چکناواریان در نشست خبری نمایشگاه «موسیقی روی بوم»:

سال‌ها تحت تاثیر نقاشی، ارکستر کار کرده‌ام/ نقاشی‌هایم تجلی صداها و موسیقی است

همه هنرها با هم در ارتباط هستند و مانند یک خانواده‌اند و من از بچگی نقاشی و ارکستر را دوست داشتم.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست خبری نمایشگاه «موسیقی روی بوم» لوریس چکناواریان که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، این هنرمند در ابتدا عنوان کرد: خیلی‌ها تعجب می‌کنند که یک موزیسین به نقاشی چه کار دارد؟ و من باید بگویم که همه هنرها با هم در ارتباط هستند و مانند یک خانواده‌اند.

وی افزود: من از بچگی نقاشی و ارکستر را دوست داشتم و حتی زمانی که به موزه‌های اروپایی می‌رفتم کارت پستال‌های مختلفی را از آنجا می‌آوردم و تمامی آن‌ها را به دیوارهای خانه می‌زدم و بعد که وارد موسیقی شدم، همیشه به این فکر می‌کردم که چطور می‌شود این رنگ‌ها را به صورت موسیقی درآورد؛ چرا که در نقاشی ترکیباتی از رنگ‌ها وجود دارد که من از آن‌ها موارد زیادی را یاد گرفتم. این که مثلا فلان رنگ را به صورت ویولن ببینم و مواردی از این دست و به همین صورت است که من سال‌ها تحت تاثیر نقاشی ارکستر کار کرده‌ام.

وی ادامه داد: نقاشی‌های این مجموعه که سومین نمایشگاه من بعد از گالری «شیرین» و نمایشگاهی است که در لس‌آنجلس در چند سال گذشته برگزار شد، به گونه‌ای روایت رنگ‌هایی است که می‌شنوند.

چکناواریان در خصوص این حرفه اظهار کرد: من نقاشی نیستم که هر روز نقاشی کنم؛ چون کارم این نیست. ولی ممکن است چند ماه را به این هنر اختصاص دهم و در این مدت حدود 100 تابلو نقاشی کرده‌ام که دوست داشتم، در آن‌ها آن چیزی را که حس می‌کنم را روی بوم نشان دهم که این مورد همان طور که گفتم تجلی صداهایی است که در موسیقی وجود دارند.

وی همچنین با اشاره به علاقه‌اش به هنرهای دیگر بیان کرد: من به هنرهای دیگر نیز علاقه‌مندم. همانطور که تا کنون در زمینه ادبیات هم فعالیت‌هایی داشته‌ام و کتاب داستان‌های کوتاه که حدود 100 قصه است، در مهر ماه چاپ می‌شود. من حتی به این هم فکر کرده‌ام که تئاتر و فیلم هم بازی کنم؛ چون هنرها به هم وابسته‌اند. همچنین من از کودکی با سینما بزرگ شده‌ام. پدرم در سینما بود و من هم از بچگی به این حرفه علاقه‌مند بودم و از همان موقع‌ با دوربین 8 میلیمتری که داشتم، فیلمبرداری می‌کردم. به همین جهت به طور کلی دوست دارم به هنرهای دیگر نزدیک شوم و تجربه‌شان کنم.

رهبر ارکستر سمفونیک کشورمان ادامه داد: در خصوص شرکت در فیلم سینمایی باید بگویم که حتی فیلمنامه‌اش را هم نوشته‌ام و دوست دارم خودم بنویسم، بازی کنم و موسیقی آن را بسازم و ... چیزی شبیه به کار چارلی چاپلین. من برای رقابت با نقاشان و کارگردان‌های دیگر نیامده‌ام و تنها می‌خواهم حرف خودم را بیان کنم.

وی در خصوص آثار موجود در «نمایشگاه موسیقی روی بوم» بیان کرد: در این مجموعه 50 نمونه از کارهایم در ابعاد 1*1.5 و با تکنیک اکرلیک به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین پوستر کارهایی که رهبری و ضبط کرده‌ام و ارکسترهایی چون ارکستر سمفونیک فیلارمونیک لندن و ... جزو این گروه و مجموعه هستند.

وی در خصوص تاثیر نقاشی روی موسیقی عنوان کرد: یکی از علامت‌هایی که در موسیقی وجود دارد، در کارهایم بسیار استفاده کرده‌ام و تمام این نقاشی‌هایم نت‌ها و علامت‌های موسیقی هستند.

وی با اشاره به وسعت موسیقی افزود: موسیقی عجیب و غریب است؛ چرا که چندین معیار در آن تاثیر دارد و همه سبک‌های شناخته شده به منزله جزایر کوچکی هستند که در اقیانوسی بی‌کران کشف شده‌اند. همچنین یکی از سختی‌های این رشته این است که وقتی قطعه‌ای را می‌نویسی، حتما باید شنیده شود در غیر این صورت ارزشی ندارد.

این هنرمند راجع به خلق اثر عنوان کرد: هیچ هنرمندی نمی‌تواند خلق کند؛ بلکه این خلاقیت از خداوند می‌آید. چه در مورد موسیقی و چه در مورد هر هنر دیگری. برای تجسم یک اثر ماندگار نباید از لطف خداوند غفلت کرد.

وی درباره جایگاه موسیقی در زندگی‌اش بیان کرد: موسیقی تمام زندگی من است و قطعا اولویت اول من نیز همین هنر است.

چکناواریان با اشاره به اهمیت آثار نمایشگاهش اظهار کرد: کارهای این مجموعه برای فروش نیست؛ زیرا در نمایشگاه‌های قبلی‌ام تعدادی از آن‌ها را فروختم و از این بابت پشیمان شدم. چرا که حس کردم فرزندانم را از دست داده‌ام و در اینجا از خانه هنرمندان نیز سپاسگزارم که قبول کردند، من اینجا بدون فروش نمایشگاه داشته باشم.

این هنرمند در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص پذیرش رهبری ارکستر موسیقی ملی گفت: من در این راستا تصمیم گرفتم که رهبر مهمان باشم که با این کار قدرت اینکه هرگاه بخواهم از آنجا خارج شوم را داشته باشم؛ چرا که ترجیح می‌دهم خودم بروم تا اینکه بیرونم کنند و تجربه‌ام می‌گوید بهتر است که هیچ کسی صاحبخانه نباشد تا آزادی داشته باشد.

وی ادامه داد: در طی حدود  چهل سال و خرده‌ای کارم نیز همواره حاضر بودم که حتی نان و پنیر بخورم؛ ولی آزادی عمل داشته باشم. همانطور که در طول این دوره تا به الان قرارداد رسمی بجز در مورد حضور در ارمنستان نداشتم.

رازنیک اوهانیان رهبر ارکستر کشورمان در ادامه این نشست راجع به نمایشگاه چکناواریان بیان کرد: پیش از شروع این نمایشگاه ایشان برای مدتی کمتر صحبت می‌کردند و من متوجه شدم که می‌خواهند کاری را شروع کنند.

وی افزود: در این مجموعه حدود 50 اثر در ابعاد 1*1.5 ، 80*90 و 1*120 وجود دارد که با اکرلیک و به صورت آبستره کار شده‌اند. آثاری که من با دیدن آن‌ها حس کردم، لحظاتی که در قطعات موسیقی شنیده می‌شود روی بوم آمده است.

گفتنی است؛ نمایشگاه «موسیقی روی بوم» چکناواریان از دوشنبه 30 فروردین در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان برپا می‌شود و تا 5 اردیبهشت ماه دایر است.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار