مسائلی که آبروی كشور را می برد بايد حل شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به عقيده ي برخي مبني بر افزايش قاچاق سيگار همزمان با افزايش ماليات آن ،گفت: مسائلي كه آبروي كشور را می برد بايد حل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سياري معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبري هفته سلامت در خصوص تعيين ماليات بر مصرف سيگار گفت: ما تمام تلاشمان را كرده ايم تا قيمت را بالا ببريم.

وي با اشاره به صحبت برخي مبني بر افزايش قاچاق همزمان با افزايش قيمت، افزود: تمام افراد فقط مي گويند قاچاق افزايش مي يابد اما نمي گويند چه كنيم تا با ورود مواد قاچاق در كشور جلوگيري كنيم. مسائلي كه به خدمات و سلامت آسيب مي رساند و آبروي كشور را مي برد بايد حل  شود.

سياري وظيفه ي اصلي در حوزه ديابت را بر گردن مردم انداخت و بيان كرد: اگر مردم مسئوليت سلامت را بر عهده بگيرند، بسياري از مشكلات حل مي شوند. ٧٠ درصد علت مرگ و مير در دنيا به ٤ بيماري غيرواگير از جمله ديابت اختصاص دارد.

علاوه بر اين به گفته ي وي ،٤ برنامه ي اختصاصي براي كشور در نظر گرفته شده است.

معاون بهداشت توضيح مي دهد: كاهش ٢٠ درصدي مرگ و مير ناشي از حوادث، كاهش مصرف روانگردان، مواد مخدر و مواد مخلوط سنتي و صنعتي، افزايش ٢٠ درصدي دسترسي مردم به درمان مشكلات رواني و به صفر رساندن واردات روغن هاي مايع كه در كشور با هيدروژونه كردن آنها، اسيد چرب ترانس در اختيار مردم قرار مي گيرد، از برنامه هاي اختصاصي ما به شمار مي رود.

وي به ٨ عامل خطر كه منجر به  بروز ٤بيماري غيرواگير شايع مي شود، اشاره كرد: سيگار، كم تحركي، مصرف الكل ، غذاي ناسالم، قند خون بالا، چربي خون بالا و اضافه و وزن و چاقي از عوامل خطر ساز محسوب مي شوند.

سیاری از طراحی سیستم جدیدی خبر داد و گفت: سیستم جدید برای شناسایی عوامل خطر با مشارکت کارشناسان روان در شهرستان ها طراحی شده است. افراد در معرض دیابت در اولویت طرح ما قرار دارند و باید اطلاع رسانی شوند. 

وی با بیان اینکه در کشور طبق تحقیقات سال 90،  19 میلیون نفر کم تحرکی دارند، توصیه کرد: افراد حداقل در هفته باید 150 ساعت تحرک داشته باشند. از طرفی برای آگاه شدن از میزان چاقی خود می توانند از روش BMI  استفاده کنند. همچنین باید به علائم هشدار دهنده از جمله تکرر ادرار، پرنوشی، کاهش وزن ناخواسته، احساس خستگی و ضعف توجه کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار