هزینه‌های القایی مراکز درمانی به بیمه‌شدگان مورد کنترل قرار گیرد و اصلاحات ساختاری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام گیرد و باعث بهره‌وری و افزایش کارایی آن‌ها شود.

وی افزود: در برد منابع نیز یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی کشور سال 94 بود که در این رابطه نیز مشکلاتی را نیز داشتیم چرا که مقدار منابع عمومی دولت میزان نقدینگی را تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش بهره‌برداری سازمان تامین اجتماعی از بودجه عمومی کشور شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای این طرح بیمارستان‌های دولت و مراکز درمانی دانشگاهی به صورت به روز 60 درصد از هزینه‌های خود را دریافت می کنند و مابقی را خود افراد می‌پردازند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
با41میلون بیمه شده 14میلون بیمه شده اصلی 9میلون بیمه شده اختیاری وبدون چندتانماینده تومجلس که ازحق ماهادفاع کنندبااین همه بدهیهای دولتها ازاول تابه حال نه برابیمه شدگان پول دارومیدهیدبااین داروهای گران باحقوقهای پایین مستمری نه وامی میدهید.مردم همه فهیمندچاره ای جز"تحمل نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
دولت و حاکمیت باید حتما بیمه بازنشستگی همه ایرانیان اعم از شاغل و ییکار را فراگیر کرده تا همه بتوانن در سالمندی و از کار افتادگی دچار آسیب نشده و هم پیری و هم بی پولی جامعه را به نابودی نکشونه !
آخرین اخبار